کنفرانس سوریه؛ تردید کری نسبت به نقش سازنده‌ رژیم

وزیر امورخارجه آمریکا نسبت به توانایی رژیم تهران در ایفای نقشی سازنده در کنفرانس ژنو2 در حالی که این کشور نتایج ژنو1 را نپذیرفته‌، اظهار تردید کرد.

به گزارش رادیو آلمان، جان کری گفت، نمی‌داند چطور رژیم تهران می‌تواند بی‌آنکه حامی طرح استقرار دولت انتقالی در سوریه باشد، چنین نقش موثری ایفا کند.


آخرین اظهارات بشار اسد

بشار اسد دوشنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی، گفتگو با نیروهای مسلح مخالف رژیم سوریه در یک کنفرانس بین المللی را رد کرد و گفت: شرایط برای انجام گفتگوهای صلح با اپوزیسیون هنوز فراهم نشده و دمشق با کسانی که عملیات تروریستی در سوریه اجرا می کنند مذاکره نخواهد کرد و اگر مذاکراتی هم انجام شود، با مدیران این عملیات (کشورهای غربی) صورت خواهد گرفت.

بشار اسد همچنین با حمله شدید به کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی، آنها را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

بشار اسد خطاب به اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه نیز گفت: از اخضر ابراهیمی می خواهم که به ماموریت خود در سوریه پایبند باشد و از چارچوب آن خارج نشود.

بشار اسد در مورد انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال آینده میلادی نیز گفت: به شخصه مانعی برای نامزدی انتخابات آینده ریاست جمهوری نمی بینم.

این در حالیست که وزارت خارجه آمریکا امروز در بیانیه ای اعلام کرد: مخالفان رژیم سوریه نمی پذیرند که بشار اسد در قدرت باقی بماند و ما نیز اجازه نخواهیم داد که وی به عنوان جزئی از آینده سوریه مطرح شود.

در بیانیه وزرات امور خارجه آمریکا بدون اینکه از رژیم تهران نام برده شود، آمده است: هر کس که می خواهد در نشست ژنو 2 پیرامون سوریه شرکت کند باید توافقنامه نشست ژنو 1 را بپذیرد.

یک مقام وزارت خارجه رژیم تهران پیش تر گفته بود که جمهوری اسلامی پيش شرط برای حضور در كنفرانس ژنو-۲ نمی پذيرد.


اظهارات جان کری در پاریس

وزیر امور خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که تغییری در سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم سوریه ایجاد نشده است.

به گزارش العربیه، جان کری پس از دیدار با عبدالرحمن العطیه همتای قطری‌اش در پاریس گفت: انتخاب دوباره بشار اسد برای ریاست جمهوری سوریه باعث طولانی شدن جنگ در این کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد که اگر بحران سوریه از طریق سیاسی حل نشود باید منتظر یک بحران انسانی بود.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تعیین زمان دقیق برای برگزاری نشست ژنو 2 کار دشواری است، افزود: ما از این پس برای کمک به مخالفان میانه رو سوری تمرکز خواهیم کرد.

جان کری در ادامه به حمایت رژیم تهران از رژیم بشار اسد اشاره کرد و گفت: رژیم تهران توافقات درباره ژنو یک (بحث درباره تشیکل دولت انتقالی) را قبول ندارد، و اظهار داشت که پی بردن به اینکه حضور رژیم تهران در ژنو2 چقدر موثر است، دشوار خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که دلیل گردنکشی بشار اسد در مقابل مخالفانش، حمایت رژیم تهران و حزب الله است.

سه شنبه، 30 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-22 ساعت 00:10
خبر بعدی : زندگانی که دست شان از دنیا کوتاه است - شکوه میرزادگی
خبر قبلی : حمله شدیداللحن نماینده ولی فقیه به نوه خمینی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -