هنرمندان ملغمه‌کار هم تنگی نفس گرفتند

رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان درحالی خبر از تولیدات خطرناک در حوزه‌ مشاغل هنری و تولیدات صنایع‌دستی می‌دهد که این مسئول در گفت و گویی که با خبرگزاری میراث‌فرهنگی دارد از تولید ملغمه و سم استفاده از جیوه می‌گوید. این درحالی است که در کنفرانس نمایندگان تام‌الاختیار دولت‌ها ۱۳۹ کشور مکلف شدند استفاده از جیوه و ترکیبات آن را در صنایع مختلف کاهش داده و تا سال۲۰۲۰میلادی به‌طور کامل حذف کنند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پس انتشار گزارش «سیانور و آرسنیک، جان سازندگان سازهای ایرانی را می‌گیرد» تعدادی از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی طی تماس‌های مکرر با خبرگزاری میراث‌فرهنگی از بیماری‌های خطرناکی چون سل، آسم و دیگر امراض ریوی در برخی از تولیدات صنایع‌دستی گفتند.

در این میان «عباس شیردل» رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان که به تولید ملغمه و جداسازی جیوه از طلا در تولیدات خود می‌پردازد از ناراحتی ریوی و بیماری‌های جدی هنرمندان و صنعتگران در تولید ملغمه خبر داد.

به‌گفته او، حمایت بیمه از مشاغل و تولیدات هنری خطرناک کافی نبوده و درحال‌حاضر بیماری‌هایی چون آسم در اثر استفاده از جیوه زندگی بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی را مورد تهدید قرار داده است.

آنطور که شیردل می‌گوید: تولید ملغمه و جداسازی طلا از جیوه سبب احساس خفگی و ناراحتی‌های جدی ریوی می‌شود و در بسیاری از موارد هم به‌ مرگ هنرمند منتج شده است.

این درحالی است که در کنفرانس نمایندگان تام‌الاختیار دولت‌ها که از 10 تا 11اکتبر سال‌جاری میلادی (18تا 19مهرماه 92) در شهر کوماموتو ژاپن با حضور نمایندگانی از 139 کشور جهان برگزار شد استفاده از فلز جیوه برای تمامی کشور ممنوع شد.

براساس کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه که ایران هم بیانیه آن را امضا کرده، استفاده از این فلز سنگین و ترکیبات و محصولات آن در باتری‌ها، سوییچ‌ها، رله‌ها، لامپ‌های فلورسنت، صابون‌ها و مواد آرایشی، برخی اقلام دندانپزشکی شامل دماسنج، فشارسنج و بهره‌برداری از معادن طلا با مقیاس کوچک و معادن جیوه متوقف شد.

آنطور که در این کنوانسیون آمده،کشورهای عضو مکلفند استفاده از جیوه و ترکیبات آن را در صنایع مختلف کاهش دهند و تا سال2020میلادی استفاده از آن را به‌طور کامل حذف کنند.

با این حال صنعتگران و هنرمندان ایرانی برای تولیدات هنری خود همچنان از جیوه استفاده می‌کنند. فلزی که عوارض بسیاری در سلامتی افراد دارد.

روز گذشته خبرگزاری میراث‌فرهنگی با انتشار گزارشی «سیانور و آرسنیک، جان سازندگان سازهای ایرانی را می‌گیرد» از سم آرسنیک و استشمام سیانور در چوب درختان توت برای ساخت سازهای زخمه‌ای خبر داد.

سمی که سبب مرگ استاد یحیی در سال 1311 و بیماری‌های جدی تنفسی در بسیاری از سازندگان سازهای سنتی ایران شده است.

سه شنبه، 30 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-22 ساعت 02:10
خبر بعدی : پوکی استخوان در ایران در سن ۳۰ سالگی
خبر قبلی : آخوند حائری شیرازی عزادار شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -