بازرسی نفتکش رژیم حامل صادرات نفتی به کره شمالی

فعالان در تبعید: نفتکش ایرانی حامل صادرات نفت به کره شمالی ، توسط چین به منظور بازرسی توقیف شد.

روزنامه ژاپنی آساهی شینبوم، به نقل از منابع چینی امروز اعلام کرد: چین نفتکش ایرانی که به مقصد کره شمالی در حرکت بود را توقیف کرده است.

این محموله نفت خام بخشی از قرارداد و توافق دولت پیونگ یانگ با تهران در زمینه واردات 500 هزار تن میعانات گازی و نفت خام سبک است که کره شمالی برای تنوع بخشی به منابع نفتی خود به امضا رسانده بود.

در حالی که ارسال میعانات و دیگر محصولات نفتی برای مصارف حیاتی از تحریم‎های اقتصادی سازمان ملل علیه کره شمالی مستثنی شده است، مشخص نیست براساس چه دلایل قانونی، چین اقدام فوق را انجام داده است.

”آساهی شینبوم” به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه درباره روابط چین و کره شمالی نوشت: “توقیف کشتی ایرانی در بندر دالیان چین به بهانه بازرسی، ولی مرتبط با آزمایش اخیر هسته ای توسط کره شمالی است.

گفتنی است پس از سومین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ در ماه فوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با افزایش شدت تحریم ها بر علیه کره شمالی لحاظ کرده و کشورهای عضو سازمان ملل متحد را موظف به بازرسی محموله های عازم به کره شمالیی، در صورت سوء ظن به حمل کالاهای ممنوعه، کرده است.

بر اساس قرارداد کره شمالی و ایران، پیونگ یانگ هزینه میعانات را به ایران پرداخت می کرد اما پیش از آن باید به یک شرکت نفتی دولتی چینی ارسال می شد.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن تکذیب این خبر نوشت: نفتکش توقیف شده در بندر دانیال چین، ایرانی نیست.

این مقام مسوول که نامش فاش نشده در گفتگو با مهر گفته است: شرکت ملی نفتکش ایران هیچ گونه نفت خامی به کره شمالی حمل نکرده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران امروز در گفتگو با مهر درباره انتشار خبری توسط رسانه‌های شرق آسیا مبنی بر توقفی نفتکش ایرانی حامل نفت خام صادراتی به کره شمالی در بندر دالیان چین، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران هیچ گونه نفت خامی به کره شمالی حمل نکرده است!

کره شمالی در ردیف یکی از کشورهای بدهکار نفتی به ایران قرار دارد و پیشتر در دولت احمدی نژاد، مذاکرات با پیونگ یانگ به منظور تامین منابع مالی میدان نفتی ماهشهر در قبال بازپرداخت منابع مالی نفتی معوق نیز با شکست مواجه شده بود.

یکشنبه، 28 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-20 ساعت 14:10
خبر بعدی : اتم؛ لاریجانی: نمی توان به قدرتهای جهانی اعتماد کرد
خبر قبلی : دریاچه ارومیه؛ حرکت طوفان نمک و فاجعه+عکس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -