استاد دانشگاه قم: از الگوهای دينی فاصله گرفته‌ايم

استاد دانشگاه مفيد قم تصريح کرد: ما از الگوهاي ديني خود در دوبعد فاصله گرفته‌ايم، معنويت و اخلاق. نه اخلاق ما اخلاق علوي است و نه معنويت ما در عرصه‌هاي مختلف زندگي معنويت علوي است اما براي اينکه بتوانيم از اين الگو‌ها بهره بيشتري ببريم بايد چه کنيم؟

به گزارش ايلنا، مراسم سومين شب عزاداري‌ و سخنراني‌ دهه دوم محرم با سخنراني محمد‌تقي فاضل ميبدي و با حضور عزاداران حسيني و برخي چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب در بنياد اميد ايرانيان برگزار شد.

حجت‌الاسلام فاضل ميبدي در سخنان خود، فرازي از خطبه تاريخي امام حسين (ع) در منا را به کمک خطبه 131 نهج‌البلاغه تشريح کرد و محور سخنان خود را ويژگي‌هاي حکومت اسلامي قرار داد.

وي پس از شرح مختصري از خطبه نهج‌البلاغه گفت: در بحارالانوار حديثي از امام صادق (ع) وجود دارد که مي‌فرمايد: از شاخصه‌هاي حکومت جد ما اميرالمومنين اين بود که در شهر کوفه سه چيز را حل کرد: آب و نان و مسکن. اين شاخصه‌ها براي اين است که اسلام دين داشتن مملکت آباد است نه دين شعار. به همين دليل نفرمود شاخصه حکومت آن حضرت اين بود که هرکه دزدي کرد دستش را قطع کردند و هرکه زنا کرد سنگسارش کردند و هميشه صداي اذان در مأذنه‌ها بلند بود.

وي با اشاره به اينکه بدون تعقل نمي‌توان بهره‌اي از اسلام برد، افزود: رسول خدا مي‌فرمايد «المُتَعبِّدُ بِغَيرِ فِقهٍ کالحِمارِ في الطّاحونِ.» کسي که دينداري کند اما فکر خود را به کار نگيرد مانند الاغي است که دور سنگ آسياب مي‌چرخد و باز به جاي خود باز مي‌گردد.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو مولفه معيشت و امنيت به عنوان شاخصه‌هاي اصلي يک حکومت گفت: آيه 112 سوره مبارکه نحل که مي‌فرمايد «و خدا مَثَلي زده است: شهري را که امنيت و آرامش داشت و نيازمندي‌هاي آن به فراواني از همه جا برايش مي‌آمد، پس نعمت‌هاي خدا را کفران کردند در نتيجه، خدا به سزاي کارهايي که مي‌کردند، طعم گرسنگي و ترسِ فراگير را به آنان چشانيد». اين دو جزا به چه معناست؟ چرا سلب امنيت و سلب معيشت را آورده است؟ چون اين دو اصل و اساس زندگي مردم است.

وي خاطر نشان کرد: اما فقر و عدالت و امنيت چيزي است که هر عصر معناي خودش را دارد و معناي اين کلمات را نمي‌توان از قرآن بدست آورد. کما اينکه اگر صد سال پيش فقيهي حکم مي‌داد که زن حق شرکت در انتخابات را ندارد هيچ‌کس معترض نمي‌شد و البته راي عادلانه‌اي تلقي مي‌شد، اما امروز اگر چنين حرفي گفته شود عين بي‌عدالتي شمرده مي‌شود. مصاديق عدل و ظلم در جامعه روان و سيال است.

عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه ادامه داد: به خاطر دارم وقتي يک زن به عنوان سخنگوي وزارت خارجه دولت فعلي انتخاب شد يک نفر گفت اين انتخاب با فلان آيه از سوره زخرف منافات دارد و يا همين چندي پيش يکي از ائمه جمعه تهران گفت ما مرگ بر آمريکا را از قرآن به دست آورده‌ايم! اين کار‌ها بازي با دين است. امام علي (ع) بار‌ها مي‌فرمود با دين خدا بازي نکنيد. ايشان در عهدنامه مي‌نالند که اين دين پيش از من اسير دست کساني بود که به وسيله آن هواي و هوس دنيوي خود را طلب مي‌کردند. يا در نامه‌اي به عمرو‌بن عاص فرمود: دين خود را دنبال کسي حرکت داده‌اي که گمراهي او آشکار است و درماجراي جنگ جمل هم مي‌گويد خدايا مشکل ما اين است که بايد با مسلماناني بجنگيم که دين را به بازي گرفته‌اند.

وي گفت: نزد خداوند قباحت ظلم از قباحت کفر بيشتر است و به همين خاطر مي‌بينيد اقوامي که که خداوند آنها را عذاب داده است درمورد آنها مي‌گويد: و کان اهل‌ها ظالمون. به همين خاطر هم هست که حضرت علي (ع) خدا را شاهد مي‌گيرد که «خدايا، تو مي‌دانى، که آن کار‌ها که از ما سر زد، نه براى هم چشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستيم از اين دنياى ناچيز چيزى افزون به چنگ آوريم. بلکه مي‌خواستيم نشانه‌ دين تو را که دگرگون شده بود بازگردانيم و بلاد تو را اصلاح کنيم تا بندگان ستمديده‌ات در امان مانند و آن حدود که مقرر داشته‌اى جارى گردد.»

استاد دانشگاه مفيد قم وجود عدالت را درجامعه ضروري خواند و افزود: امام (ع) مي‌فرمايد چند چيز حکومت‌ها را از پاي در مي‌آورد. يکي تمسک صرف به فروع و ضايع کردن اصل‌ها و ريشه‌ها. دوم تقديم الاراذل و تاخير الافاضل، يعني بالادست قرار دادن افراد پست و زير دست قرار دادن افراد عالم و فرزانه.


شنبه، 2 آذر ماه 1392 برابر با 2013-11-23 ساعت 13:11
خبر بعدی : 930 ساختمان دولتی در تهران گم شده است
خبر قبلی : قضات برای وکالت نیاز به آزمایش اعتیاد ندارند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -