توافق مهم برای نجات شورترین دریاچه جهان

اسرائیل، اردن و فلسطین قراردادی را برای انتقال آب از دریای سرخ به دریاچه "بحر المیت" امضا کردند.

به گزارش سایت عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگانی از اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن روز دوشنبه توافقنامه تاریخی را برای انتقال آب از خلیج عقبه دریای سرخ به بحر المیت امضا کردند.

بحرالمیت یا دریای مرده نام دریاچه ای است که در میان اردن، اسرائیل و سرزمین های تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد.

هدف از این قرارداد، جلوگیری از خشک شدن بحرالمیت و شیرین سازی بخشی از آب دریای سرخ است.

بخشی از آب منتقل شده از دریای سرخ، پس از شیرین سازی در اختیار اسرائیل، اردن و فلسطین قرار می گیرد و بخشی دیگر به وسیله چهار لوله برای نجات بحرالمیت به این دریاچه منتقل می شود. نجات بحرالمیت یکی از اهداف امضای این قرارداد عنوان شده است.

این دریاچه به دلیل شوری بسیار زیاد آب آن، میزبان هیچ موجود زنده ای از جانور یا گیاه نیست به همین دلیل بحر المیت یا دریای مرده نامگذاری شده است.

این قرارداد توسط رئیس مدیریت آب در تشکیلات خودگردان فلسطین، وزیر آب اردن و وزیر انرژی و توسعه منطقه ای اسرائیل در محل بانک جهانی در شهر واشنگتن امضا شد.

سیلوان شالوم وزیر اسرائیلی در این باره گفت: پس از امضای توافق، مزایده هایی برای آغاز ساخت ایستگاه های آب شیرین کن در بندر عقبه و ساخت و راه اندازی چهار خط لوله انتقال آب از خلیج عقبه به بحرالمیت اعلام خواهد شد.

حازم الناصر وزیر آب اردن در این باره گفت: سطح آب در بحر المیت سالانه یک متر پایین می آید. باید با انتقال آب مانع از ادامه وضعیت کنونی شد. در غیراین صورت در 40 تا 50 سال آینده این دریاچه به طور کامل خشک می شود.بحرالمیت دارای ارزش اقتصادی، گردشگری و تاریخی است.

خطوط لوله انتقال آب از دریای سرخ به سمت بحرالمیت، 180 کیلومتر طول خواهد داشت و 200 میلیون لیتر آب را سالانه منتقل خواهد کرد.
دریاچه بحرالمیت ۸۱۰ کیلومتر مربع مساحت و ۳۷۷ متر حداکثر عمق آن است.

سه شنبه، 19 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-10 ساعت 11:12
خبر بعدی : بیش از۱۰۰درگیری مسلحانه مرزی در بلوچستان
خبر قبلی : حمله مرجع حکومتی به فیسبوک: نباید آزاد باشد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -