روحانی درتنظیم بودجه به کاهش تحریمها توجه نکرد

حسن روحانی، یکشنبه لایحه بودجه خود را در حالی تقدیم مجلس کرد که به گفته او، تورم و بیکاری اولویت های بودجه ای وی بودند. در بودجه پیشنهادی وی در زمینه کاهش تحریم ها حتی در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای پیش بینی نشده نشده است.

به گزارش افکارنیوز، فایننشیال تایمز می نویسد: به طور کل بودجه (متشکل از هزینه های جاری دولت و پروژه های توسعه ای به ارزش ۱۹۵۰میلیارد دلار) در مقایسه با بودجه مالی اصلاح شده سال جاری افزایشی ۳۰درصدی را نشان می دهد. علیرغم این افزایش، بودجه (که باید به تصویب قانون برسد) انبساطی درنظر گرفته نشده است. کارشناسان معتقدند برخلاف دولت ها و سالهای قبل در حالی هزینه های دولت به استثنای پروژه های توسعه ای تنها ۱۶درصد افزایش یافته که این رقم بسیار پایین تر از رقم تورم رسمی کشور یعنی ۴۰درصد است.

در مقابل بر توسعه و عمران تاکیدی ویژه شده است. در تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در ایران که در حدود ۲۴درصد است، هزینه پروژه های عمرانی و توسعه ای افزایش یافته است. حسن روحانی می گوید: ایجاد شغل مهمترین موضوع در آینده اقتصادی کشور است درحالیکه ترکیب رکود و تورم مهمترین مشکل کنونی کشور است.

اگرچه ایران یک توافق هسته ای موقت با شش قدرت بزرگ جهان داشته است که بر اساس آن تحریم ها کاهش خواهند یافت، اما در بودجه افزایش درآمدهای ارزی خارجی گنجانده نشده است.

تا قبل از تحریم ها ایران روزانه ۲میلیون بشکه نفت صادر می کرد که این میزان هم اکنون به روزانه ۱میلیون بشکه در روز رسیده است.

روحانی سیاست های پیشینیان خود را برای ایجاد شرایط رکود تورمی سرزنش می کند اما با این حال می افزاید که تحریم های ناعادلانه مسبب عدم اطمینان و محدودیت در در تجارت و معاملات مالی هستند. او تاکنون مشخص نکرده است که چرا علیرغم توافق هسته ای انجام شده هیچگونه افزایشی در درآمدهای ارزی بودجه لحاظ نشده است و این درحالیست که برخی ازبخش های بودجه نشان می دهد که چنین انتظاری وجود دارد.

یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید: وقتی دولت بودجه عمرانی خود را افزایش می دهد نشان دهنده این است که موضوع کاهش تحریم ها را در بودجه لحاظ کرده است. افزایش هزینه های عمرانی به معنای افزایش واردات ماشین آلات و مواد اولیه است که این موضوع تنها در صورت کاهش تحریم ها رخ می دهد.

سه شنبه، 19 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-10 ساعت 12:12
خبر بعدی : سخنگوی رژیم: شیمون پرز را به رسمیت نمی شناسیم
خبر قبلی : جمهوری اسلامی در چین بانک می زند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -