هلاکت محسود ضربه ای جدی به طالبان پاکستان

خبرگزاری رویترز در گزارشی از اسلام آباد نوشت: منابع امنیتی پاکستان و یکی از فرماندهان ارشد طالبان اعلام کردند حکیم الله محسود سرکرده گروه طالبان پاکستان روز جمعه در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

حکیم الله محسود یکی از تحت تعقیب ترین افراد به شمار می رفت و پنج میلیون دلار جایزه برای سر وی تعیین شده بود. وی از مخفیگاه خود در منطقه وزیرستان شمالی که مقر اصلی طالبان پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان به شمار می رود ، شورش در پاکستان را هدایت می کرد.

یک فرمانده ارشد طالبان در مصاحبه با رویترز گفت :« ما با تاسف بسیار تایید می کنیم که رهبر قدرتمند ما در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا شهید شده است.»

کشته شدن محسود ضربه ای جدی به طالبان پاکستان به شمار می رود که یک گروه چند پاره است و در تلاش برای سرنگون کردن دولت پاکستان حملاتی را علیه نیروهای مسلح و غیر نظامیان آغاز کرده است.

مرگ محسود احتمالا باعث از بین رفتن چشم انداز فوری مذاکرات صلح بین طالبان و دولت جدید نواز شریف نخست وزیر پاکستان خواهد شد که ماه مه با وعده برقراری صلح در این کشور توانست به پیروزی قاطع در انتخابات دست یابد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز به مرگ محسود واکنش نشان نداده است.

این فرمانده ارشد طالبان افزود مراسم تدفین محسود روز شنبه در میرانشاه برگزار خواهد شد.

پاکستان که 180 میلیون نفر جمعیت دارد و کشوری مجهز به تسلیحات هسته ای است در حال دست و پنجه نرم کردن با خشونت های شورشیان ازجمله شورش های طالبان در داخل است.

مجموعه حملات اخیر علیه طالبان در پاکستان پیشتر باعث تضعیف این گروه شده است. معاون محسود در حمله ماه مه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته و یکی از مورد اعتماد ترین افراد وی نیز ماه گذشته در افغانستان بازداشت شد.

دولت پاکستان هرگز اعلام نکرده مایل به مذاکره با کدام گروه وابسته به طالبان است و اینکه آیا دولت به درخواست های طالبان در خصوص آزادی زندانیان طالبان و خارج کردن ارتش از مواضع طالبان در مناطق قبیله ای این کشور عمل خواهد کرد یا خیر.

منابع اطلاعاتی ، ارتش و همچنین منابع طالبان در سراسر پاکستان روز جمعه کشته شدن محسود را تایید و اعلام کردند وی در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به منطقه وزیرستان شمالی کشته شده است.

چهار مقام امنیتی پاکستان نیز در مصاحبه با رویترز کشته شدن محسود را تایید و اعلام کردند محافظ و راننده او نیز کشته شده اند.

برخی منابع اعلام کردند هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا چهار فروند موشک به مجتمعی در روستای دندا دارپا خل در حدود پنج کیلومتری میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی شلیک کردند که محسود به همراه 25 نفر از رهبران طالبان در آنجا گردهم آمده بودند تا درباره پیشنهاد دولت پاکستان درخصوص مذاکره گفتگو کنند.




شنبه، 11 آبان ماه 1392 برابر با 2013-11-02 ساعت 01:11
خبر بعدی : توهین آشکار به ایران و ایرانیان در هتلی در نجف
خبر قبلی : فیلم را ببینید؛ عمق فاجعه در حاکمیت ویرانگر آخوندی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -