ژنو؛ وقاحت روزنامه خامنه ای: قرار نبود باج بدهیم

سرمقاله امروز روزنامه کیهان، با نگرانی از "امتیازاتی" که جمهوری اسلامی" اخیرا با توقف بخش قابل توجهی از فعالیت هسته‌ای خود به حریف داده"، آن را مصداق "باج‌دادن" خوانده است. سازمان انرژی اتمی می‌گوید ادعای کیهان درست نیست.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش اخیر خود از برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرده است که این کشور «از ۳ ماه قبل توسعه فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کرده است». بنا به همین گزارش «تاکنون هیچ قطعه اصلی جدیدی در رآکتور اراک نصب و افزوده نشده و میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیز در طول ۳ ماه گذشته فقط ۵ درصد افزایش داشته است». گزارش همچنین می‌گوید که در سه ماه گذشته ایران «از نصب و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m نیز خودداری ورزیده است».

به گزارش دویچه وله، حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز دوشنبه (۲۷ آبان/ ۱۸ نوامبر) این روزنامه همه اقدامات یادشده را تامین شرایطی می‌داند که تحقق آنها در مذاکرات اخیر ژنو مورد پافشاری گروه ۱+۵ بود. شریعتمداری می‌گوید که با این وضعیت دست تیم ایرانی بسته شده و دیگر نیازی به مذاکره نیست: «آیا اقدامات فوق بخش قابل توجه و با اهمیتی از همان خواسته‌های غیرقانونی و باج‌خواهانه‌ای نیست که گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو ۲ به ایران پیشنهاد کرده و با مخالفت جدی تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان روبرو شده و در نتیجه، مذاکرات مورد اشاره بدون توافق به پایان رسیده بود؟! اگر چنین است - که هست - ادامه مذاکرات برای چیست؟»

شریعتمداری که همراه با رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران مانند فارس و تنسیم در ماه‌های اخیر انتقادهای تندی را به تیم مذاکره‌گر ایران وارد کرده، در پس آنچه "باج‌دهی" تیم هسته‌ای ایران به گروه ۱+۵ خوانده نیز بسان بسیاری از معضلات جاری در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی دست "اصحاب فتنه" را می‌بیند: "این نگرانی جدی" وجود دارد «که تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان بی‌آن که بخواهند یا متوجه باشند در این اقدام خسارت‌آفرین و غیرقابل توجیه از وسوسه‌های شیطانی اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ که در پوشش مشاوره به آنان ارائه شده است، تاثیر پذیرفته باشند.»

انتقادهای تند و تازه کیهان به تیم هسته‌ای ایران ظاهرا بر آن وجه از مواضع آیت‌الله خامنه‌ای تاکید دارد که پیوسته به حصول توافق در مذاکرات جاری ابراز بدبینی کرده است. گرچه او اخیراً اعضای تیم مذاکره‌کننده را "غیرسازشکار" و "از بچه‌های انقلاب" توصیف کرد، ولی کیهان همصدا با شماری از فرماندهان سابق و کنونی سپاه و بسیج و رسانه‌های وابسته به آنها همچنان فرصت را برای انتقادهای تند از تیم هسته‌ای و حملات شدید به کشورهای غربی از دست نمی‌دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنشی تلویحی به سرمقاله کیهان، ادعاهای حسین شریعتمداری را کاملا رد نکرده است، اما می‌گوید که نمی‌توان به خاطر چند ماه کاهش فعالیت درباره کلیت کار قضاوت کرد. بهروز کمالوندی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «ماهیت کارهای تحقیقاتی و فنی این است که در یک بخش ممکن است کار به سرعت پیش برود و در جای دیگر کندتر و نمی‌توان با بررسی چند ماهه درباره کلیت کار قضاوت کرد.»

دوشنبه، 27 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-18 ساعت 13:11
خبر بعدی : فرانسه؛ ظریف: آمریکا هم نظرات غیرقابل قبولی داشت
خبر قبلی : تهدید به توقف مذاکرات/پهباد نظامی/هشدار اسرائیل


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -