آه و ناله دیپلماسی ولایت از موضع قاطع فرانسه

هشت صبح: صادق خرازي در يادداشتي كه در صفحه فيس بوك وي منتشر شد، به تحليل نگاه متفاوت فرانسه به مذاكرات هسته اي و كارشكني پاريس در مذاكرات ژنو پرداخت.

خرازي نوشت:«من به دلیل آنکه مدتی در فرانسه ماموریت داشتم با روحیات دولتمردان این کشور بخوبی آگاه هستم؛ فرانسه بی تردید ایدئولوژیک ترین کشور اروپا و کشور های موسوم به غرب است».

معاون سابق وزير خارجه افزود:«روزی در مقاله ای نوشتم جمهوری لائيسیته و سپس به ابعاد مختلف طرح استازی پرداختم صدها هزار مسلمان از حقوق خویش در قرن بیست ويکم توسط این طرح محروم شده بودند، پس از چند روز فیلسوف مشهور فرانسوی که شرق شناس برجسته ای نیز هست، بنام ژیل کپل با من تماس گرفت و گفت ما فرانسوی ها همیشه مردان از دست دادن فرصت ها هستيم.»

روزگاری فرانسه در زمان ژاک شیراک، با درایت همکاری استراتژیکی را با ایران شروع کرد در اخرین ملاقات شیراک وخاتمی در بهار 1384 شیراک گفت متاسفم بگویم ما دیرایران را درک کردیم و ایران دارای ظرفیت های ژیوپلتبک و ژیو استراتژیک است و بیشترین نزدیکی را با ایران در زمانی حس میکنم که فرصتمان به پایان رسیده است !!!».

سفير اسبق ايران در فرانسه نوشت:«مخاطب این نوشتار، مذاکره کنندگان اروپایی هستند؛ فرصت همراهی دولت یازدهم را از دست ندهید. فکر نکنید با فشارو ارعاب میتوانید کسب امتیازبیشترکنید!! به سران فرانسه عرض میکنم شما در دوران دولت خاتمی ، مذاکرات هسته ای تروئیکای اروپایی را رهبری و سبایت وسلیقه ایرانی را تجربه کردید!»

خرازي افزود: «مطمن باشید ایرانی ها مردان با هوش و شعورند اول متنی را امضاء نمی کنند که بعد بایست برایش مذاکره و چانه زنی کنند ،! اصلا مایل نیستند دو بار، روی یک متن ! مذاکره کنند!!»

معاون اسبق وزارت خارجه در پايان نوشت:«اکنون وزیر خارجه فرانسه از موقعیتی متزلزل برخوردار است ، به 5+1 صریح باید گفت فرصت را در مقابل ایران از دست ندهید از دستان دوستی ایران برداشت انتزاعی نکنید و بدانید فرسایش در مذاکرات و طولانی شدن مذاکرات بنفع دو طرف نیست البته شما بیشتر متضرر خواهید شد.»


نظر حسین موسویان‌

مذاکره کننده سابق تیم هسته ای جمهوری اسلامی گفت فرانسه به دلیل ادعاهای بی پایه و اساس اسرائیل مانع توافق هسته‌ای بین رژیم ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شد و این یک اشتباه تاریخی برای پاریس خواهد بود.

به گزارش تسنیم حسین موسویان در گفتگو با شبکه راشاتودی گفت فرانسه به دلیل ادعاهای بی پایه و اساس اسرائیل مانع توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شد و معتقدم این یک اشتباه تاریخی برای این کشور خواهد بود. وی تاکید کرد اسرائیل بیش از ۲ دهه این ادعا را تکرار می‌کند که ایران حداکثر یک سال دیگر به بمب اتمی دست پیدا می کند، اما به جامعه بین الملل ثابت شد آنها دروغ می‌گویند.

موسویان همچنین تاکید کرد فشار ها و تحریم ها تاثیری بر فعالیت‌های هسته ای ایران نداشته است و این ادعا که با اعمال تحریم ایران از برنامه هسته‌ای خود دست خواهد کشید اشتباه است.

دوشنبه، 27 آبان ماه 1392، 10:33 صبح برابر با 2013-11-18 ساعت 05:11
خبر بعدی : کیهان: ادامه مذاکرات با فتنه گران برای چیست؟
خبر قبلی : طرح نظامی اسرائیل برای نابودی کامل حزب الله


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -