آب سنگین اراک؛ واکنش آمریکا به سخنان صالحی + فیلم

مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا در واکنش به سخنان صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی که گفته بود نیروگاه آب سنگین اراک خط قرمز ماست و هیچگاه از آن عدول نمی کنیم (فیلم زیر)، گفت، توافق نهایی با رژیم تهران شامل حذف بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌های اتمی آنها از جمله آب سنگین اراک خواهد بود.

طبق تفاهم‌نامه مقدماتی ماه گذشته (آبان‌) میان رژیم تهران و جامعه بین‌الملل در ژنو، جمهوری اسلامی موافقت کرد تا تولید سوخت را در نیروگاه اراک متوقف سازد. نیروگاه تحقیقاتی ناتمام آب سنگین اراک یکی از موارد اختلاف در مناقشه هسته‌ای است. غرب می‌گوید، رژیم تهران می‌تواند از این نیروگاه به منظور تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب اتمی استفاده کند.

«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده این کشور در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه «پی بی اس» تصریح کرد که آمریکا، رژیم تهران را وادار خواهد کرد تا بخش وسیعی از رأکتور آب سنگین اراک را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: توافق جامع شامل از بین بردن بخش زیادی از زیر ساخت اتمی آنها می‌شود زیرا، به صراحت بگویم، ما مطمئن نیستیم که شما (رژیم تهران) به رأکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک برای اهداف صلح‌آمیز نیاز داشته باشید.

رئیس تیم مذاکراه کننده آمریکا در ۱+۵ در ادامه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز اینگونه گفت که اگر رژیم تهران با بازرسی های سرزده (پروتکل الحاقی) موافقت کند، توافق جامع هسته‌ای، غنی‌سازی محدود را نیز شامل خواهد شد.

شرمن در خصوص توافق موقت ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر آنکه آیا رژیم تهران به این توافق پایبند است گفت: به نفع آنها است که آن را حفظ کنند.

پنجشنبه، 14 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-05 ساعت 11:12
خبر بعدی : درآمد نفتی بلوکه شده در هند؛ ‫گرفتاری رژيم در تله تحريم
خبر قبلی : ادامه پرونده سازی برای احمدی نژاد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -