مذاکرات هسته ای ژنو؛ مقام روسی: زیاد خوش بین نباشید

روسیه اعلام کرد هیچ ضمانتی برای پیشرفت در مذاکرات آینده وجود ندارد. مذاکرات بعدی قرار است در روزهای هفتم وهشتم نوامبر برابر با 16 و 17آبان در ژنو برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، یک مقام روس امروز نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته ای با رژیم تهران ابراز تردید کرد و گفت، دلیلی وجود ندارد که درباره مذاکرات ژنو بیش از حد خوشبین باشیم. نتایج بهتر از آن چیزی است که در آلماتی بوده است، اما این به معنای تضمین پیشرفت نیست.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته، فاصله میان مواضعی که توسط رژیم تهران و قدرت‌های جهانی اتخاذ شد را می‌توان کیلومترها توصیف کرد، در حالیکه پیشرفتی که حاصل شد را می‌توان نیم متر دانست.

این مقام روس افزود، سطح اعتماد میان رژیم تهران و گروه ۱+۵ بسیار پایین است.

از سوی دیگر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید واشنگتن از رویکرد جدید رژیم تهران در مذاکرات هسته ای ژنو استقبال کرد، اما با اشاره به بی اعتمادی ریشه داری که در این زمینه وجود دارد، گفت، این رژیم تهران است که باید نشان دهد که به تعهدات خود پایبند است.

جن پساکی، یکی از سخنگويان وزارت خارجه آمريکا نیز گفت، ما در رابطه با چالشهای موجود در مذاکرات هسته ای با رژيم تهران ساده انديش نيستيم. ما فلج کننده ترين تحريمهای تاريخ را اعمال کرده ايم، که دليل رسيدن رژيم تهران به نقطه فعلی است. ما هيچ اقدامی نمی کنيم، مگر اينکه احساس کنيم تضمين دار است.

یک سخنگوی فرانسوی نیز اعلام کرد که درک می‌کند اقدامات اخیر رژیم تهران و رفتار آشتی‌جویانه‌ترش در زمینه اتمی یک پنجره فرصت‌ است، ولی تاکید کرد که پاریس اکنون منتظر اقدامات ملموس است و هوشیار باقی خواهد ماند.

همزمان وزیر خارجه انگلیس نیز گفت، رژيم تهران امتیازاتی را در گفتگوهای ژنو ارائه کرده اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

ويليام هیگ گفت، مهم است که ما فضای مثبت ایجاد شده در مذاکرات ژنو را حفظ کنیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که برنامه هسته ای رژیم تهران همچنان رو به توسعه است.

وزیر خارجه انگلیس افزود، ما امروز در موضعی نيستيم که تغييری در تحريمها بدهيم. تحريمها بايد ادامه داشته باشند. تحريمها بخش مهمی از آوردن رژيم تهران به پای ميز مذاکره بوده اند.

وی افزود، هرگونه تغييری در وضعيت تحريمها تنها بعد از اقدام عملی رژيم تهران خواهد بود.

چهارشنبه، 24 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-16 ساعت 23:10


2004- 2024 IranPressNews.com -