اوباما: معلوم نیست توافق هسته ‌ای در ژنو حاصل شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در نشستی که روزنامه وال‌استریت ژورنال برگزار کرده بود، گفت: امکان حصول توافق در مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران در ژنو نامعلوم است، و برای به دست آمدن توافق در مذاکرات هسته ای با ایران ما به زمان بیشتری نیاز داریم. در صورت حصول توافق پیشنهادی در باره پرونده هسته ای ایران این توافق می تواند منجر به آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران شود که کمتر از 10 میلیارد دلار است.


در دیدار اوباما با سناتورهای ارشد چه گذشت؟

یک روزنامه آمریکایی جزئیات دیدار رئیس جمهور آمریکا با سناتورهای ارشد آمریکایی درباره تحریم‌های رژیم تهران را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی جزئیات دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با سران کمیته‌های امنیت ملی و بانکداری مجلس سنا را منتشر کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در کاخ سفید با رهبران این دو کمیته ، گفتگويی درباره رژیم تهران داشت که دو ساعت به طول انجامید.

طبق گزارش واشنگتن‌پست در این دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، گروهی از سناتورهای بلندپایه پس از این دیدار با انتشار نامه‌ای از دولت اوباما خواستند در راهبرد دیپلماتیک خود تجدید نظر کند.

سناتورها در این نامه گفته اند که مذاکرات فعلی مستلزم این است که آمریکا قبل از اینکه رژیم تهران به طرز محسوسی متعهد به دور شدن از ساخت تسلیحات اتمی نشده است، امتیاز مهمی به این رژیم ندهد.

این نامه را چالرز شامر، رابرت منندز، جان مک‌کین، سوزان کالینز، لیندسی گراهام و رابرت کیسی امضا کرده‌اند.

سناتور باب کراکر، یکی از سناتورهایی که از جمله حامیان تحریم‌ رژیم تهران بوده گفته این جلسه تنها بر موضوع ایران متمرکز بود.

کراکر که از سناتورهای جمهوری‌خواه بلندپایه در کمیته بانکداری است به خبرنگاران گفت که اوباما، کری و رایس به طور مستقیم نظرشان را چیزهایی که در مذاکرات بر سر آن مذاکره خواهند کرد را گفتند.

کراکر گفت: اکنون فهم بیشتری درباره آنچه روی میز است وجود دارد.

از سوی دیگر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت عقاید مختلفی در این جلسه مطرح شدند. اوباما در این دیدار تصریح کرد که دست‌یابی به راه حلی صلح‌آمیز که مانع از دست‌یابی رژیم تهران به سلاح هسته‌ای می‌شود تا اندازه زیادی در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.

کارنی گفت که اوباما همچنین تصریح کرده که تخفیف تحریم‌های رژیم تهران که بخشی از توافق احتمالی در گفت‌وگوهای ژنو خواهد بود، محدود، موقتی و بازگشت‌پذیر هستند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرده که ما همچنان به وضع تحریم‌ها در خلال این دوره 6 ماهه ادامه خواهیم داد.

چهارشنبه، 29 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-20 ساعت 13:11
خبر بعدی : منبع انگلیسی: آمریکا بدنبال به بن‌بست کشیدن مذاکرات
خبر قبلی : فرانسه: اظهارات خامنه ای مذاکرات را پیچیده تر می کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -