پیشروی شهرداری به حریم «مرد حنجره‌طلایی»

روزنامه شرق: اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا» از چهره‌های شناخته‌شده موسیقی ایران است. با اینکه سال‌هاست روی صحنه نرفته اما هنوز هم طرفدارانش، دوستدار صدای خوش او هستند و با خاطره‌ آلبوم‌هایش زندگی می‌کنند. گلپا البته هنوز از وادی موسیقی دور نشده و به گفته خودش صداهایی را که توانایی آوازخواندن برای آینده ایران دارند، شناسایی می‌کند. با این حال این‌روزها مساله‌ای ذهن مرد حنجره‌طلایی را آزرده کرده است: قرار است میدان تره‌باری دیواربه‌دیوار منزل مسکونی او ساخته شود که نه‌تنها او بلکه دیگر ساکنان این خیابان را دچار نگرانی کرده و آنها نسبت به این اقدام نگران هستند. همه اینها باعث شد گفت‌وگوی کوتاهی با او صورت دهیم:

ماجرای ساخت میدان تره‌بار در نزدیکی منزل مسکونی شما چیست؟
بدون اینکه نظر مردم محله را درباره ساخت میدان تره‌بار بپرسند، تصمیم به اجرای این طرح گرفته‌اند. درحالی که خیابان شهید وطن‌پور واقع در فرمانیه، یک منطقه مسکونی و خیابانی پررفت‌وآمد است که در حالت عادی، پیداکردن جای پارک ماشین به سختی انجام می‌شود و حالا هم که قرار است باغی را که دیوار‌به‌دیوار منزل مسکونی ماست، میدان تره‌بار کنند، معلوم نیست چه برسر این محله می‌آید. همسایه‌ها و اهالی خیابان نسبت به این اقدام بسیار ناراحت هستند و صبح دو روز گذشته از من به واسطه اینکه تره‌بار قرار است دیواربه‌دیوار خانه‌ام ساخته شود، پرسیدند که اطلاعی از این کار داشته‌ام یا نه و همان روز، دو نفر برای مشخص‌کردن جای غرفه‌ها آمده بودند. من‌هم مثل همسایه‌های دیگر، تازه از این جریان باخبر شده‌ام و واقعا از تاسیس تره‌بار ناراضی‌ام چون وقتی این باغ، میدان تره‌بار شود، از صبح زود باید ماشین‌های حمل کالاهایی همچون سیب‌زمینی، پیاز، میوه و... رفت‌وآمد کنند و از صبح تا شب نیز مردم برای خرید به میدان تره‌بار می‌آیند که همه اینها سروصدای زیادی برای ساکنان به وجود می‌آورند.
در صحبت با ساکنان خیابان، قرار شد چه اقدامی برای بروز نارضایتی خود انجام دهید؟
تا آنجایی که من در جریان قرار گرفتم، همسایه‌ها تصمیم گرفته‌اند با شهردار شمیران صحبت کنند و مشکلاتی را که به دنبال تاسیس میدان به وجود خواهد آمد، مطرح کنند. همچنین بگویند اینجا یک محل مسکونی است و با این کار، آسایش اهالی به هم می‌خورد. همسایه‌ها می‌خواهند دور هم جمع شوند و گله خود را نسبت به مسوولان و شهرداری منطقه ابراز کنند.
زمینی که قرار است به تره‌بار تبدیل شود، چقدر مساحت دارد؟
سه‌هزارمتر. یک باغ با درخت‌های گردو و... است.
کسانی که زمین را می‌فروختند، می‌دانستند قرار است میدان تره‌‌بار شود؟
زمین متعلق به خانمی بود که شوهرش فوت شده و او با دست‌های خودش، درخت‌های این زمین را کاشته. بعد از آن‌هم این زمین را به خانم دیگری فروخت اما مساله این است کسانی هم که این زمین‌ها را در اختیار می‌گیرند، مالک اصلی نیستند بلکه اجاره می‌کنند چون این زمین‌ها وقفی است و حالا نمی‌دانم چگونه می‌شود یک زمین وقفی را به تره‌بار تبدیل کرد.
گذشته از اینها، شما طرفداران زیادی دارید که همگی دوستدار صدایتان هستند. قصد ندارید باردیگر روی صحنه بیایید؟
من دارای پنج دکترا از یونسکو (سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان ملل متحد)، فرانسه، مجارستان و آکادمی صدای دنیا هستم. من چهره بین‌الملی دارم و خواننده برنامه «گل‌های جاویدان» بودم اما زمانی به من و برخی دیگر از اهالی موسیقی گفتند که صلاح مملکت این است که از کار کنار بکشیم چون موسیقی با وجود ما رشد نمی‌کند. ما هم پذیرفتیم چون دوست داشتیم موسیقی رشد کند. آن زمان که افرادی مانند فرهنگ شریف، جلیل شهناز، من و... را به بهانه رشد موسیقی کنار گذاشتند، به دنبال رسیدن به یک موسیقی جدید بودند. حالا برعهده مردم است که قضاوت کنند واقعا موسیقی ما به رشد رسیده است یا نه؟ من چندی قبل آلبوم جدیدم با عنوان «ویرانه» را منتشر کردم که مورد استقبال قرار گرفت ولی الان تماشاچی هستم و دوست دارم نظاره کنم که می‌خواهند با موسیقی این مملکت چه کار کنند. درحال حاضر من با دو آموزشگاه که زیر نظر برادرانم آقای گلریز و حسن گلپایگانی است، همکاری می‌کنم. کارمان این است که به جوان‌ها کمک کنیم. من طی این سال‌ها کارهایم را انجام داده‌ام و معتقدم حالا باید از جوان‌ها حمایت کرد مخصوصا از بداهه‌نوازی در موسیقی. مهم خدمت‌کردن به مردم است که من از طریق آموزشگاه‌ها و ارتباطی که با جوانان دارم به استعدادهای جدید کمک می‌کنم و صداهایی را که ببینم به‌درد آواز این مملکت می‌خورند، در منزلم پذیرایی می‌کنم و به آنها آموزش می‌دهم.
پیشنهاد شما به دولت جدید برای رشد و ارتقای موسیقی چیست؟
هر دولتی که روی کار می‌آید وزارتخانه‌ای برای فرهنگ و هنر دارد که در راس آن یک متصدی به نام وزیر ارشاد است. الان هم وزیر ارشاد باید به درد و گرفتاری‌های هنرمندان برسد چون وقتی هنرمند، درگیر گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی‌اش باشد نمی‌تواند به هنر برسد. باید زمینه آسایش این قشر فراهم شود تا امثال فرهنگ شریف، همایون خرم، تجویدی‌ها و... بار دیگر به وجود بیایند و موسیقی کشور ما از بین نرود.

پنجشنبه، 14 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-05 ساعت 13:12
خبر بعدی : مراقب ‌باشيد با ماشین ‌آقازده ها تصادف نكنيد
خبر قبلی : احمدی‌نژاد قصد انجام «عملیات انتحاری» دارد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -