ایدز؛ بی ‌توجهی زنان به هشدارهای پزشکی

طبق اعلام وزارت بهداشت همچنان عمده بیماران مبتلا را مردان تشکیل می دهند؛ 89.6 درصد و 10.4 درصد مبتلایان شناخته شده از زنان هستند. اما طبق آمار اعلام شده در تیر ماه امسال تعداد کل مبتلایان به HIV/ایدز 26 هزار و 556 نفر است.

اما از تعداد ۲۶هزارو۵۵۶ ناقل ویروس ایدز، تاکنون ۴هزارو۷۹۶ نفر به مرحله بیماری ایدز وارد شده اند. همچنین ویروس ایدز تاکنون ۵هزارو۳۴۵ نفر را قربانی کرده است.

در حقیقت می‌توان گفت نیمی از جوانان درگیر این بیماری شده‌اند، به طوری که می‌توان گفت 46.1 درصد در گروه سنی 34_25 سال قرار داشته اند.

همچنان مثل گذشته علت عمده ابتلا بهHIV از مجموع موارد شناسایی شده از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده است، تزریق با وسایل مشترک در معتادان است؛ 68.4 درصد. پس از این رابطه جنسی 12.3 درصد، دریافت خون و فرآورده های خونی 0.9 درصد و انتقال از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است.

ماجرا از این‌جا جالب‌تر می‌شود که آمارای ارائه شده که در حقیقت گفته می‌شود17.1 درصد از علت ابتلای نیز نامشخص است.

در حقیقت چند سالی است هشدار كارشناسان در باب ایدز رنگ واقعیت به خود گرفت و آژیر قرمز موج سوم ایدز به صدا در آورده. مهمترین نگرانی از شیوع بیشتر ایدز در کشور همین انتقال جنسی است که به ویژه به علت بالارفتن سن ازدواج، جوان بودن جمعیت کشور، نارضایتی جنسی در خانواده، وجود روابط جنسی غیر متعارف خارج از حریم خانواده باید آن را جدی گرفت.

نخستین بار در کشور بچه‌های هموفیلی مبتلا به ایدز شدند
گروه‌های هم جنسگرا در جهان منتقل کننده اولیه این بیماری بودند. درحقیقت کشورهای پیشرفته توانسته‌اند با روش‌های پیشگیرانه جلوی این بیماری را بگیرند، در حالی که انتقال از طریق مردان همجنس‌گرا در آمریکا و آسیای جنوب شرقی و نیز ایران بیشترین میزان آلودگی را دارند.

نخستین بار در کشور، بچه‌های هموفیلی از طریق خون‌های اهدایی از کشور فرانسه مبتلا به این بیماری شدند که البته دیگر چنین مواردی در مورد خون‌های اهدایی داخلی و خارجی در کشور کنترل و دیگر وجود ندارد.

تماس جنسی رتبه اول انتقال ایدز در دنیا
مهران مرندی، مشاور مرکز بهداشت در راه‌های انتقالی ابتلا به ایدز از ابتلا به ایدز با اشاره به انواع راه‌های انتقال این بیماری گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری روابط جنسی، اعتیاد تزریقی، فرآورده‌های خونی و انتقال به جنین از طریق مادر آلوده به این ویروس است.

مشاور مرکز بهداشت پیشگیری از ابتلا به ایدز با اشاره به انتقال این بیماری از مادر به فرزند از طریق ترشحات شیر به کودک افزود: تماس جنسی رتبه نخست انتقال این بیماری را در جهان دارد.

افزایش انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر
محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت معتقد است: انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی رو به افزایش است تا جایی که سال ۹۱ انتقال از این طریق به ۳۳ درصد رسید.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت نسبت به انتقال HIV از طریق روابط جنسی در کشور هشدار داد و گفت: در سال 65 انتقال ایدز در طریق روابط جنسی 5 درصد بود که این رقم در سال 91 به 33 درصد رسیده است که خطرناک است و اگر ما نتوانیم این گروه را کنترل کنیم خانمها به طور ناخواسته آلوده می‌شوند و حتی این خطر ممکن است به کودکان هم منتقل شود.

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، موج شیوع ایدز 90 درصد در مردان و 10 درصد در زنان است و حدس می‌زنیم 90 تا 100 هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند ولی خودشان هنوز خبر ندارند چون 6 تا 10 سال زمان می‌برد تا این ویروس خود را نشان دهد.

افزایش ابتلا در میان زنان
در این میان نکته قابل توجه افزایش تعداد زنان مبتلا به ایدز است که از راه‌های مختلف به این ویروس آلوده ‌شده‌‌اند. انتقال از شوهر آلوده، استفاده از سرنگ آلوده و انجام رفتارهای پرخطر جنسی از سوی زنان و دختران، آن‌ها را در معرض ابتلا قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر به مدد پیشرفت علم می‌توان از مادر مبتلا به ایدز، نوزاد سالم به دنیا آورد؛ البته این کار شرایطی دارد که یکی از آن‌ها رجوع زودهنگام مادر بیمار به مراکز درمانی است.

ایدز در زنان در سایه داروهای لاغری آرایشگاه‌‌ها
صداقت رییس اداره ایدز وزارت بهداشت نسبت به تبلیغات برخی داروها به بهانه‌هایی همچون لاغری، افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و ... هشدار داد و گفت: این داروها که به صورت غیرمجاز در آرایشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی و ... تبلیغ می‌شوند، حاوی آمفتامین بوده و فرد را در معرض خطر رفتارهای جنسی پرخطر قرار می‌دهد.

هشدار درباره موج سوم ابتلا به ایدز در ایران
بررسی‌ها می‌گوید که موج سوم ابتلا به ایدز در ایران در راه است. موجی که می‌تواند هزینه‌های بهداشتی بسیاری را متوجه ایرانیان کند و از این رو، آنچه بیش از همه می‌تواند از آمار مبتلایان بکاهد، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و بخصوص جوانان است.

HIVمهمترین عامل تهدید کننده سلامتی جوانان و نوجوانان ایرانی
در حال حاضر اپیدمی HIV در کشورمان نیز همچون دیگر کشورهای جهان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامتی جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان مطرح است.

طبق گزارش برنامه مشترک ایدز سازمان ملل در انتهای سال 20012وضعیت اپیدمی HIV درکشورهای اروپای شرقی، آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی وضعیت بسیار بحرانی‌تر گزارش شده است.

شواهد حاکی از کاهش موارد جدید HIV در کل جهان و نیز کنترل این عفونت در برخی از کشورهای دنیا است،که متاسفانه در منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه که کشور ما هم در این منطقه واقع شده وضعیت بحرانی تر است. همچنین طبق وضعیت اپیدمی HIV درکشورهای اروپای شرقی، آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی وضعیت بسیار بحرانی‌تر گزارش شده است.

کشور ایران نیز با توجه به این‌که از نظر هرم جمعیتی کشور جوانی است و این نوع بیماری ارتباط بسیار نزدیک با الگوهای رفتاری دارد از این خطر مستثنی نخواهد بود.

لزوم آموزش‌های بهداشتی به جوانان
عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر دسترسی برای تمامی تسهیلات اعم از برنامه‌های مشاوره، مراقبت و آزمایش HIV به صورت کاملا رایگان و محرمانه فراهم شده است، گفت: با این حال موقعیت و شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان بدانند و به دیگران هم بیاموزند که برای دریافت این خدمات مشاوره باید به کجا مراجعه کنند. شماره تلفن این مراکز از طریق تلفن ۱۱۸ در هر منطقه قابل دسترسی است.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید بحران‌های سنین نوجوانی و جوانی فرزندانشان را بشناسند و آن را مدیریت کنند افزود: همچنین نوجوانان و جوانان نیز باید در این زمینه آگاهی داشته باشند لذا نقش آموزش و پرورش در پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

همچنین رسانه‌ها نیز باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنند تا در ‌‌نهایت اگر نوجوان و جوانی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و تحصیلی دچار بحران شد بدون اینکه در چه محیطی قرار می‌گیرد این بحران را مدیریت کند.

کنترل بیماری ایدز نیازمند حمایت ملی است
سید علیرضا مروجی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این باره می‌گوید: مهار روند افزایش بیماری ایدز از اهداف سازمان بهداشت جهانی است.

مروجی به تدوین 10 برنامه راهبردی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: تامین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی، پیشگیری و درمان بیماری های آمیزشی، مشاوره و مراقبت و درمان موارد آلوده و خانواده آنان از جمله این برنامه هاست.

یکشنبه، 10 آذر ماه 1392 برابر با 2013-12-01 ساعت 09:12
خبر بعدی : ایدز دارم اما می‌خواهم زندگی کنم ...
خبر قبلی : درگیری‌ فيزيكی با تیم حفاظتی روحانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -