ماهواره از نان شب واجب ‌تر است

هفت سال پیش قبل از اینکه سریال حریم سلطان و ویکتوریا و غیره بین مخاطبان ایرانی دست به دست شود، بنده به همراه تعداد دیگری از نمایندگان مجلس، بر ضرورت تهیه ماهواره‌ای برای جمهوری اسلامی تاکید می‌کردیم.

سعید ابوطالب در گفت‌وگو با تابناک، ضمن بیان مطلب فوق، خاطر نشان کرد: بنده در سال 87 و 88 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بودم و طرحی را پیشنهاد دادم که بازتاب گسترده ای داشت و البته مخالفانی نیز داشت. آن روز اعلام کردم که ماهواره از نان شب واجب تر است و هنوز هم بر این عقیده ام. این حرف مربوط به 7 سال پیش است. ما به همراه نمایندگانی چون آقایان افروغ، خادم، سروری و برخی نمایندگانی که با حوزه رسانه آشنایی داشتند، اصرار داشتیم که باید از حالت انفعالی در رسانه های تصویری خارج شویم، از حالت دیداری و شنیداری خارج شویم و حالت تهاجمی داشته باشیم.

این کارگردان در ادامه با بیان اینکه ما 7 سال پیش شبانه روزی کار کردیم و توضیح دادیم که باید ماهواره انحصاری برای جمهوری اسلامی بخریم، افزود: آن موقع هنوز شبکه هایی مانند "فارسی1" شروع به کار نکرده بود و برنامه و سریال‌های آنچنانی پخش نشده بود. همان موقع اصرار داشتیم که دست فیلم سازان باز گذاشته شود تا انرژی جدیدی در حوزه هنر و فیلم سازی ایجاد شود. همچنین تاکید بسیاری بر آن داشتم که باید حتما ماهواره اختصاصی داشته باشیم. هنوز فشارها و تحریم ها تا این اندازه نبود که شبکه های ما را از روی ماهواره های خود بردارند. ما همه تلاش خود را کردیم اما متاسفانه دیگران به این نکته نرسیده بودند.

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز مردم به سرگرمی‌های مختلف از جمله فیلم و سریال، تاکید کرد: در عرصه فرهنگ اگر می خواهیم از حوزه فرهنگ اسلامی، انقلابی و دینی مان دفاع کنیم هیچ راهی بهتر از حمله نداریم. بدین معنی که باید محصول تولید کنیم. در حوزه فرهنگ نمی توان برخورد سلبی کرد. تنها راه نجات برخورد ایجابی است. اگر می خواهیم یک فیلم آمریکایی یا غربی دیده نشود باید زمان بیننده را با فیلم دیگری پر کنیم. راهی غیر از این نداریم. محصول فرهنگی غذای ذهن است. نمی توان به مردم گفت و لیست بلند بالایی از محصولات غذایی داد و گفت نمی توانید اینها را بخورید؛ حتما باید جایگزین برای آن گذاشت.

ابوطالب با بیان اینکه اگر می خواهیم ببینده ما شبکه های غربی را نبیند باید شبکه هایی در حد و اندازه های آنها و بلکه بهتر داشته باشیم، گفت: مخاطب داخلی به خاطر مزیت زبان و مزیت ملی، مذهبی، دینی و انقلابی محصول داخلی را استفاده خواهد کرد. فرهنگ جزیی از ذات این ملت است. مردم مولانا و حافظ و فردوسی را ترک نمی کنند تا رمان خارجی بخوانند.

وی تاکید بر اینکه برای حفظ فرهنگ خود راهی نداریم مگر اینکه در عرصه فرهنگ دائما تولید کنیم، اظهار داشت: در همه بخش ها و برای همه مخاطبان. باید نیاز تمام فرهنگ های جامعه را تامین کنیم. این حرفی بود که به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی در شورای سیاست گذاری صدا و سیما مطرح کردم و گفتم برای اینکه مخاطبان ما رو به ماهواره نیاورند باید تنوع سلیقه و نیازهای جامعه را تامین کنیم. شبکه ورزش می خواهیم، چند شبکه نمایش می خواهیم، چند شبکه سرگرمی و طنز و مسابقه و خبر و .. می خواهیم.

ابوطالب با اشاره به پتانسیل بالقوه موجود در بخش خصوصی، گفت: مسلما در توسعه محصولات فرهنگی باید از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کنیم. بخش دولتی بنا به دلایلی نمی تواند موفق شود. تجربه تاریخی نشان داده و تمام کشور هایی که مانند ما عمل کرده اند و حتی سال ها پیش از ما شروع کرده اند این تجربه را دارند. دولت نباید و حق ندارد که در همه بخشها دخالت کند و در زندگی مردم دخالت و نفوذ کند. هر کجا هم که دخالت کرده ناموفق بوده است و در مقابل هر کجا که به بخش خصوصی اعتماد کرده‌ایم موفق عمل کرده است.

این عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،در ادامه به خاطره ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانی به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی خدمت رهبر انقلاب رفته بودیم و دغدغه های خود را گفتند. در آن زمان برخی اعضای کمیسیون اصرار داشتند که نهادهای تبلیغاتی را یکی کنند و حتی نهاد مداحان و واعظان را تبدیل به سازمانی دولتی کنند. ایشان به نکته ای اشاره کردند و مثالی زدند که مشخص شد تا چه اندازه پیشنهاد آقایان غلط است و البته این روش الان در سینما و کتاب و فیلم و شعر و .. اجرا می‌شود. ایشان فرمودند برخی از مراسم مذهبی را ما به عنوان دولت انجام می دهیم و برخی مراسم را مردم خودشان انجام می دهند و متعلق به مردم است. مثلا در 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی را ما اجرا می کنیم و روزی مانند نیمه شعبان و تاسوعا و عاشورا متعلق به خود مردم است. این دو تا را با هم مقایسه کنیم. مردم از پول و وقت و سرمایه خود می گذارند که نیمه شعبان و تاسوعا و عاشورا برگزار کنند و دریایی از حضور و عظمت مردم را می بینیم. حالا ما می خواهیم مراسم دولتی برای 12 فروردین بگیریم. پول برقش را می دهیم و اضافه حقوق هم به نیروهایمان می دهیم اما نمی توانیم این کار را انجام دهیم. ایشان فرمودند که دولت نباید در حوزه فرهنگ دست درازی کند. ما باید تسهیل کنیم نه اینکه دخالت کنیم. خود مردم می دانند دارند چه کار می کنند. آیا مراسم ماه رمضان و محرم و .. دولتی است؟

ابوطالب با بیان اینکه هر کجا دولت سعی کرده است با زور و فشار کاری را به پیش ببرد نشده است و هر کجا مردم خواسته اند در صحنه باشند موفقیت حاصل شده است، اظهار داشت: با بخشنامه و دستور العمل نمی شود مردم را مجبور به کار فرهنگی کرد. باید مردم خودشان بخواهند. این را باید به تمام حوزه ها تعمیم داد. در هیچ زمانی و در هیچ حکومتی سراغ نداریم که نویسندگان و فیلم سازان و شاعران دولتی ماندگار شده باشند. حکومتها تنها آمده اند و حمایت کرده اند و هدیه داده اند. هنر باید از درون یک ملت بجوشد. هنر محصول حرکت عظیم تاریخی یک ملت است. هنر محصول تمدن است.

آدينه، 8 آذر ماه 1392، 10:19 صبح برابر با 2013-11-29 ساعت 05:11
خبر بعدی : گول نماز و روزه را نخور
خبر قبلی : هجوم ماموران به کلاس‌ دانشگاه بهاییان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -