گرانفروشی به پول هم رسید

عیدی دادن و عیدی گرفتن که غالبا باشیوه پول نو همراه میگردد از جمله رسوم زیبای ایرانیان است که از سالهای قدیم مرسوم و متداول بوده است .

به گزارش قدس آنلاین،در این میان شاید مساله پول نو تنها مشکلی باشد که هرساله با فرارسیدن اعیاد مهمی چون (غدیر) و (نوروز) عموم مردم با آن مواجه و دست به گریبان میشوند .

ظاهر امر نشان میدهد که تنها مرجع توزیع این مهم بانکها هستند ، اما حالا دیگر چندین سال است که پول نو پیش از آنکه بخواهد از طریق مجاری رسمی خود یعنی بانکها در اختیار مردم قرار بگیرد ، بیشتر از طریق واسطه ها و دلالهایی که همواره اطراف بانکها به وفور بچشم میخورند عرضه میشود .

این روزها که مصادف با فرارسیدن عید سعید غدیراست ، سید هایی که قاعدتا بیشترین بازدید و تبریک را بواسطه سیادت خود متقبل هستند برای تهیه پول نو بیشتر از هر طبقه دیگری از مردم جامعه درگیرفراهم کردن پول نو میشوند .

کافی است برای این منظور سری به بانکها بزنید ، این جمله را خواهید شنید : پول نو نداریم
واین در حالیست که در اطراف بانک مرکزی دلالهای زیادی را میبینی که با بسته های 100 عددی پول نو شما را وسوسه میکنند که از سر اضطرار پول نو را به قیمت حدود 2 برابر ارزش واقعی خریداری نمایید .

بسته های یکصد عددی 200 تومانی به جای بیست هزار تومان به قیمت 38 هزار تومان و بسته های 500 تومانی به قیمت 70 هزار تومان به فروش میرسد . و نکته حایز اهمیت در این میان ، فراوانی اسکناسهای نو موجود در دست این دلالها است ، تا جایی که برخی از آنها کارتن های بزرگی از پول نو را کنار خود گذاشته و با آرامش خاطر به فروش آنها اشتغال دارند .

هرچند در این مجال به دنبال مشروعیت این عرضه و تقاضا نیستیم اما این سوال ، همچنان و هرساله بی جواب مانده است :
درجایی که بانکها از عرضه پول نو بدلیل موجود نبودن خودداری میکنند و بانکهای عامل نیز به صورت خیلی محدود و در ساعات خاصی پول نو را با مبلغی مشخص عرضه مینمایند چگونه این حجم متنوع از پول نو در اختیار واسطه و دلالها قرار میگیرد ؟

در این میان یک کارمند بانک معتقد است که این مهم از جمله مشکلات هرساله بانک و مراجعین میباشد . او معتقد است عمده این پولها از تهران توزیع و بدست دلالها میرسد . این کارمند بانک از چگونگی این چرخه اظهار بی اطلاعی میکند .

یک مقام آگاه در روابط عمومی یکی از بانکها هم نیزاز روند در اختیار قرار گرفتن پول نو در میان دلالها و واسطه ها اظهار بی اطلاعی میکند ، هرچند او نیز معتقد است این پولها از ناحیه پایتخت نشینها وارد این عرصه شده است .

تکرار هرساله این معضل که تاکنون معمای آن توسط هیچ دستگاه نظارتی حل نشده است تنها میتواند یاد آور این جمله باشد : کی بود کی بود ...

چهارشنبه، 1 آبان ماه 1392 برابر با 2013-10-23 ساعت 04:10
خبر بعدی : چهارشنبه اینترنت تهرانی‌ها اختلال دارد
خبر قبلی : خط و نشان مرغ پركنده برای دولت روحانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -