رشوه در ادارات به امری عادی تبديل شده

مشاور ارشد رئيس‌‌جمهور درخصوص بازداشت بابک زنجاني گفت: در ماجراي بابک زنجاني بايد به دنبال افرادي که پشت سر وي بودند و موجب رشد چنين افرادي شده‌اند، باشيم. بايد پرسيد که چرا ظرف چند سال يک فردي مانند زنجاني به چنين جايي رسيد و چه کساني اجازه رشد وي را دادند و چه شرايطي رشد اين نوع افراد را فراهم كرد.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با ايلنا، درباره دستور رئيس‌جمهور براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و برخورد با ويژه‌خواران گفت: نکته‌اي که نمي‌توان منکر آن شد و در کشور ما نيز گسترش يافته، اين است که فساد در ادارات رشد يافته به طوري که براي انجام کارهاي عادي؛ جريان قانوني و سالم مغموم شده و مسير رشوه و ناصواب به امري عادي تبديل شده است که افراد بايد براي پيش بردن کارشان به غير از راه‌حل‌هاي قانوني و سالم فکر کنند.

وي ادامه داد: هرچه اين مسير فساد به سمت مراکز حساس مديريتي گسترش يابد، ميزان نا‌کارآمدي سيستم اداري رشد پيدا مي‌کند و پس از مدتي منجر به فلج شدن سيستم اداري خواهد شد.

مشاور ارشد رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما بايد بررسي کنيم چه عواملي موجب رشد فساد اداري شده است، اظهار داشت: ما قرارمان بر انتخاب مديراني با تقوا و براساس گزينش افراد صالح و انتخاب کارمنداني باصلاحيت بوده است، حال بايد بپرسيم که چه شده اين مديران با تقوا و افراد صالح به مديراني فاسد و رشوه‌خوار تبديل شده‌اند. ترکان؛ رشد بي‌توجهي به نظم و عدم پايبندي به قانون را يکي از مهم‌ترين عوامل فساد اداري دانست و تاکيد کرد: زماني که روال عادي ادارات براساس نظم، انضباط و قانون نباشد و بجاي آن سفارش و اعمال سليقه سرلوحه کار قرار گيرد، مي‌‌بينيم که در آن مقطع فساد نيز رشد کرده است.

وي با بيان اينکه اگر بهترين افراد نيز براي پست‌هاي مديريتي انتخاب شوند اما بي‌قانوني در ادارات وجود داشته باشد آن مديران نيز به فساد روي مي‌آورند، يادآور شد: در کشورهايي مانند آلمان که نه حکومت ديني دارند و نه ادعاي آن را، مي‌بينيم که ميزان فساد و تخلف اداري و وجود ويژه‌خواران بسيار ناچيز است، اما در کشور ما که ادعاي حکومت ديني بودن را داريم ميزان قابل توجه‌اي از فساد و رشوه‌خواري و افراد ويژه‌خوار را مشاهده مي‌کنيم. مشاور ارشد رئيس‌جمهور با اشاره به اتفاقات رخ داده در ترکيه اظهار داشت: ميزان فساد که اين روز‌ها در ترکيه علني شده است يک دهم فسادي است که ممکن است در ايران رخ داده باشد، اما به خاطر همين فساد نيمي از کابينه تغيير مي‌يابد و مردم به نشانه اعتراض به خيابان‌ها مي‌آيند، اما با اينکه ميزان اين پديده در کشور ما بسيار بيشتر از اينهاست، مردم ما بي‌توجه و نهادهاي نظارتي ما مسئوليت ناپذيرند.

ترکان با بيان اينکه مبارزه با فساد بايد ابتدا در دستور کار قوه قضاييه قرار بگيرد، خاطرنشان کرد: زماني مي‌توان انتظار داشت که ميزان فساد در کشور کاهش يابد و ويژه‌خواران جرات سوءاستفاده نداشته باشند که نهادهاي نظارتي ما ازجمله قوه‌قضاييه از تخلف عاري شده باشند و پس از آن نمايندگان مجلس نيز ديني به افراد نداشته باشند. وي در خصوص بازداشت بابک زنجاني گفت: در ماجراي بابک زنجاني بايد به دنبال افرادي که پشت سر وي بودند و موجب رشد چنين افرادي شده‌اند، باشيم. بايد پرسيد که چرا ظرف چند سال يک فردي مانند زنجاني به چنين جايي رسيد و چه کساني اجازه رشد وي را دادند و چه شرايطي رشد اين نوع افراد را فراهم كرد؟!

مشاور ارشد رئيس‌جمهور در پاسخ به اينکه چه قدر اميدوار هستيد که محاکمه باب زنجاني به نتيجه برسد، اظهار داشت: من نسبت به اين مسئله اميدوار هستم، چراکه پيگير اين موضوع آقاي محسني اژه‌اي هستند و هر وقت ايشان مسئله‌اي را پيگيري کرده‌اند؛ مشاهده مي‌کنيم که آن پرونده به نتيجه رسيده است.


دوشنبه، 16 دی ماه 1392 برابر با 2014-01-06 ساعت 12:01
خبر بعدی : اين قيمت ها پايين آمدنی نيستند
خبر قبلی : خرمای خیراتی آغشته به داروی بیهوشی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -