موسویان: اسب تروجان آمریکا پشت دروازه‌های ایران

خبرگزاری تسنیم: پیشنهاد تندروهای آمریکایی برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در ازای امتیازات هسته‌ای و بدون اینکه تأثیری بر تحریم‌ها یک و چند جانبه داشته باشد اسب تروجانی بیش نیست که معمای هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.

سید حسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته ای و محقق کنونی دانشگاه پرینستون آمریکا در یادداشتی که در روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر شد به بررسی تحولات جاری پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و نیز آینده احتمالی این گفت‌و‌گوها پرداخت.

وی می‌نویسد: تندروها در تل آویو و واشنگتن در پی انحراف پیشنهاد به سوی "آزادسازی منابع پولی" هستند. مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها در این باره گفته است، "مهمترین نگرانی من اینست که اگر دولت، آجری را از رژیم تحریم ها بردارد، نمی توان آنرا دوباره سرجایش گذاشت." وی طرح "آزادسازی منابع مالی" را روشی برای کمک مالی به ایران بدون لغو تحریم ها دانست.

پیشنهاد آنها مبنی بر دادن مجوز به پرزیدنت اوباما برای اجازه موقت به ایران در دسترسی به این منابع مالی، به احتمال زیاد به اعطای امتیازات هسته‌ای ربط داده می شود.

پذیرش این شرایط از سوی ایران به امتیازات پولی می انجامد که به ساختار رژیم تحریم های یکجانبه و چندجانبه سازمان ملل، آمریکا و اروپا لطمه ای نمی زند. در همین حال موافقت نکردن ایران، به بلوکه شدن پول هایش در خارج و قرار گرفتن آنها تحت تحریمی مجازی منجر می شود. بنابراین، پیشنهاد مورد نظر تندروها چیزی جز یک اسب تروجان نیست.

چهارشنبه، 15 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-06 ساعت 12:11
خبر بعدی : وضعیت حقوق بشر با آمدن روحانی وخیم تر شده
خبر قبلی : وزیر علوم؛ اعتراض 150 نماینده به روحانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -