فرونشست 150 متری دشتهای غربی و شرقی کشور

یک کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز آب در برخی دشت‌های غربی و شرقی کشور، شاهد فرو نشست 100 تا 150 متری زمین هستیم.

بهروز دهزا در گفت‌وگو با ایسنا،‌ افزود: دشت رفسنجان از جمله دشت‌هایی است که دچار بیلان شدید منفی آب شده و بازگشت آن به وضعیت قبلی ممکن نیست.

وی ادامه داد: بزرگترین پیامد افت آب‌های زیرزمینی از بین رفتن سفره‌ها و از دست دادن توان ذخیره آب است به عبارتی در این مناطق تنها زمانی آب داریم که بارندگی باشد و اگر بارندگی تمام شود دیگر آبی برای استفاده نخواهیم داشت.

به گفته این استاد دانشگاه، در صورت از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی تمامی بارش‌ها یا در سطح جاری شده و تبخیر می‌شوند و یا به تالاب‌های شور مرکزی سرازیر می‌شوند که در هر صورت آبی که قبلا ذخیره شده و در صورت نیاز مصرف می‌شد از دسترس خارج می‌شود.

این کارشناس اکولوژی آب‌های داخلی تاکید کرد: در صورت تخریب سفره‌ها حتی اقدامات آبخیزداری نیز موثر خواهد بود.

دهزا تصریح کرد: چنین فاجعه‌ای در هیچ کشور دیگری در جهان رخ نداده است؛ اما در شرق آفریقا به صورت طبیعی به دلیل آتشفشانی بودن زمین، سفره آب زیرزمینی وجود نداشته و مردم فقط هنگام بارش باران، آب دارند که در صورت ادامه روند فرونشست زمین ما نیز به شرایط آنها دچار خواهیم شد.

وی در خصوص راه‌های کتنرل افت سطح آب‌های زیرزمینی گفت: باید 70 درصد چاه‌ها چه غیرمجاز و چه مجاز تخته شوند و سریعا جلوی بهره برداری‌های بی‌رویه را با اعمال جریمه‌های سنگین بگیریم. علاوه بر آن باید با توسعه آبخیزداری باقی مانده سفره‌های زیرزمینی را از نابودی نجات دهیم.

پنجشنبه، 12 دی ماه 1392، 4:26 بعدازظهر برابر با 2014-01-02 ساعت 13:01
خبر بعدی : یکبار دیگر توسط نرم‌افزارهای اجتماعی غافلگیر شدیم
خبر قبلی : افزایش ۱۵ برابری برداشت قطر از پارس‌ جنوبی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -