دانشگاه‌های پولی نوعی کلاهبرداری است

ایلنا:‌ یک استاددانشگاه گفت: ‌دانشگاههای پولی که با هدف ایجاد درآمد تآسیس شده است در حقیقت یک نوع کلاهبرداری و شارلاتانی است.

"صادق زیبا کلام" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درمورد "دانشگاه‌های به اصطلاح پولی" در کشور گفت: باید دید مراد از پولی بودن دانشگاه چیست؟ خیلی از دانشگاههای آمریکا خصوصی هستند و از دولت بودجه‌ای دریافت نمی‌کنند و از درآمدی که از شهریه بدست می‌آورند امور آموزش و پژوهش خود را اداره می‌کنند. و من با این نوع دانشگاه پولی موافقم.

وی با اشاره به اینکه این موسسات می‌توانند از بسیاری موسسات دولتی هم کارایی بهتری داشته باشند، افزود: با توجه به دخالت دولت در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب و با نگاه اغلب‌ ایدلوژیک زده و سیاسی به آن، اگر دانشگاههایی مانند دانشگاه آزاد بوجود بیاید که دولت نتواند برای آن‌ها تعیین تکلیف کند در آن صورت در بلند مدت کارایی علمی این قبیل موسسات خیلی بیشتر از دانشگاه دولتی می‌تواند باشد.

زیبا کلام به نوع دیگری ازدانشگاههای پولی درکشوراشاره کرد وافزود: در برخی موارد موسسه یا دانشگاهی با هدف ایجاد درآمد تآسیس شده است که لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به متقاضیان می‌دهد که این نوع دوم دانشگاه پولی در حقیقت یک نوع کلاهبرداری و شارلاتانی است و اصلا ربطی به تحصیلات دانشگاهی ندارد زیرا این دانشگاه برای کسب درآمد تاسیس می‌شود همانند یک بنگاه معاملات ملکی.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه پولی از نوع دوم در خدمت علم و دانش قرار ندارد، افزود: تمام این دانشگاه‌ها به نهاد‌ها و موسساتی که کارشان تنها ارائه مدرک است تبدیل می‌شود؛ مدرک دکتری با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، مدرک فوق لیسانس با ۴۰ میلیون تومان و...

زیبا کلام تاکید کرد: این نوع نگاه به خصوصی سازی دانشگاه‌ها، یک نگاه تجاری است که دانشگاه را به محلی برای کسب درآمد در ازای ارائه مدرک تبدیل می‌کند.

این استاد دانشگاه بااشاره به اینکه مدارک این نوع دانشگاههای پولی اغلب قلابی هستند، افزود: قلابی به این معنا که فردی که در این دانشگاه به تحصیل پرداخته است در قبال مدرکی که با پرداخت شهریه آن را گرفته است دانشی بدست نیاورده است.

زیبا کلام تصریح کرد: این نوع دانشگاههای پولی رسما مدرک می‌دهند و در عمل افرادی که از این دانشگاه‌ها دکتری یا فوق لیسانس می‌گیرند افراد بیسوادی هستند حتی اگر مدرک خودرا از موسسات و دانشگاههای پولی ملی و سراسری گرفته باشند.

چهارشنبه، 18 دی ماه 1392 برابر با 2014-01-08 ساعت 12:01
خبر بعدی : نزول دانشجویان ایرانی در مالزی
خبر قبلی : می خواهند زنان را خانه نشین کنند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -