آژير قرمز برای کمبود گاز

مصرف گاز ايران با ثبت يک رکورد جهاني به مرز 520 ميليون مترمکعب در روز رسيده اما به دليل عبور مصرف گاز مشترکان خانگي از خطوط قرمز، شرکت گاز مجبور به قطع گاز نيروگاه‌ها و برخي از صنايع شده و احتمال قطع گاز مشترکان پرمصرف دولتي هم قوت گرفته است.
نگراني‌هاي زنگنه براي تامين گاز زمستاني، سرما و استرس با هم آمدند.روزي که بيژن نامدار زنگنه پس از 8 سال بار ديگر وارد طبقه پانزدهم ساختمان وزارت نفت شد، پيش از هر چيز به زمستان امسال اشاره کرد و تامين سوخت زمستاني. همين موضوع موجب شد تا کميته رسيدگي به سوخت‌رساني در زمستان سال جاري بلافاصله در وزارت نفت تشکيل شود تا زمستان 92 بار ديگر خاطره زمستان سخت 86 را تکرار نکند. به نظر مي‌رسد تاکيدهاي وزير نفت با گوشزدهايي از گوشه و کنار روبه‌رو شد تا اينکه او جمله «زمستان امسال مشکلي در تامين سوخت نخواهيم داشت» را جايگزين «نگران تامين سوخت زمستاني هستم» کند.اما با ورود اولين جبهه هواي سرد در روزهاي پاياني آذرماه و مصرف 415 ميليون مترمکعبي گاز در بخش تجاري و خانگي، شرکت ملي گاز را بر آن داشت تا بلافاصله بيانيه‌اي صادر کرده و درخواست صرفه‌جويي در مصرف گاز را رسانه‌اي کند تا در روزهاي سرد زمستان قطعي گاز دامن بخشي از مصرف‌کنندگان گاز طبيعي را بگيرد. اين در حالي است که به گزارش خبرآنلاين مديرعامل شرکت ملي گاز از صدور بخشنامه‌اي توسط معاون اول رئيس جمهور به تمامي وزارت‌خانه‌ها و اداره‌هاي دولتي مبني بر خاموش کردن سامانه‌هاي گرمايشي و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطيلي اداره‌ها خبر داد.وزير نفت نيز اعلام کرده که زمستان 92 سخت‌ترين زمستان صنعت گاز در تامين سوخت است و درخواست صرفه‌جويي مصرف گاز را رسانه‌اي کرده است. اين در حالي است که زنگنه وقتي براي نخستين بار بعد از 8 سال وارد عسلويه شد، اعلام کرد که در 8 سال گذشته اتفاق خاصي در اين منطقه براي بهره‌برداري بيشتر از فازهاي پارس جنوبي نيفتاده و فاز جديدي به بهره‌برداري نرسيده است.بر اساس اين گزارش، آخرين فازهاي به بهره‌برداري رسيده پارس جنوبي –به جز افتتاح نمايشي فازهاي 15 و 16 در واپسين روزهاي دولت دهم- فازهاي 9 و 10 بود که در اسفندماه 89 به بهره‌برداري رسيد اما تا دو سال بعد از آن هنوز گاز فازهاي 6 و 7 و 8 به پالايشگاه نيمه کاره آن تزريق مي‌شد و مدت‌ها طول کشيد تا بخش دريايي آن به طور کامل وارد مدار توليد شود. البته هنوز هم نيروهاي شرکت نفت و گاز پارس در فازهاي 9 و 10 حضور دارند که حاکي از عدم تکميل واقعي اين پروژه دارد.
مصرف گاز ايران معادل کل مصرف کشورهاي عضو اتحاديه اروپاست
رکورد مصرف گاز در زمستان 91، در دهمين روز آذرماه با مصرف 480 ميليون مترمکعبي گاز رقم خورد که 350 ميليون مترمکعب آن در بخش خانگي و تجاري مصرف شد. مصرف 425 ميليون مترمکعبي گاز در سال 92 همان اتفاقي است که وزير نفت پيش از اين درباره آن ابراز نگراني کرده بود. به عقيده برخي کارشناسان، مصرف روزانه گاز ايران معادل کل کشورهاي عضو اتحاديه اروپاست و همين امر است که شدت مصرف انرژي را در ايران افزايش داده است.در همين رابطه، حميدرضا عراقي مديرعامل شرکت ملي گاز آبان ماه امسال با بيان اينکه براي زمستان سال‌جاري نياز به گاز کشور براي تامين سوخت تمامي مشتکان خانگي، تجاري، صنايع، نيروگاه‌ها و صادرات روزانه بيش از 700 ميليون مترمکعب در روز است، اعلام کرده بود: با احتساب واردات گاز از ترکمنستان ظرفيت پالايش گاز کشور حدود 500 ميليون مترمکعب در روز است.بنابراين 200 ميليون مترمکعب اختلاف ميان توليد و مصرف گاز بايد با قطع گاز نيروگاه‌ها و صنايع و استفاده از سوخت مايع جبران شود. اتفاقي که به گفته مديرعامل شرکت توانير، هزينه تعميرات اساسي نيروگاه‌ها را چند برابر مي‌کند.ظرفيت توليد گاز از فازهاي پارس جنوبي به طور متوسط روزانه بيش از 12ميليون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته، اما اين رقم در برابر افزايش مصرف گاز رقم قابل توجهي نيست که بتوان به آن تکيه کرد.
آغاز قطع گاز مشترکان پرمصرف
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري با صدور بخشنامه‌اي به تمامي وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، ادارت، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌هاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر کشور، از آنان خواست تا در مصرف گاز طبيعي صرفه جويي كنند.رعايت دماي 21-18 درجه در فضاي داخلي و بسته و دماي 18 درجه در راهروها و فضاهاي عمومي سر پوشيده، روشن کردن وسايل گرمايشي از يک ساعت قبل از آغاز کار و خاموش کردن آنها يک ساعت قبل از پايان کار و خاموش کردن وسايل گرمايشي در روزهاي تعطيل از مهمترين بندهاي اين بخشنامه گازي دولت است.با اين وجود شرکت ملي گاز مطابق با بخشنامه‌هاي دولت دهم که هنوز توسط دولت تدبير و اميد ابطلال نشده است اين مجوز را دارد که در صورت تخطي مشترکان گاز دولتي از اجراي بخشنامه‌هاي رعايت و مديريت مصرف گاز نسبت به قطع گاز آنها اقدام کند.از اين رو پيش بيني مي‌شود مطابق با مصوبه هيات دولت دهم مجوزي براي قطع 24 تا 48 ساعته گاز مشترکان پر مصرف گاز دولتي در اختيار شرکت ملي گاز ايران قرار داده شده است.


دوشنبه، 25 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-16 ساعت 13:12
خبر بعدی : عقب‌ماندگی 189درصدی شاخص حقوق از هزینه زندگی
خبر قبلی : کاهش 33 درصدی بودجه عمرانی در سال آینده


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -