معادن غيرمجاز همچنان مرگ استخراج می‌کنند

وجود معادن زغال سنگ غيرمجاز در کوهدشت و به يغما رفتن اين سرمايه قصه‌اي است که اين روزها گوش‌هاي جستجوگر بسياري را به خود متوجه کرده و مي‌رود تا در آينده نزديک اين معادن گرانبها، به دست افراد سودجو خالي شوند.به گزارش مهر، شمال کوهدشت پر از معادن غني زغال سنگي است که بدون کسب مجوز از سوي جويندگانش غارت مي‌شوند. روزي نيست که خبر دستگيري چند قاچاقچي زغال سنگ از گوشه و کنار شهر به گوش نرسد که استمرار اين روند موجب چالش جدي در اين بخش خواهد شد. دوسال از خبر کشف شدن اين معادن به وسيله مردم مناطق مختلف کوهدشت مي‌گذرد اما به دور از طي مراحل قانوني و صدور مجوز از سوي دولت، توسط ساکنان اطراف اين معادن مورد کاوش و استخراج قرار گرفته اند تا به بهاي ناچيزي در اختيار سوداگران سودجوي اين کالاي گران بها قرار گيرند. اين در حاليست که اين معادن مي‌تواند پس از طي مراحل قانوني و کسب مجوز و ساماندهي آنها محل کسب درآمد قابل توجهي براي روستائيان منطقه باشند و افرادي را نيز به کار مشغول کنند.

با اين حال از شش معدن کشف شده در کوه‌هاي شمال کوهدشت و در مناطقي چون اولادقباد و سرخه مهر، تنها يک معدن در اولادقباد توانست رنگ مجوز به خود ببيند اما آن هم پس از فعاليتي دوماهه توسط افراد معارضي که ادعاي مالکيت اين معدن دست از ادامه کار برداشت. يکي ديگر از اين معادن کشف شده در منطقه «سرتريون» در غرب کوهدشت کشف شد که فعالت اين معدن نيز تنها دوماه دوام آورد و تعطيل شد.

يکي از اهالي «اولادقباد» در اين رابطه به مهر مي‌گويد: وضعيت برداشت غيرمجاز از اين معادن به گونه اي است که بسياري از خانواده‌ها شبانه به طور دسته جمعي به استخراج معادن زغال سنگ مي‌پردازند. اين شاهد ماجرا ادامه مي‌هد: استخراج‌هاي شبانه به حدي شديد است که اگر به همين منوال پيش برود نه تنها معان زغال سنگ، بلکه کوه‌ها را هم درکيسه‌ها ريخته و با خود مي‌برند. و اما برداشت غيرمجاز از اين معادن زغال سنگ در کوهدشت زواياي ديگري هم دارد که آخرين پرده آن را مي‌توان در مرگ يک کارگر در يکي از اين معادن مشاهده کرد. در اين راستا فردي که شبانه با تيشه اش رفته بود تا از دل معدن اطراف خانه اش روزي خانواده اش را به چنگ آورد با ريزش معدن بدون صاحب و نگهبان، جنازه اش زير آوار ماند تا براي هميشه نتواند روزي خانواه اش را از اين راه غيرمجاز دربياورد.

اين وضعيت به گونه اي است که اگر هر چه سريعتر توسط متوليان امر چاره اي براي ساماندهي اين معادن انديشيده نشود شاهد رخدادهاي تلخ ديگري در آينده خواهيم بود، وقايعي که ضمن دامن زدن به پديده قاچاق زغال سنگ حتي منجر به مرگ برخي از فعالان در اين معادن نيز شده است.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهشت در گفتگو با خبرنگار مهر در اين رابطه مي‌گويد: شش معدن غيرمجاز در شمال کوهدشت وجود دارد که توسط خود مردم کشف شده اند اما هنوز کسي براي گرفتن مجوز به اين اداره مراجعه نکرده است.

علي ياري با اظهار تاسف از مرگ دلخراش سرپرست يک خانواده هنگام کندن معدن غيرمجاز زغال سنگ، ادامه مي‌دهد: متاسفانه اهالي پس از کشف معادن به جاي کنار آمدن باهم و مراجعه براي کسب مجوز، به صورت قاچاق به جان معادن افتاده و زغال سنگ‌ها را با قيمتي نازل به افراد سودجو مي‌فروشند.

ياري يادآور مي‌شود: طي يک سال گذشته 140 تن زغال سنگ قاچاق توسط ماموران کشف و ضبط شده و اين نشان از استخراج غيرمجاز اين منابع است. رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت بيان مي‌کند: دو معدن داراي مجوز در اولادقباد و سرتويون داشتيم که معدن اولادقباد توسط افراد معارض تعطيل و معدن سرتريون نيز توسط سوجويان خالي شد! وي تصريح مي‌کند: بهتراست افراد مناطق با هم ديگر کنار بيايند و به جاي استخراج غيرمجاز زغال سنگ و فروش قاچاق آن،با تشکيل يک تعاوني براي کسب مجوز قانوني به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

پنجشنبه، 21 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-12 ساعت 13:12
خبر بعدی : بیکاری تدریجی کارگران ناگهان بحران می‌سازد
خبر قبلی : آشامیدن آب ته لیوان رئیس جمهور سابق


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -