آسمان اراک هميشه خاکستری است

روزنامه مردمسالاری: مردم اراک ديگر به آسمان خاکستري، هواي آلوده، آب آلوده ، وعده‌هاي بي سرانجام و مصوبه‌هايي که هرگز اجرايي نمي‌شوند و يا به نفع صنايع آلاينده اصلاح مي‌شوند عادت کرده اند، آلودگي اراک متفاوت است چون آلودگي ساير شهرها بيشتر بر اثر حمل و نقل است اما در اراک آلايندگي صنايع پيشتازي مي‌کند و برخي گازها و ترکيبات موجود زيان آور فقط در هواي اراک مشاهده شده است.به گزارش مهر، پس از قطع اعتراض هفتگي مردم به آلودگي هواي اراک و سفر دکتر ابتکار به اراک انتظار روزهاي بهتري براي وضعيت آب و هواي اراک مي‌رفت. اما با آغاز سوختن دوباره مازوت در نيروگاه اراک از اول آذر، اراک روزهاي آلوده اي را از سر گذراند، هرچند که مدير کل محيط زيست استان از کاهش سوخت مازوت در روز ششم آذر طي مکاتبات و اخطارها خبر داد، اما انتظار مردم اراک اين است که براي وضعيت آلودگي هوا تصميمي جدي تر گرفته شود. مردم اراک ديگر اين طالع نحس آلودگي هوا را تحمل نمي‌کنند و همچنان حساسيت خود را نسبت به کاهش آلودگي هواي اراک و ديدن دوباره آسمان آبي حفظ کرده‌اند. مردمي که وضعيت نابسامان هواي اراک را رصد کرده و نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند. آگاهي که با حمايت انجمن‌هاي زيست محيطي آغاز شده و با حضور مدير کل محيط زيست استان مرکزي شامگاه چهارشنبه در ميان جمعي از دانشجويان و فعالان زيست محيطي اراک خواستار توضيح براي آلايندگي نيروگاه شازند و وضعيت سوخت آن شد.

امير انصاري در اين جلسه با اشاره به اينکه مهم ترين منابع صنعتي آلاينده اراک نيروگاه شازند و آلومينيوم سازي اراک است، گفت: با توجه به اهميت اين صنايع براي کشور قطعا حل مشکلات آن نياز به برنامه ريزي و حمايت در سطح ملي دارد. وي افزود: استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه شازند خصوصا در فصل زمستان موجب تصاعد گاز CO2 و آلوده شدن هواي اراک مي‌شد که در اين خصوص با پيگيري‌هاي انجام شده مصوبه اي در 15 اسفند 91 تصويب شد که طبق آن مقرر شد وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو در ماه‌هاي گرم روزانه 6 ميليون متر مکعب و در ماه‌هاي سرد روزانه 3 ميليون متر مکعب گاز براي مصارف نيروگاه تامين کنند . انصاري اظهار کرد: نيروگاه طبق اين مصوبه نبايد مصرف گازش را به زير سه ميليون متر مکعب در روز برساند که متاسفانه طي شش روز گذشته يعني از اول آذر اين اتفاق افتاد و ميزان گاز مصرفي در نيروگاه هر روز کمتر شد و تا دوميليون متر مکعب در روز رسيد و ميزان مازوت آن بالاتر رفت که موجي از آلودگي هوا را به همراه داشت که وارونگي هوا آن را تشديد کرده بود. وي ادامه داد: خوشبختانه با پيگيري‌هاي انجام شده و اخطارهاي داده شده اين مشکل رفع و در روز ششم آذر سوخت نيروگاه به سه ميليون مترمکعب گاز و سه ميليون مترمکعب مازوت رسيد.

وي با بيان اينکه پرونده نيروگاه بعنوان يکي از صنايع آلاينده از دوسال پيش تاکنون باز است، افزود: متاسفانه نيروگاه شازند از لحاظ زيست محيطي در بدترين جاي ممکن ساخته شده است و بادهاي جنوب غربي در زمستان به سمت اراک و بادهاي شمال شرقي در تابستان به سمت شازند دودهاي متصاعد از آن را که داراي انواع آلاينده‌هاي گوگردي است را بر سر مردم شهر اراک و شازند مي‌ريزد.

انصاري با اشاره به اينکه در ساخت صنايع بزرگ استان مرکزي، جانمايي زيست محيطي صورت نگرفته است، تصريح کرد: نيروگاه برق شازند هم اکنون برق 4 استان کشور را توليد مي‌کند و بيشتر به دليل قرار داشتند در کريدور ارتباطي و وجود خط انتقال سوخت از پالايشگاه به آن در اين مکان ساخته شده است.

وي با تاکيد بر نياز نيروگاه شازند بر مصرف سوخت پاک و گاز در تمامي فصول گفت: هم اکنون 62 نيروگاه در کشور وجود دارد که تعداد معدودي از آنها به دليل موقعيت استراتژيک نياز بيشتري به سوخت پاک دارند و بهتر است که تامين گاز مصرفي آنها در هر شرايطي در اولويت قرار بگيرد. انصاري با بيان اينکه مصرف مازوت در ماه‌هاي سرد سال به شرط استفاده از مازوت استاندارد براي کاهش گوگرد ورودي به هوا و با شرط استفاده از فيلتراسيون منطقي است، گفت: سوخت نيروگاه و گازهاي متصاعد آن در حال سنجش توسط محيط زيست است که در صورت عمل خلاف تعهد اخطارها داده مي‌شود. وي با بيان اينکه طرح توسعه نيروگاه نيز يکي از دغدغه‌هاي مردم بود، تصريح کرد: هم اکنون مصوبه دولت قبل در خصوص طرح توسعه لغو شده است. مديرکل محيط زيست با اشاره به حساسيت و پيگيري مردم اراک در چند روز گذشته نسبت به آلودگي هوا اراک گفت: محيط زيست در حل مشکلات آلودگي احساس تنهايي نمي‌کند و از اينکه مردم آگاهانه اين مسائل را دنبال مي‌کنند خوشحال است. کارشناس کارگروه کاهش آلودگي هوا اداره کل محيط زيست استان مرکزي نيز در اين نشست گفت: اراک جزو هشت شهرآلوده کشور است اما نکته مهم در اين مورد اين است که الودگي هواي اراک با آلودگي ساير شهرها متفاوت است. حسين پناهي افزود: آلودگي ساير شهرها بيشتر بر اثر حمل و نقل است اما در اراک آلايندگي صنايع پيشتازي مي‌کند و برخي گازها و ترکيبات موجود زيان آور فقط در هواي اراک مشاهده شده است.

وي ادامه داد: وجود گاز فلوئور که از آلومينيوم سازي و کوره‌هاي آجرپزي متصاعد و همچنين گوگرد ناشي از سوخت مازوت نيروگاه از جمله اين ترکيبات است.

وي در خصوص الودگي نيروگاه شازند گفت: نيروگاه به عنوان يکي از عوامل توليد گاز CO2 دقيقا در محلي است که 60 درصد بادهاي غالب اراک از ان سو مي‌آيد. حسين پناهي ادامه داد: نيروگاه شازند سيکل ترکيبي است و مازوت بدترين سوختي است که براي تامين انرژي آن بکار مي‌رود. در هر سه دوره سفر دولت قبلي مصوبه اي براي تامين گاز نيروگاه تصويب مي‌شد ولي به آن اهميت داده نمي‌شد تا اينکه با تلاش‌هاي صورت گرفته اين مصوبه در 15 اسفند سال گذشته عملي شد و تا پايان آبان طبق رصدهاي صورت گرفته سوخت نيروگاه گاز بوده است. وي افزود: از اول اذرماه با وجود قول‌هاي مساعد وزارت نيرو براي تامين گاز نيروگاه مشاهده شد، که گاز مصرفي ان پايين امده و از مازوت براي سوخت استفاده شده است که علت ان سرد شدن هوا و کمبود گاز عنوان شده است.

وي گفت: خوشبختانه از روز گذشته چهارشنبه سوخت نيروگاه به حالت تعيين شده در مصوبه برگشته و گاز و مازوت به صورت برابر سوزانده مي‌شود.

حسين پناهي در خصوص منابع آلايندگي شهر اراک گفت: آلوگي هواي اراک به چند بخش صنايع، حمل و نقل و ساير تقسيم مي‌شود که 51 درصد آن بر عهده صنايع ، 48 درصد مربوز به حمل و نقل و مابقي مربوط به ساير موارد است. حسين پناهي موقعيت جغرافيايي، همجواري با تالاب ميقان و فرو ريزگرد، احاطه شدن از سه جانب ،خشکسالي، تغيير باد در فصول گرم و سرد و کاهش فضاي سبز را از ساير موارد افزايش آلودگي در اراک دانست. وي صنايع کوچک را نيز از منابع آلودگي دانست و افزود: اکثر مردم فکر مي‌کنند که آلودگي هوا مربوط به صنايع بزرگ است در حالي که وجود تعداد زياد کارگاه‌هاي صنعتي در آلودگي تاثير دارد خصوصا برخي کارگاه‌ها مانند کارگاه‌هاي ضايعاتي که ضايعات را مي‌سوزانند، موادي را وارد هوا مي‌کنند که منشا سرطان هستند که البته با آنها برخورد شده است.

حسين پناهي 48 درصد آلودگي هواي اراک را ناشي از حمل‌ونقل دانست و افزود: خودروهاي فرسوده، باريک بودن معابر و اجرا نشدن طرح ترافيک از اصلي ترين موضوع‌هاي اين بخش است.

وي ورود ريزگردهاي فرامنطقه اي از کشورهاي غربي و همچنين ريزگردهاي تالاب ميقان را از ديگر عوامل آلودگي دانست. سياوش آقاخاني با اشاره به اينکه مشکل آلودگي هوا و کارخانه‌هاي آن 30 سال است که يک معضل است و همچنان حل نشده باقي مانده، افزود: همه ما مي‌دانيم که صنايع بخشي از آلاينده‌ها هستند، اما وقتي اين آلاينده بيش از حد مجاز مي‌شوند سلامتي را به خطر مي‌اندازد و نگراني و اعتراض عمومي را به همراه دارد، وضعيتي که هم اکنون شهر اراک و حاشيه آن با آن روبرو است وجود بيش از حد آلايندگي صنايع است. وي با بيان اينکه شهر اراک بيش از ظرفيت اکولوژيکش بارگذاري صنعتي شده ، اظهار کرد: نيروگاه اراک بعنوان يکي از شاخص ترين منابع الودگي شهر، هم اکنون برق چند استان را تامين مي‌کند در حالي که ارمغاني جز گازهاي سمي و آلودگي براي اهالي اراک ندارد. آقاخاني با انتقاد از حجم زياد گازهاي متصاعد از دودکش‌هاي نيروگاه گفت: اين گازها در ريه انسان با H2O ترکيب شده و تبديل به اسيدسولفوريک مي‌شوند، حالا خودتان تصور کنيد که اسيد جز نابودي چه بر سر ريه مي‌آورد.


دوشنبه، 11 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-02 ساعت 03:12
خبر بعدی : فروش اجباری خانه‌های خالی درصورت اضطرار
خبر قبلی : آلودگی این شهر از تهران بیشتر است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -