مرگ بزرگترين درياچه آب شيرين ايران در سکوت

روزنو- تالاب بين المللي هامون هفتمين تالاب مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران بوده است که مساحتي حدود 5 هزار و700 کيلومتر مربع دارد. اين درياچه از سه بخش با نام هاي هامون پوزک در شمال شرقي، هامون صابري در شمال و هامون هيرمند در غرب وجنوب غربي سيستان تشکيل شده است.بخش وسيعي از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابري در خاک افغانستان و مابقي هامون ها در خاک ايران است که اغلب در سال هاي پرآبي و در فصل بهار بعد از سيلاب رودخانه هيرمند و انشعابات آن، سه هامون به يکديگر متصل شده و به شکل نعلي ديده مي شود.

هيچ کس براي هامون دل نمي سوزاند، وقتي وضعيت بحراني درياچه اروميه مطرح شد موج عظيمي از اعتراض مقامات دولتي براي رسيدگي به وضعيت فعلي درياچه اروميه برخاست و درخواست ها براي احياي درياچه بالا گرفت. اما تالاب هامون در سکوت مقامات دولتي نابود شده است. نماينده مردم زابل، زهک، هيرمند در مجلس، نوک پيکان انتقادش را به سمت مقامات ارشد دولتي مي گيرد و بيان مي کند:وقتي هيچ کس از خطه سيستان نيست که صداي مردم اين منطقه را به گوش مسئولان رده بالاي دولتي برساند و از آنان داد خواهي کند،مسلماً حرکتي جدي براي نجات و احياي تالاب هامون نخواهيم ديد.در حالي که همين وزرا و رؤسا موضوع درياچه اروميه را با حرارت و جديت پيگيري مي کنند.

«سيدباقر حسيني» نداشتن پشتوانه حمايتي از اين سرزمين را دليل ناديده گرفتن تالاب هامون مي داند و مي گويد: وقتي آلودگي هوا اندکي در مناطق غرب کشور شدت پيدا مي کند نگاه همه به اين شهرها و استان ها جلب مي شود در حالي که مردم سيستان که با خشک شدن تالاب هامون بيشتر از 200 روز سال را زير وزش شديدترين بادها آن هم با آلودگي 20 درصد بيشتر از حد بحراني هستند، نه گوشي صداي آنها را مي شنود و نه چشمي رنج و سختي زندگي آنان را مي بيند، مسئولان دولت متوجه باشند، احيا و نجات تالاب هامون، احياي سيستان است و نابودي هامون نابودي سيستان را به دنبال خواهد داشت.

شنبه، 27 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-19 ساعت 02:10
خبر بعدی : سرش بریده شد ولی زنده ماند
خبر قبلی : مذاکرات ژنو؛ دلیل هیاهوی باند خامنه ای برای چیست؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -