قطع دلخراش 47 اصله درخت سرخدار در گلستان

دادستان عمومي و انقلاب مرکز گلستان با ابراز نگراني از دست‎اندازي سودجويان به منابع طبيعي استان گفت: متاسفانه اين بار سودجويان با ورود به عرصه‎هاي جنگلي گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به يغما بردند.

به گزارش فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي دادگستري استان گلستان، عباس پورياني با بيان اينکه گلستان از معدود ذخيره‎گاه‎هاي گونه ارزشمند سرخدار جهان است، اظهار داشت: کوتاهي و عدم نظارت مديران ذيربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از اين گونه ارزشمند سبب قطع دلخراش اين درخت‎ها و به يغما بردن اين درختان شده است.

وي با تاکيد بر برخورد شديد با متخلفان گفت: با توجه به اهميت موضوع و براي بررسي دقيق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ويژه‎ رسيدگي به جرائم حوزه منابع طبيعي دادسراي استان به صورت ميداني از محل بازديد کردند.

دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به اهتمام دستگاه قضايي براي برخورد با تخريب‎کنندگان طبيعت از دست‎اندرکاران اين حوزه خواست نسبت به صيانت از منابع ملي و ذخيره‎گاه‎هاي طبيعي استان توجه ويژه‎اي داشته باشند.

پورياني همچنين از مردم خواست به عنوان چشم بيناي دستگاه قضايي در صورت مشاهده دست‎اندازي به طبيعت، بلافاصله موضوع را به مراجع قضايي اطلاع دهند.

سرخدار در جنگل‎هاي شمال ايران در ارتفاعات، نسبتاً زياد ديده مي‎شود که غالبا به صورت پراکنده است، ولي در بعضي نقاط از جمله جنگل‎هاي قسمت ييلاقي نهارخوران، افراتخته و سياه رودبار دره زرين‎گل علي‎آبادکتول به صورت انبوه و تقريبا خالص ديده مي‎شود.

مطالعات فسيل‎شناسي نشان مي‎دهد که قدمت گونه سرخدار به 190 ميليون سال باز مي‌گردد و جنبه ضد سرطاني نيز دارد و در دوران چهارم زمين‎شناسي حدود 13 هزار سال پيش، آخرين يخبندان کره زمين، گونه‎هاي سرخدار نيکمره شمالي را نابود کرد ولي رطوبت درياي خزر مانع از سرايت يخبندان به جنگل‎هاي هيرکاني شد.

شنبه، 16 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-07 ساعت 12:12
خبر بعدی : کتاب‌های جدید درسی با عجله تألیف شده است
خبر قبلی : بودجه‌های قرآنی محدود است/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -