نشست بخشی از بافت تاریخی کرمان

سایت تابناک: روز یکشنبه در اثر گودبرداری غیر اصولی بخشی از بافت تاریخی کرمان نشست کرد و به آن آسیب وارد شد.

خطر ریزش در یک قدمی بازار 150 ساله کرمان

‌در پی تماس‌های مکرر کسبه بازار زرگری کرمان و راسته خیابان گنجعلیخان در خصوص گودبرداری غیراصولی در این منطقه، عکاس و خبرنگار ایسنا به محل پروژه رفته و از نزدیک در جریان روند تخریب حوزه علمیه صالحیه کرمان که اکنون با خاک یکسان شده قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، حوزه علمیه صالحیه با 46 سال قدمت که با معماری و کاشی کاری های منحصر بفرد خود، یکی از بناهای تاریخی ارزشمند کرمان نیز به حساب می آید، طی دو ماه اخیر به طور کامل تخریب شده است.

به گفته بازاریان و اهالی این منطقه، فردی در قم خوابی می‌بیند و اعلام می‌کند که می‌خواهد در کرمان با 80 میلیارد تومان سرمایه گذاری، یک حوزه علمیه بسازد.

بازاریان می گویند که برای احداث این پروژه ارزشمند، زمین‌های مختلفی در شهر کرمان معین می‌شود که این فرد تاکید می‌کند که می خواهد در محل حوزه علمیه صالحیه این اقدام را انجام دهد.

بنا به اعلام اهالی این منطقه، میراث فرهنگی استان کرمان در ابتدا مخالف تخریب حوزه علمیه صالحیه به دلیل قدمت 50 ساله آن بوده است اما سرانجام مجوز تخریب این بنای تاریخی از سوی میراث فرهنگی صادر می شود.

بعد از شروع عملیات ساخت و ساز در این محل، تخریب مدرسه علمیه به گودبرداری غیراصولی با 12 متر عمق ادامه می یابد.

به گفته کسبه این محدوده، میراث فرهنگی بعد از مشاهده این گودبرداری به طور جدی به مخالفت با ادامه کار می پردازد که پیمانکار اعلام می کند این گودبرداری برای ساخت پارکینگ و زیرزمین نیاز بوده است.

این پروژه علاوه بر تخریب مدرسه علمیه صالحیه موجب ایجاد ترک‌هایی در سقف و دیوارهای قیصریه ابراهیم خان نیز شده است.

این در حالی است که زرگران این راسته بازار با انعقاد تفاهم نامه‌ای از خرداد ماه تاکنون با هزینه کرد 800 میلیون تومان اقدام به مرمت این مجموعه کرده‌اند.

در حال حاضر، تا یک قدمی سردر ورودی بازار قیصریه با حدود 150 سال قدمت، زمین فرونشسته است و احتمال ریزش و تخریب کامل این بنای تاریخی که بخشی از مجموعه تاریخی بازار کرمان بوده، بسیار بالا است.

دوشنبه، 13 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-04 ساعت 06:11
خبر بعدی : سران فتنه بدلیل مباشرت در قتل مجرم هستند
خبر قبلی : انتقال آب کارون به زاینده رود بی‌نتیجه است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -