بزرگداشت ناموران اصفهان و باز هم جای خالی زنان

همایش نکوداشت اصفهان برای پنجمین سال پیاپی مردانه برگزارشد

امسال نیز آیین بزرگداشت کوشندگانی که در رشته‌های مختلف علمی، ادبی و هنری صاحب نام هستند، یکی از بخش های اصلی همایش نکوداشت اصفهان بود. اما باز هم مثل سال های گذشته نام هیچ زنی در میان تجلیل شوندگان دیده نمی‌شد و باز هم تندیس اصفهان فقط در دستان مردان قرار گرفت. با اینکه زنان نامدار و تاثیرگذاری از اصفهان برخاسته اند، هنوز هیچ کدام شایسته دریافت ' تندیس دوستدار اصفهان' شناخته نشده اند.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- در پنجمین همایش نکوداشت اصفهان که با حضور اصفهان ‌پژوهان و دوستداران اصفهان در دانشگاه آزاد خوراسگان برگزار شد، 9 نفر از مردان نامور شهر اصفهان مورد تجلیل قرار گرفتند و با تقدیم تندیس دوستدار اصفهان از آنها قدردانی شد.

محمدعلی کشاورز، ابوالحسن نجفی، عبدالعلی ادیب برومند، جمشید مظاهری، دکتر فضل الله صلواتی، دکتر احمد علی فروغی ابری، دکتر مهدی بصیری اصفهانی، مهندس مصطفی جیحونی، و زاون قوکاسیان نامورانی بودند که امسال با تقدیم تندیس دوستدار اصفهان از یک عمر تلاش علمی، فرهنگی، ادبی و هنری آنها سپاسگزاری شد، اما نام هیچ زنی در این فهرست وجود نداشت.

محمدعلی کشاورز، با یک عمر کارنامه درخشان هنری، بازیگر برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون، دانش آموخته هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک، دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر، و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم مادر ساختۀ علی حاتمی است.

ابوالحسن نجفی، زبان‌شناس و مترجم ایرانی، دانش آموخته کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران، دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان‌شناسی از دانشگاه سوربن پاریس، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مترجم متون ادبی و تدوین کننده روش طبقه‌بندی علمی وزن شعر فارسی معروف به "دایره نجفی" است که این شیوه را برای طبقه‌بندی 180 وزن مختلف در شعر فارسی ابداع کرده است. نجفی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، تهران و علامه بوده و کتاب های «مبانی زبان شناسی» و «غلط ننویسیم» از جمله آثار اوست.

عبدالعلی ادیب برومند، شاعر ملی، دانش آموخته کارشناسی حقوق قضائی و وکیل پایه یک دادگستری است. از ادیب برومند تاکنون چندین مجموعه شعربا عنوان ناله های وطن، پیام آزادی، سرود رهایی، راز پرواز، حاصل هستی، پژواک ادب، و مثنوی اصفهان منتشر شده است. تصحیح «خرد نامه»، تصحیـح دیــوان حـافظ، تصحیح داستان های شاهنامه، تصحیح و چاپ تـذکـرهُ «خلاصهُ الاشعار و نتایج الافکار» و نگارش کتاب های "طراز سخن"، "بـه پیشگـاه فـردوسـی" و" یادمانده ها" و "نگارستان ادیب" ازدیگر آثار اوست.

جمشید مظاهری، نویسنده و پژوهشگر، کارشناس ارشد ادبیات فارسی، عضو پیشین هیات علمی دانشگاه اصفهان است. مظاهری کتاب «تاریخ اصفهان» اثر جابری انصاری را تصحیح کرده و شرح ناصرخسرو ادیب پیشاوری، و چاپ عکسی «معیار الاشعار» خواجه نصیرطوسی از دیگر آثار ارزشمند اوست.

فضل الله صلواتی، دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات عربی از دانشگاه تهران، چهار سال نمایندگی مردم اصفهان در مجلس، تدریس در دانشگاه های اصفهان، مشاور فرهنگی و سرپرست کتابخانه های اصفهان از سال 1363، و همکاری در ساخت بیش از 60 واحد فرهنگسرا و کتابخانه را در کارنامه خود دارد. صلواتی همچنین مسئولیت دبیر علمی کنگره جهانی بزرگداشت اصفهان در سال 1370، و ریاست انجمن صنفی روز نامه نگاران اصفهان را برعهده داشته و انتشار هفته نامه «نوید اصفهان» از سال 1366 برگی از دفتر فعالیت های اوست.

احمد علی فروغی ابری، دانش آموخته دکترای برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه ایالتی کانزاس، و عضو پیشین هیات علمی دانشگاه اصفهان است. فروغی از پایه گذاران دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و چهره ماندگار پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است که تاکنون

بیش از ده ها مقاله علمی و هفت عنوان کتاب در رشته برنامه ریزی آموزشی از خود به جاگذاشته است.

مهدی بصیری اصفهانی، دانش آموخته دکترا در رشته اکولوژی مرتع از دانشگاه ایالتی کلرادو، و از مؤسسین دانشکده منابع طبیعی در دانشگاه صنعتی اصفهان است. بصیری چند دوره معاون پژوهشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و تاکنون بیش از 35 مقاله علمی در نشریات علمی پژوهشی داخلی و خارجی از او منتشر شده است. بصیری با فعالیت های گسترده زیست محیطی خود در اصفهان شناخته می شود. او عضو انجمن مرتعداری آمریکا، عضو هیات مؤسس انجمن علمی مرتع داری ایران، عضو هیات مدیره جمعیت مردمی و زیست محیطی "پیام سبز"، عضو انجمن خبرگان کشاورزی، و مدیر عامل انجمن خبرگان کشاورزی در شهرستان اصفهان است. دریافت رتبه ملی کشاورز نمونه در بخش های مدیریت مزرعه و طرح های آب و خاک از افتخارات اوست.

مصطفی جیحونی، دانش آموخته کارشناسی ارشد راه و ساختمان از دانشگاه تهران است اما از روی علاقه فراوانش به شاهنامه فردوسی به شاهنامه پژوهی روی آورده و کار تصحیح شاهنامۀ فردوسی را از سال 1367 آغاز کرد که نتیجه کارش یکی از بهترین نسخه های ویرایش شده شاهنامه است که در پنج جلد منتشر شده است. این ویرایش، که نتیجه دوازده سال (1367 ـ 1379) تلاش اوست در سال 1379 در پنج جلد (یک جلد مقدمه و 4جلد متن) منتشر شد. شاهنامه ویراسته جیحونی، حاصل مقابله چهار نسخه شاهنامه و استفاده از نسخه بدل های چاپ خالقی، مسکو و ترجمه بنداری است. این ویرایش، بدون نسخه بدل است و با دست نویس بریتانیا / لندن مطابقت بیشتری دارد. روش اصلی جیحونی در این ویرایش، استفاده از متون شاهنامه برای تصحیح آن بوده است. در این روش، بیت‌هایی که ضبط آن‌ها در همه نسخه های کهن یکسان بوده یا اختلاف اندکی داشتند، استخراج شده است.9هزار بیت حاصل را، به عنوان سروده های اصلی فردوسی در نظر گرفته و با دقت در ویژگی های سبکی آنها معیارهایی برای زبان و بیان شاهنامه به دست آمده است. ضوابط قافیه در هشت هزار بیت آغازین شاهنامه، بررسی کاربردهای یک کلمه یا ترکیب قابل بحث در سراسر شاهنامه و استفاده احتیاط آمیز از اصل «ضبط دشوارتر برتر است» از دیگر شیوه های این تصحیح است. کتاب «حماسه‌آفرینان شاهنامه» و نگارش مقالات شاهنامه پژوهشی در نشریات فرهنگی و ادبی کشور از دیگر آثار اوست.

زاون قوکاسیان، نویسنده و منتقد سینمایی، و کارگردان فیلم های کوتاه است که تالیف چند جلد کتاب نقد سینمایی را در کارنامه خود دارد. تشکیل انجمن سینمای آزاد در اصفهان 1351، تدریس در دانشکده سینمایی سوره در اصفهان، برپایی جشنواره فیلم کوتاه در اصفهان، سردبیری و نویسندگی فصلنامه فرهنگ و هنر، مدیر اجرایی نخستین و دومین جایزه ادبی اصفهان، و داوری جشنواره های جهانی و ملی فیلم بخش کوچکی از فعالیت های گسترده سینمایی زاون قوکاسیان است.

محمدعلی کشاورز، ابوالحسن نجفی، عبدالعلی ادیب برومند، و جمشید مظاهری، به علت بیماری، کهولت یا دوری راه، امکان حضور در این همایش را نیافتند و هیات مدیره انجمن دوستداران به دیدار این ناموران خواهد شتافت و تندیس دوستدار اصفهان را به آنان تقدیم می‌کند.

سال گذشته در چهارمین همایش هفته اصفهان، از عباسعلی پورصفا (هنرمند نگارگر)، مرتضی تیموری (کتاب‌شناش)، لئون میناسیان (ارمنی شناس)، و دکتر عباس ادیب (پزشک برجسته) تجلیل به عمل آمد و «تندیس دوستدار اصفهان» به پاس یک عمر تلاش و کوشش مداوم برای شهر اصفهان از طرف انجمن دوستداران اصفهان به آنها تقدیم شد.

دکتر پرویز دبیری (پزشک و آسیب شناس)، محمد مهریار (اصفهان شناس) و دکتر لطف الله هنرفر (باستان شناس و اصفهان شناس)، و دوستداران اصفهان حسین معارفی، حسین عریضی، حسین معمار باشی، عباس بهشتیان، دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی، مهندس هادی میرمیران، دکتر محمد حسین وافی، مهندس محمد امین میرفندرسکی و مهدی سجادی نائینی نیز از نامورانی بودند که در سال‌های گذشته در همایش اصفهان یاد و نام آنان گرامی داشته شد.

یکشنبه، 24 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-15 ساعت 11:12
خبر بعدی : لباس‌ بدن نمای مجری زن تلويزيون + عکس
خبر قبلی : قدرت رقابت پذیری اقتصاد ایران کاهش یافته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -