روند خطرناک نرخ رشد توليد ناخالص داخلی

سایت الف: سند چشم‌انداز بیست ساله ایران، سندی برای توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. اجرای این چشم‌انداز از سال ۱۳۸۴ و در قالب چهار برنامه توسعه ۵ ساله انجام می‌گیرد. سال ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) افق چشم‌انداز است.

جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز كشوري ترسيم شده است دست یافته به "جایگاه اول اقتصادی"، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

الف در سلسله گزارش هايي تصويري، وضعيت فعلي و روند آتي حركت برخي شاخص هاي اقتصادي، فرهنگي و ... را در مقايسه با رقباي اصلي كشور در منطقه چشم انداز بررسي مي كند.

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.

در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که در انتهای زنجیر تولید قرار گرفته‌اند و خود آنها برای تولید و خدمات دیگر خریداری نمی‌شوند.

در ميان شاخص‌هاي اقتصاد كلان، توليد ناخالص داخلي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. زيرا نه تنها به‌عنوان مهم‌ترين شاخص عملكرد اقتصادي در تجزيه و تحليل‌ها و ارزيابي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بلكه بسياري از ديگر اقلام كلان اقتصاد محصولات جنبي محاسبه و برآورد آن محسوب مي‌گردند.

روشهای مختلفی برای محاسبهٔ تولید ناخالص ملی وجود دارد. محاسبهٔ مجموع ارزش افزوده، محاسبه با نگرش مصرف و محاسبه با نگرش درآمد، سه روش متداول انجام این کار هستند.

محاسبه با نگرش مصرف به زبان ساده به این شکل است:

تولید ناخالص داخلی = مصرف خصوصی + سرمایه‌گذاری + مصارف دولتی + (صادرات - واردات)

مركز آمار ايران بنابر قانون مرجع رسمي محاسبه و اعلام نرخ رشد است كه براي سال گذشته بيش از منفي پنج درصد اعلام شده است. دولت مردان جديد هم در مصاحبه هاي خود اعلام كرده اند كه قدم اول صفر كردن نرخ رشد و سپس در گام هاي بعدي حركت به سوي مثبت شدن آن است.

صندوق بين المللي پول نيز براساس آمار دريافتي از كشورها و نيز برآوردهاي خود همه ساله برآوردي از نرخ رشد جهاني و نرخ رشد در كشورهاي مختلف اعلام كرده و براي سال هاي آينده نيز روند پيش بيني شده خود را اعلام مي كند.

نرخ رشد اقتصادي پيش بيني شده براي ايران و چندين كشور حوزه سند چشم انداز در سال هاي آتي به شرح زير است:

براين اساس، براساس پيش بيني صندوق، نرخ رشد ايران پس از منفي شدن (كه البته نه براساس اعداد اعلام شده اخير كه براساس برآوردها بوده است) به تدريج مثبت شده و روند نسبتا ثابتي را طي خواهد كرد. در تمام سال هاي منتهي به ۲۰۱۸ يعني هفت سال قبل از چشم انداز، ايران پايين تر از قطر، پاكستان، تركيه و سعودي و تعداد ديگري از كشورهاي حوزه چشم انداز رشد خواهد كرد و به اين ترتيب رسيدن به افق چشم انداز نگران كننده خواهد بود.

اگرچه تمام اين اعداد وارقام، صرفا پيش بيني مقداري اقتصادي بوده كه با روش هاي با خطاي قابل ملاحظه نيز صورت مي گيرد،‌ اما دولت تدبير و اميد بايد با جدي گرفتن امور مي بايستي بر تحرك اقتصادي خود براي دور نشدن از اهداف چشم انداز بيافزايد.

دوشنبه، 20 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-11 ساعت 12:11
خبر بعدی : چند نفر در ایران موبایل دارند؟
خبر قبلی : ورود لامپ‌های سرطان‌زای چينی به ايران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -