نگرانی آمریکا از سرنوشت دو ناراضی چينی

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای به مناسبت پنجمین سال بازداشت لیو شیائوبو، ناراضی چینی و برنده جایزه نوبل صلح ، خواستار آزادی وی شد و گفت درباره همسر لیو شیائوبو- که در بازداشت خانگی به سر می برد- و یک فعال دیگر به نام شو ژیونگ که احتمال می رود به زودی محاکمه شود ، احساس نگرانی می کند .

هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات جان کری گفت هم لیو شیائوبو و هم شو ژیونگ قانون شکنی کرده اند.

وی در نشست خبری روزانه گفت : « چین کشوری با حاکمیت قانون است و همه در برابر قانون یکسانند. هیچ کسی نمی تواند فراتر از قانون عمل کند. لیو شیائوبو و شو ژیونگ شهروندان چینی هستند که قانون شکنی کرده اند و طبیعتاً بر اساس قانون چین مجازات شده اند.»

وی افزود : « می خواهم بر این موضوع تاکید کنم که جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری چین بهترین کسانی هستند که حق اظهارنظر درباره حقوق بشر در این کشور را دارند. ما امیدواریم طرف آمریکایی بتواند از دیدگاه وسیع تری به روابط دوجانبه بنگرد و برای افزایش اعتماد متقابل بیشتر تلاش کند.»

با اینکه بسیاری تصور می کردند شی جینپینگ که امسال به سمت ریاست جمهوری چین منصوب شد، موضع ملایم تری در قبال ناراضیان اتخاذ خواهد کرد، این کشور صحنه از سرگیری سرکوب ناراضیان و آزادی بیان شده است.

دولت های غربی بارها از پیشینه حقوق بشر در چین انتقاد کرده اند. آمریکا و اتحادیه اروپا هم درباره سرنوشت لیو شیائوبو و شو ژیونگ ابراز نگرانی کرده اند.

لیو شیائوبو، ناراضی چینی که در اعتراضات دموکراسی خواهانه میدان تیان آنمن در سال 1989 شرکت داشت، به جرم فعالیت برای سرنگونی حکومت تک حزبی چین سال 2009 به 11 سال زندان محکوم شد.

شو ژیونگ نیز که هم اکنون در زندان است به زودی محاکمه خواهد شد. وی پس از افشاگری های خود درباره ثروت اندوزی مقامات چین و درخواست از آنها برای اعلام فهرست دارایی های خود دستگیر شد.


سه شنبه، 19 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-10 ساعت 12:12
خبر بعدی : کره شمالی حکومت ترور را پیش گرفته است
خبر قبلی : قیمت امروز طلا، سکه و ارز در بازار تهران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -