آسیب‌پذیری ۸۰ درصد بیمارستانهای تهران در برابر زلزله

شورای شهر تهران از شهرداری خواست مصوبه کاهش خطرپذیری تهران در برابر زلزله را جدی‌تر دنبا کند. به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورا ۸۰ درصد بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند. در این جلسه همچنینی یک فوریت ساماندهی استفاده از نمک در برف‌روبی‌ها را تصویب کرد

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورا در این جلسه به مناسبت 5 دیماه سالروز وقوع زلزله بم درباره مصوبه کاهش زلزله‌پذیری تهران گفت: از شهرداری می خواهیم آن مصوبه را جدی‌تر پیگیری و آن را عملیاتی کند چرا که وقوع زلزله در تهران فاجعه برانگیز است.

شاکری با اعلام اینکه سقف چهارم یک ساختمان در حال ساخت در منطقه 9 شهرداری تهران در روزهای گذشته فرو ریخته و باعث تخریب سایر سقف های طبقات شده است، اضافه کرد: این نشان می‌دهد که کمترین شرایط مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی در ساخت این ساختمان رعایت نشده است که با فرو ریختن یک سقف سایر سقف‌ها نیز تخریب شده است.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورا هم با اعلام اینکه براساس مطالعات انجام شده درباره وضعیت ساختمانی بیمارستان‌های شهر تهران، 80 درصد از بیمارستان‌ها غیرمقاوم‌اند گفت: اگر زلزله اتفاق بیافتد، پشتیبانی خدمات درمانی برای مجروحین احتمال وجود ندارد.

به اعتقاد او مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها به چند دلیل توصیه نمی‌شود چون بیمارستان‌ها فعال‌اند و مقاوم‌سازی آنها مثل تعمیر هواپیمای در حال پرواز است. حافظ با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست ادامه داد: مقاوم سازی بیمارستان‌ها 30 درصد بیشتر از احداث بیمارستان جدید هزینه‌بر است.

او در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه ساخت بیمارستان تکلیف مشخصی ندارد، گفت: شهرداری می تواند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ جانمایی و همکاری در ساخت، اقدام به اجرای برنامه‌هایی کنند که ظرف مدت 3 سال بیمارستان‌های جدید در تهران ساخته شود.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد حافظی را پذیرفت و از شهرداری خواست برنامه همکاری شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی درباره ساخت بیمارستان‌ها در برنامه پنج ساله دوم شهرداری لحاظ شود.

در این جلسه یک فوریت طرح «ممنوعیت استفاده از نمک در برف روبی شهر تهران» مطرح شد. محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست درباره این طرح گفت: با توجه به اینکه نمک اثرات مخرب زیست محیطی زیادی برای تأسیسات شهری و گیاهان دارد بنابراین این طرح را ارائه کردیم تا شهرداری در زمان برف‌روبی از سایر تجیهزات و مواد شیمیایی برای باز کردن معابر استفاده کند.

علیرضا دبیر هم با استناد به ماده 32 برنامه دوم شهرداری تهران که تأکید بر استفاده از تکنولوژی‌های جدید در خدمات شهری و برف‌روبی دارد، گفت: در متمم بودجه سال 92 شهرداری تهران مبلغ 5 میلیارد تومان اعتبار برای برف‌روبی در نظر گرفته شد که از این مقدار 2 میلیارد آن هزینه خرید نمک است. او همچنین با این استدلال که ماده جدید جایگزین نمک هزینه ای 37 برابر قیمت نمک دارد با حذف کامل نمک مخالفت کرد.

مهدی چمران درادامه پیشنهاد داد به جای ممنوعیت استفاده از نمک در برف‌روبی عنوان ساماندهی ذکر شود تا شهرداری بتواند بر اساس ماده 32 برنامه دوم شهرداری و طی یک دوره زمان نمک را حذف کند. در نهایت اعضای شورا با پیشنهاد تغییر عنوان طرح از «ممنوعیت» به «ساماندهی» به یک فوریت طرح رأی مثبت دادند و طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد

در ادامه این جلسه لایحه «اجازه خرید شرکت‌های سودآور شهرداری و تأسیس شرکت پشتیبانی مادر هلدینگ» توسط سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در دستورکار قرار گرفت. شورای شهر پیش از این بسیاری از شرکت‌های شهرداری را که «حیاط خلوت‌های مالی» شهرداری شناسایی کرده بود منحل کرد و سازمان‌های شهرداری از تاسیس شرکت‌های جدید منع کرد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا دفاع سازمان بازنشستگی شهرداری از طرح تاسیس شرکت هلدینگ را سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی سودآور برای ذینفعانش دانست اما فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورا با این گفته مخالفت کرد و گفت: سازمان های بازنشستگی که به مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری های سودآور ورود پیدا کرده اند، بسیار موفق بودند اما آثار مشهودی از سرمایه گذاری‌هایشان برای ارتقاء سطح درآمدی و معیشتی بازنشستگان تحت پوششان مشاهده نشده است.

مسعود سلطانی فر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم هیچ کس مخالف کار اقتصادی توسط سازمان بازنشستگی نیست اما اصرار داریم که از منابع دیگری برای سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه‌اش استفاده کند. به گفته او طبق اساسنامه امکان افزایش و گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت وجود دارد اما نکته ای که ابهام برانگیز است، اجازه خرید و تأسیس شرکت جدید است. یکی از انتقادات اعضای شورا در هر دوره‌ایی، وجود شرکت‌ها و سازمان‌های عریض و طویل در شهرداری بوده که امکان نظارت و رسیدگی به عملکرد آنها وجود ندارد بنابراین بررسی این لایحه جای تأمل بیشتری دارد.

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا هم تجربه سازمان تأمین اجتماعی در ورود به مباحث اقتصادی را یادآوری کرد و گفت:« سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی نیز با هدف بهبود وضعیت مستمری بگیرانش به مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری ورود پیدا کرد اما در نهایت به سمت بنگاه داری رفت». در نهایت نگرانی‌ّهای شورا باعث شد اعضای شورا در نهایت تصمیم بگیرند این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا بررسی مجدد شود.

در این جلسه محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هم طی تذکری از نصب بی‌برنامه و با جانمایی نامناسب تابلوهای شهری انتقاد کرد. به گفته او بسیاری از تابلوها و پلاکاردهایی که در سطح شهر نصب می‌شوند بدون آرم و شناسنامه‌اند و حتی برای جانمایی تابلوها کار کارشناسی صورت نگرفته است. چرا که برخی تابلوها به دلیل متن‌ها و طراحی‌هایی که دارند موجب بروز تصادفات رانندگی می شود.

دوشنبه، 9 دی ماه 1392 برابر با 2013-12-30 ساعت 05:12
خبر بعدی : حمله ماموران حراست دانشگاه هنر به دانشجویان معترض
خبر قبلی : آمریکا به دنبال کاهش تعداد شیعیان در ایران است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -