بیانیه؛ برخورد شدید نیروهای امنیتی فعالان مدنی یارسان

بیانیە سازمان حقوق بشر کرد در ارتباط با دستگری بیش از ٣٠ نفر از فعالان آئین یارسان

بدنبال فراخوان "مجمع مشورتی فعالین مدنی یارسان " تجمعی اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران توسط فعالان مدنی یارسان و دیگر فعالان حقوق بشری در راس س...اعت 10 امروز ٢٨ مهر ماە ١٣٩٢ برگزار شد که با برخورد شدید نیروهای امنیتی و انتظامی شهر تهران مواجە شد و بە بازداشت بیش از 30 معترض همراه بود.

به دنبال افزایش فشارها و توهینهای مکرر حکومتی علیه جامعه یارسان ، شهروندان معتقد به آیین یاری در اعتراضی مسالمت آمیز مطالبات خود را حکومت ایران اعلام کردند و خواهان بە رسمیت شناختن ایین یاری در قانون اساسی ایران شدند. .

معترضان یارسان برای پیگیری مطالباتی که پیشتر اعلام کرده بودند و دستاندراکان حکومتی بارها بە انها قول دادە بودند کە بە مطالبات انها رسیدگی میشود با در دست گرفتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند که با یورش خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی شهر تهران مواجه شدند.

لازم بە ذکر است کە در چند ماه گذشته سه شهروند یارسان بنامهای محمد قنبری ، حسن رضوی و نیکمرد طاهری در اعتراض به توهین به آداب و رسوم مذهبی یارسانیان تن خود را به آتش کشیده و جان خود را از دست دادند همچنین گفته می شود قدرت طاهری و روح الله طاهری، برادران نیکمرد طاهری در بین بازداشت شدگان امروز مقابل مجلس هستند.

پیروان آیین یارسان عموما در استان‌هایی مانند کرماشان،‌ همدان،‌ آذربایجان ، لرستان، مازندران و تهران سکونت دارند

طبق مادەی ٢ اعلامیە حقوق بشر همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، وضعیت دارایی، محل تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمروقضایی و وضعیت بین‌المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد. و همچنین ماده ی ١٨هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب، و آزادی علنی کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است و در مادەی ١٩هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است. لذا سپس بە رسمیت نشناخین ائیین یارسیان در قانون اساسی ایران با اعلامیە جهانی حقوق بشر مغایرت کامل دارد و همچنین دستگیری و زندانی کردن فعالان این ائیین نیز غیر قانونی و توهین و فشار بر پیروان ائیین یارسیان نیز بطور کامل با استناد بە منشور جهانی حقوق بشر دور از ذات بشری است

از آنجا که بی اعتنایی و تحقیر حقوق انسان به انجام کارهای وحشیانه انجامیده به طوری که وجدان آدمی را در رنج میافکند. و از آنجا که پدید آمدن جهانی که در آن تمامی ابناء بشر از آزادی بیان و عقیده، پیروی از مذاهب را برخوردار میباشد سازمان حقوق بشر کرد هر گونە اعمال فشار را بە دگر اندیشان و پیروان مذاهب واقلیتهای اجتماعی و سیاسی از طرف دولت ایران را دور از اداب و ذات بشری میداند و این اعمال فشار و سرکوب حکومتی بە پیروان ائیین یارسان و فعالان مدنی را در این راستا را شدیدا محکوم میکند

اسامی برخی از بازداشت شدگان امروز در تهران بدین ترتیب است : سید امین عباسی، مسعود الماسی، فرید سلیمانی، حمیرا طاهری، فریدون سپاسه، افشار خالقی، آرمان علیون، حمداله محمودی، خلیل قزوینه ، سید امیر بی باک، خیراله حق جویان، فریدطاهری، مهراب اسرافیلی، ابراهیم بذله، فرشید ندیمی، سید حسین افضلی، احسان نادری، بهمن صبوری، داود عزیزی، ، بهزاد طاهریان، عباس فقیری ، قدرت طاهری و روح الله طاهری.

یکشنبه، 28 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-20 ساعت 19:10
خبر بعدی : بازداشت سه فعال سیاسی در کرج
خبر قبلی : بازداشت دهها تن از کردهای یارسان در مقابل مجلس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -