ورود تازه واردان و نگرانی جدید مدیران بورسی

خوش بینی‌های بیش از حد به بازار سهام به دلیل افزایش شاخص طی هفته‌های اخیر، موجی از ورود شتاب زده تازه واردان به بورس را رقم زده است که همین امر باعث ایجاد نگرانی‌هایی جدید در مدیران بورسی شده است.

به گزارش پابا، شاخص کل بورس تهران که به مثابه دماسنج بازا عمل می کندريال طی هفته اخیر با 4 رکورد هزاری مواجه شد و از رقم 69 هزار واحد به 72 هزار واحد رسید.

شاخص کل بورس در حالی طی چند ماه اخیر به صورت مستمر در حال افزایش است که برخی نگرانی هایی را برای مدیران بازار سرمایه ایجاد کرده است.

افزایش و ورود نقدینگی جدید با حجم بالا به بازار سرمایه طی هفته های اخیر، رشد قیمت سهام برخی از شرکت ها به ویژه پالایشی و پتروشیمی را به همراه داشته است و رشد قیمت سهام همین شرکت ها نیز تاثیر بسزایی در روند صعودی شاخص ایجاد کرده است.

با افت قیمت ها در بازارهای موازی بورس یعنی سکه و ارز، سرمایه گذاران تازه وارد این روزها پول ها و نقدینگی سرگردان را وارد بازار سهام کرده اند و از طرق مختلف اقدام به خرید سهام شرکت ها می کنند، این در حالی است که همواره با رشد شدید قیمت ها در بازارها، ریسک این بازارها افزایش یافته و نگرانی بابت ضرردهی سرمایه گذاران بالا می رود.

طی روزهای اخیر مدیران بورسی توصیه های مکرری را به تازه واردهای بورس ارائه کرده اند و از آنها خواسته اند در خرید های خود با دقت عمل کنند و سبدی از سهام خریداری نمایند و یا با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETF ها وارد بازار سرمایه شوند.

در عین حال بازده موردنظر را از طریق حرفه‌ای‌های بازار کسب و یا با خرید اوراق مشارکت و اجاره که نسبت به سهام ریسک بسیار کمتری دارد، حاشیه امنی را برای سرمایه خود ایجاد کنند. گرچه نوسان ذات بازارهایی مثل بازار سرمایه است اما به هرحال مسئولان بورسی از تازه واردان می خواهند که با تحقیق و مطالعه کافی و با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند.

رکوردزنی های مداوم بورس که بسیاری را طی چند ماه اخیر به خود جذب کرده تنها ملاک عمل بورس و تنها معیار برای توجه به کسب سود توسط سرمایه گذاران نیست و سایر معیارها مانند ارزش بازار، وضعیت نقدشوندگی و غیره نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

بورس برای تازه واردها سامانه ای را با عنوان تالار مجازی ایجاد کرده است تا در فضایی مجازی سرمایه گذاری کنند، در این سامانه مبلغ 10 میلیون تومان اعتبار به هر فرد داده می شود که وی می تواند با قیمت های واقعی اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کند. سازمان بورس نیز به افرادی که بیشترین بازدهی را در مدت مشخص به دست آورند، جوایزی اهدا می کند.

خوش بینی های بیش از حد هم می تواند منجر به ضرر سرمایه گذاران شود، همانگونه که بدبینی ها منجر به لطمات به بازار سرمایه می شود، براین اساس بهترین استراتژی معامله گران نگاه بلند مدت در سرمایه‌گذاری است.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه گفت: نباید به صورت شتابزده وارد بازار سهام شد، سرمایه گذاران باید با تشکیل سبدی از سهام، ریسک های خود را در بازار کاهش دهند ضمن اینکه سرمایه گذاران جدید می توانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری به طور غیر مستقیم وارد این بازار شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ابزارهای مالی مختلفی برای سرمایه گذاران طراحی شده است، گفت: افراد کم ریسک می توانند در اوراق اجاره و مشارکت سرمایه گذارای کنند که هم اکنون 23 نوع از این اوراق در فرابورس منتشر شده است.

محمدرضا عربی، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران تازه‌وارد برای ورود به بازار باید بیش از توجه به رشد شاخص کل، به اطلاعات، گزارش‌های مالی و شفاف‌سازی‌ شرکت‌ها توجه داشته باشند و از خرید تک‌سهم خودداری کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران برمبنای اخبار و اطلاعات موثق صنایع، اقدام به معامله کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که حل و فصل این ابهامات می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر سودآوری و در نتیجه قیمت سهام برخی شرکت‌ها داشته باشد، از این رو بدیهی است توجه سرمایه‌گذاران به این ابهامات در هنگام خرید سهام شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است

همچنین محمود رضا خواجه‌نصیری مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: رشد شاخص در چند روز اخیر شتاب قابل توجهی گرفته به طوریکه این امر باعث رشد فزاینده قیمت‌ها و در نتیجه افزایش ریسک بازار شده است که باید سهامداران با دقت زیاد اقدام به خرید و فروش سهم کنند.

وی افزود: در برخی مواقع دیده می‌شود، ارزندگی سهم در خریدها لحاظ نمی‌شود به‌گونه‌ای که خریداران به دلیل جو روانی حاکم در بازار اقدام به خرید سهم می‌کنند. نگرانی دیگر نیز این است که برخی سهامداران به‌خصوص سهامداران جدید به دور از دانش و اطلاعات لازم، پول و سرمایه خود را به بازار تخصصی بورس تزریق می‌کنند و بعضاً ازطریق برخی کارگزاری‌ها یا افراد به سمت سهم هایی که در یک دوره رشد مناسبی کرده‌اند، رهنمود می شوند. بدین ترتیب سرمایه های این قبیل افراد به سمت شرکت‌هایی می‌رود که عمدتاً مدتی از افزایش قیمت آنها گذشته است.

خواجه‌نصیری تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاران دقیق به ریسک‌های بازار توجه نداشته باشند و فقط بازده‌ها آن هم در یک دوره کوتاه‌مدت را ملاک خرید و فروش خود قرار دهند در تصمیم‌گیری‌ها دچار اشتباه می‌شوند بنابراین توصیه این است که ریسک‌های بازار را مد نظر قرار دهند و هوشمندانه و دقیق سرمایه‌گذاری کنند.

خواجه‌نصیری با بیان اینکه عدم تخصص سرمایه‌گذاران و رویکرد هیجانی برخی سهامدارن می‌تواند هم برای شخص سهامدار و هم برای کل ساختار بازار سهام خطرناک باشد، گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه اکید می‌شود در خرید سهام با وسواس وارد شوند و دقت کنند وقتی شرکت‌ها یک روند افزایشی قابل توجه را در کوتاه‌مدت طی می‌کنند ، طبیعتاً ریسک کاهش قیمت‌ها، نسبت به ریسک تکرار افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد بود و یا روندهای اصلاحی برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها شکل می‌گیرد./مهر

آدينه، 3 آبان ماه 1392 برابر با 2013-10-25 ساعت 13:10
خبر بعدی : پیش بینی پاییزی با هوای بسیار آلوده برای پایتخت
خبر قبلی : منبع اخبار دیپلماتیک تیم اقتصادی دولت کجاست؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -