نقض حریم خصوصی مجازی در دانشگاه

سایت تابناک:«سعید» از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:

در دنیای امروز تحقیق و پژوهش بدون اتصال به شبکه اینترنت امری بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. با این وجود وضعیت اینترنت در خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس (که داعیه دار تحصیلات تکمیلی در کشور به شمار می‌رود) بسیار بغرنج است. کندی سرعت و قطع بودن شبکه در اکثر اوقات دانشجویان را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

اما در روزهای اخیر مسالهٔ دیگری نیز بر مشکلات اینترنت افزوده شده است. دانشگاه با دادن شماره شناسه و رمز، دسترسی به اینترنت را از طریق vpn دنبال می‌کند. اما نکتهٔ مهم این است که صراحتا در صفحهٔ اول برای اتصال به شبکه اشاره شده است که مدیر سیستم امکان مانیتورینگ، پایش و ثبت اطلاعات سایت‌هایی که توسط دانشجویان استفاده می‌شود را دارد. نکته‌ای که قبلا در مراجعه‌ای که داشتم، یکی از کارمندان بخش IT به صورت تلویحی با من در میان گذاشته بود.

سوال اساسی این است که دانشگاه با چه مجوز حقوقی و قانونی سایت‌هایی که دانشجویان بازدید می‌کنند را رصد می‌کند؟ اصلا این کار از نظر قانونی و ماهیتی با شنود تلفنی تفاوتی دارد؟ آیا استفاده از فضای مجازی جزئی از حریم خصوصی به شمار نمی‌رود؟ آیا امنیت اطلاعات مالی دانشجویان با این کار به خطر نخواهد افتاد؟ سوال اصلی دیگر این است که آیا مسئولان مربوطه به دنبال پرونده سازی و ثبت اطلاعات دانشجویان برای روز مبادا!! هستند؟

انتظار مردم از وزارت علوم دولت تدبیر و امید این بوده که اینگونه رفتار‌ها و فضاسازی‌ها در دوره جدید از بین برود، اما متاسفانه عده‌ای بدون توجه به تغییرات رخ داده در کشور، همچنان بر مشی قبلی خود اصرار دارند.

یکشنبه، 24 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-15 ساعت 11:12
خبر بعدی : افزايش بی سر و صدای قيمت بليت قطار
خبر قبلی : سایت های علمی و تخصصی هم فیلتر می شود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -