نزول دانشجویان ایرانی در مالزی

کوالالامپور – ایرنا – دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای مالزی از اردیبهشت ماه سال 1392 تا کنون (دی ماه 1392) حدود چهل درصد کاهش یافته است.

حسن تاجیک رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایران در جنوب شرق آسیا که این خبر را به ایرنا اعلام کرد، افزود که این آمار براساس اطلاعات موجود جمعیت به دست آمده است.

تاجیک میانگین کاهش جمعیت دانشجویی طی این مدت را حدود 40% عنوان کرد و افزود: شمار نسبی دانشجویان از 12600 نفر در اردیبهشت سال 92 به حدود 7500 نفر رسیده است و برطبق آمارهای موجود طی دوسال گذشته نسبت دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های ارشد و دکتری به کل دانشجویان حدود 76 تا 80% بوده است.

بر اساس این گزارش، عوامل متعددی در کاهش دانشجویان ایرانی در مالزی موثر بوده است که نوسان های ارزی و روند حذف دانشجویان ستاره دار از عوامل تاثیرگذار در کاهش دانشجویان ایرانی در مالزی به شمار می رود.

برخی کارشناسان دانشگاهی و موسسه های آموزش عالی معتقدند روند کاهش دانشجویان ایرانی در سال های آینده در سایر کشورهای جهان سیر نزولی به خود خواهد گرفت. زیرا پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، امید آنان به آینده روشن شده است.

به گفته رایزن علمی دانشجویان ایرانی در جنوب شرق آسیا، تاخیر در اخذ ویزای دانشجویی و به طول انجامیدن مراحل ارایه پایان نامه و جلسه دفاع از آن و نیز صدور مدرک فارغ التحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طرف بعضی از دانشگاهها ، و کاهش مدت زمان ویزای توریستی از سه ماه به دوهفته از دیگر عوامل در کاهش شمار دانشجویان ایرانی در این کشور است.

تاجیک تصریح کرد: طی یکسال و نیم گذشته در راستای سیاست های اتخاذ شده وزارت علوم و وزارت بهداشت جهت انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج به دانشگاههای داخل، دفتر رایزنی علمی توانست در امر انتقال دانشجویان اقدامات خوبی انجام دهد.

سرپرست دانشجویان ایرانی در حوزه جنوب شرق آسیا در ادامه گفت: اگر چه بسیاری از دانشگاهها همکاری خوبی دراین زمینه داشته اند، اما از طرف دیگر نبود آئین نامه مدون از طرف دانشگاه ها در مورد نحوه پذیرش متقاضیان انتقال و ادامه تحصیل در داخل کشور نیز یکی از چالشهای جدی در زمینه انتقال دانشجویان به داخل کشور است.

چهارشنبه، 18 دی ماه 1392 برابر با 2014-01-08 ساعت 12:01
خبر بعدی : نشریه انصار حزب الله علیرغم توقیف منتشر شد
خبر قبلی : دانشگاه‌های پولی نوعی کلاهبرداری است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -