توپولف‌ هايی بر روی زمين

تا پايان ضرب الاجل پليس براي ايمن سازي اتوبوس اسكانيا فقط دو هفته ديگر زمان باقي است اما شركت داخلي سازنده اين توپولف‌هاي زميني همچنان زير بارعيوب محصول توليدي خود را نمي‌رود و صدها ارابه اين شركت با وجود داشتن نقص‌هاي فني متعدد در حال تردد در جاده‌ها هستند. طي روزهاي اخير صاحبان شركت‌هاي مسافربري و رانندگان هم به جمع معترفان به ايمن نبودن اين اريكه جنجالي جاده‌ها پيوسته اند و حالا ديگرمدعيان اسکانيا فقط پليس و مسافران نيستند. رانندگان و مالکان اين اتوبوس با انتقاد از شرکت عقاب افشان به دليل خودداري از رفع نقص و کتمان مشکلات آن مي‌گويند در صورت اعمال محدوديت تردد از سوي پليس، اتوبوس‌ها را به شرکت باز مي‌گردانند و از شرکت اسکانيا شکايت مي‌کنند.
گزارش‌هاي ميداني از ترمينال‌هاي مسافربري كشور به خصوص پايانه‌هاي چندگانه تهران حاكي از اين است كه ميزان اطمينان مسافران به اتوبوس‌هاي اسكانيا به شدت كاسته شده و جو رواني ناشي از حوادث و آتش سوزي‌هاي متعدد اين خودروها و نيز هشدارهاي پليس به شركت سازنده باعث شده است تا آمار مسافران شركت‌هايي كه در ناوگان خود از اين مدل اتوبوس استفاده مي‌كنند به شدت كاهش پيدا كند. اين در حالي است كه تا همين چند وقت پيش اتوبوس اسكانيا جزو اتوبوس‌هاي پرطرفدار در بين رانندگان، شركت‌ها و حتي مسافران محسوب مي‌شد. گشت و گذاري در پارک سوار بيهقي و گپ و گفت با مسافران و رانندگان نشان مي‌دهد كه از نگاه عمومي اين اتوبوس به مرور درحال تبديل شدن به شبح ارابه مرگ است و مسافران زيادي نگران سفر با آنها هستند. ترکيدگي لاستيک، واژگون شدن، صدمه پذيري شديد در برخوردها و آتش گرفتن اتوبوس‌هاي اسكانيا مشکلاتي است كه به تدريج درحال زنده كردن خاطره هواپيماهاي توپولف روسي است. در روزهايي كه آمار سقوط و حادثه‌ها براي هواپيماهاي توپولف روسي زياد شده بود مسافران در هنگام خريد بليط پيش از هرچيز سراغ مدل هواپيماها را مي‌گرفتند و در صورتي كه پرنده مورد نظر توپولوف بود از پرواز منصرف مي‌شدند. طي ماههاي اخير هم مسافران در ترمينال‌ها قبل از هر پرسشي از شركت مسافربري مدل اتوبوس را مي‌پرسند و بعد اقدام به خريد بليط مي‌كنند. بسياري از رانندگان اتوبوسهاي اسکانيا مي‌گويند که پس از رسانه اي شدن موضوع آتش سوزي در اتوبوسها بسياري از مسافران از سفر با اين خودرو نگرانند و همين موضوع موجب شده مسافران اين اتوبوس 20 تا 30 درصد کاهش يابد. اين واقعيت نشان مي‌دهد كه اين مدل اتوبوسي درحال بدل شدن به توپولفي بر روي زمين است.
در اين رابطه راننده اتوبوس اسکانيايي که در مسير تهران- اصفهان تردد مي‌كند به مهر مي‌گويد: بعد از حوادث اخير اين اتوبوس‌ها و به خصوص حادثه قم و کشته شدن 44 مسافر، بسياري از افراد ديگر با اسکانيا مسافرت نمي‌کنند. اين موضوع سبب شده که مالک خودرو و شرکتهاي مسافربري ضررهاي بسياري را متحمل شوند. اما ما نبايد جواب کم کاري خودروساز را بدهيم و به اين دليل ضرر و زيان بسياري کنيم.
يک مالک اتوبوس اسکانيا هم در مورد کاهش مسافران اين نوع اتوبوس به مهر مي‌گويد: از وقتي بحث تصادفات اتوبوس اسکانيا مطرح شده است ضرر بسياري را مي‌پردازيم و حتي در ايام اوج مسافرتها در تعطيلات بيش از 12 تا 13 صندلي اين اتوبوس هم خالي مي‌ماند چرا که مسافران ترجيح مي‌دهند با اتوبوسهاي ديگر همانند ولوو تردد کنند.
يکي از رانندگان اسکانيا درباره علت اصلي آتش سوزي اتوبوس‌هاي اسکانيا مي‌گويد: سيستم برق اتوبوس اسکانيا نسبت به ساير اتوبوس‌ها ضعيف است. به دليل اينکه باتري در جلوي خودرو قرار گرفته است امکان آتش سوزي در تصادفات شاخ به شاخ زياد است اما مهمترين علت قرار گرفتن سيستم تهويه خودرو از جمله کولر و بخاري در کنار باتري خودرو است. وقتي که اين سيستم‌ها روشن باشند به شدت داغ مي‌کنند و در سرعت 60 كيلومتر به بالا خودرو به راحتي قابليت آتش سوزي دارد. اما مسئول فني اين موضوع را رد مي‌کند و مدعي است اين موضوع ربطي به آتش سوزي خودرو ندارد. راننده اتوبوس ولوويي که سابقه رانندگي اتوبوس اسکانيا را دارد در مورد معايب اين خودرو گفت: همه مي‌گويند رانندگان مقصر تصادفات هستند اين در حالي است که حتي لاستيک ميشلند نيز که کارخانه مدعي استفاده از آن است مخصوص هواي سرد هستند و با شرايط جغرافياي کشور ما ناساز است.
يکي ديگر از رانندگان اسکانيا که در مسير يزد تردد مي‌کند در مورد ايمني بدنه اسکانيا مي‌گويد فکر نمي‌کنم اگر اين بدنه را مسئولان اسکانياي سوئد ببينند تاييد کنند. بدنه اتوبوس اسکانيا که در جاده‌هاي کشور تردد مي‌کنند همانند حلب روغن نباتي است و اصلاً ايمني ندارد و تنها يک ورق است و در صورتي که خودرو واژگون شود به دليل نداشتن سرستون‌ها بلافاصله سقف روي سر مسافران پرس مي‌شود. مي‌توانم بگويم مقاومت بدنه اسکانيا نسبت به ساير اتوبوسها به ويژه اتوبوسهاي آلماني صفر است. سيستم برق اين خودرو نيز اشکالات فراواني دارد. به جرات مي‌توان گفت اگر سيستم برق اين خودرو به صورت صد درصد تغيير کند و سرستون‌هاي خودرو نيز محکمتر ساخته شود آتش سوزي‌هاي اين خودرو به صفر مي‌رسد. اين در حالي است که ساير خودروها شايد ميزان آتش سوزي شان در سال يک مورد هم نباشد.يکي از رانندگان اسکانيا که قصد سفر به اهواز را دارد به مهر مي‌گويد: اتوبوس اسکانيا اشکالات بسياري دارد و هر بار من و تعدادي از رانندگان معايب را اعلام کرده ايم اين شرکت با رد اين موضوعات مدعي شده است که هيچ مشکلي در اتوبوس وجود ندارد و اين راننده است که بلد نيست چگونه از خودرو استفاده کند. اگرمسئولان بخواهند حاضرم تمام اشکالات را چه در حضور قاضي و چه خود مديران ارشد شرکت بگويم. من هر روز از اين خودرو استفاده مي‌کنم پس بهتر مي‌دانم که چه عيب و ايراداتي دارد. گناه همکارم که در استان خوزستان در آتش سوخت چيست که بايد قرباني سودخواهي توليد کنندگان اين خودرو شود.
مدير فني يکي از تعاوني‌هاي مسافربري پايانه بيهقي نيز در مورد اينکه چرا مديران فني بدون بررسي، برگه صورت وضعيت را تاييد مي‌کنند گفت: ما هم يک کارمند معمولي هستيم. وقتي مديران فشار مي‌آورند که بايد اتوبوس در جاده تردد کند تا چرخ شرکت بگردد و حقوق ما پرداخت شود ما هم مجبور مي‌شويم برخي ايرادات جزئي را ناديده بگيريم و برگه صورت وضعيت را تاييد کنيم. اما اگر قانون به درستي اجرا شود 40 درصد اتوبوس‌ها اجازه تردد پيدا نمي‌کنند. پليس هر روز به ما فشار مي‌آورد که چرا قانون را به درستي اجرا نمي‌کنيم اين در حالي است که خود پليس راه مي‌تواند با کنترل بيشتر اتوبوسها در پاسگاه‌هاي پليس راه از تردد آنها جلوگيري کند.مالک چند دستگاه اتوبوس اسکانيا در مورد اولتيماتوم پليس گفت: اگر اين شرکت در مهلت قانوني تعيين شده مشکلات را رفع نکند و پليس از تردد اتوبوس‌ها جلوگيري کند مطمئناً خودروها را به شرکت پس مي‌دهم و اگر آن را قبول نکنند از اين شرکت به اتهام کلاهبرداري شکايت خواهم کرد.به نظر مي‌رسد در صورت اصلاح نشدن نقص فني و پايان مهلت اولتيماتوم پليس به شرکت اسکانيا در پايان ديماه بايد شاهد اعتراض صدها مالک اتوبوس نسبت به توليدات اين شرکت باشيم. موضوعي که به نظر مي‌رسد از سوي مديران شرکت عقاب افشان دغدغه و مسئله چندان مهمي نيست و بيش از آنکه به دنبال تامين امنيت جاني مردم باشند به دنبال توجيه اشکالات فني، پنهان کردن مشکلات و سود بيشترند.


یکشنبه، 15 دی ماه 1392، 2:30 بعدازظهر برابر با 2014-01-05 ساعت 09:01
خبر بعدی : مردم سرفه نمی کنند، می میرند
خبر قبلی : انفجار مرگبار اتوبوس زائران ایرانی در عراق


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -