توافق ژنو؛ شش ماه برای تنفس و فریبکاری؟ و بعد

زینت میرهاشمی

توجیه پایوران رژیم در شکست سیاست بُرد – بُرد

مسئولان مذاکره کننده رژیم یکی پس از دیگری تلاش می کنند تا تلخی زهری را که ولی فقیه نوشیده است، آنطور که دوست دارند شیرین سازند. آنها در اشکال مختلف و یا حتا با بیانات مسخره می خواهند به مردم بقبولانند که نتیجه مذاکره برد – برد بوده است.

عراقچی معاون وزارت خارجه رژیم ادعا می کند که توافقنامه ژنو قطعنامه های شورای امنیت را تضعیف می کند. اما این توافق نامه به شکلی ادامه قطعنامه های شورای امنیت است. همان طور که تحریم به عنوان یک ابزار فشار برای خنثی سازی توانایی رژیم در ساخت سلاح هسته ای اعمال شده، توافق نامه را نیز می توان برآمد این تحریمها به همین منظور دانست.

برآمد توافق نامه ژنو، به طور خلاصه ضعیف کردن توانایی جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب هسته ای است.

از سوی دیگر سخن پراکنی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در روز یکشنبه تاکیدی بر ادامه ماجراجویی و زیر پا گذاشتن تعهدات توافق نامه ژنو است. حرفهای او تلاش برای ادامه همان سیاست قبلی است.

صالحی در حرفهای خود با تاکید بر ارتقای فعالیتهای هسته ای گفت: «مردم ما این مساله را خوب درک می کنند که هر اطلاعی باید در زمان بروز پیدا کند و اگر اطلاعات زودتر از زمان خودش بروز داده شود، ممکن است اختلالاتی در روند کار ایجاد شود.»

اینطور که از صحبتهای صالحی برمی آید، جمهوری اسلامی خود را برای ایستگاه سوم آماده کرده است. ایستگاهی که لابد از برد برد بگذرد و به رویای برد – باخت به نفع جمهوری اسلامی برسد.

بر اساس حرفهای صالحی، به نظر می رسد رژیم توافق نامه ژنو را برای 6 ماه نفس کشیدن و کلاه گذاشتن بر سر طرف مقابل امضا کرده است. اما اگر جمهوری اسلامی این توافق را زیر پا بگذارد، معنی آن این است که می خواهد ظرفیت ساخت بمب اتمی را حفظ کند که در آن صورت باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد.


سرکرده سپاه: توافق ژنو را کان لم یکن می کنیم

به گزارش دیگربان، محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران از مسئولان کشور خواست در صورت مشاهده «هرگونه تخلف و بدعهدی» در مورد پرونده هسته‌ای رژیم ایران از سوی غرب و آمریکا، «تمام توافقنامه را کان لم یکن تلقی کنند» و به واشینگتن هشدار داد در صورت حمله نظامی به جمهوری اسلامی اسرائیل «حذف» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» پاسدار جعفری این اظهارات را روز دوشنبه (۱۱ آذرماه) در گفتگو با این خبرگزاری بیان کرده است.

وی گفته است: «مسئولان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بدعهدی و یا زیرپاگذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان و سوءاستفاده از توافقنامه و تفسیر به رأی آن توسط غرب و آمریکا، با اقتدار تمام توافقنامه را کان لم یکن تلقی نمایند.»

اظهارات فرمانده سپاه بدنبال بروز مخالفت‌هایی درباره توافقنامه ژنو از سوی شماری از محافظه‌کاران تندرو در داخل ایران مطرح می‌شود.

این افراد معتقدند در توافقنامه یادشده به حق هسته‌ای جمهوری اسلامی به صراحت اشاره‌ای نشده و غرب و ایران ممکن است بعد‌ها به علت تفاسیر مختلف از مفاد توافقنامه دچار اختلاف شوند.

جعفری در بخش دیگری از این گفتگو به اظهارات باراک اوباما بعد از امضای توافقنامه مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است نیز واکنش نشان داده است.

وی اظهار داشته است: «تکرار چنین جمله مضحکی از سوی مقامات آمریکایی و رژیم جعلی، نامشروع و منحوس صهیونیستی، برای ملت ایران تبدیل به یک طنز شده است.»

فرمانده سپاه پاسداران افزوده است: «در صورتی که به هرگونه اقدام احمقانه‌ای از این جنس، دست بزنند، گزینه‌های بسیاری برای ایران روی میز وجود دارد و پاسخ‌های کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد که حذف رژیم صهیونیستی از جمله این اقدامات خواهد بود.»

از زمان آغاز مذاکرات ژنو مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی بار‌ها اسرائیل را با تند‌ترین واژه‌ها تهدید کرده‌اند.


سه شنبه، 12 آذر ماه 1392، 6:35 صبح برابر با 2013-12-03 ساعت 03:12
خبر بعدی : اقدام سناتورهای آمریکايی و اروپا علیه توافق ژنو
خبر قبلی : سازمان ملل رسما اسد را به جنایت علیه بشریت متهم کرد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -