دایره حذف یارانه هر روز بیشتر میشود

حساب ماهانه نیمی از مردم مسدود میشود/ دولت نمیتواند به 25میلیون نفر پول بدهد
پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین: این روزها بحث یارانه و بویژه قطع یارانه نقدی به یکی از سرفصلهای خبری رسانه ها تبدیل شده است ، بحثی که بخاطر کسری هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی همین دور اخیرش هم هنوز خیلی قرص ومحکم نشده است .

دولت بر این باور است که حداقل باید به اندازه همین هزار میلیارد تومان از 3500میلیارد تومانی که هر ماه برای یارانه واریز میشود کسر کرد تا دولت بتواند به این روند تا پایان سال ادامه دهد واین یعنی 30درصد جمعیت یارانه بگیر ،درحالیکه برخی بر این باور بودند که سه دهک اول درامدی که اقشار مرفه هستند باید از دریافت یارانه محروم شوند.
اما این روزها که ارقام و امار و مشخصات افراد سه دهک اول درامدی کشور اندکی برای مسوولان روشنتر شده ؛ به این نتیجه رسیده اندکه این سه دهک تعداد کمتری از جمعیت یارانه بگیر را تشکیل میدهدو طی سالهای گذشته بسیاری از کارمندان وکسبه به رتبه های پایینتر دهکها سقوط کرده اند ؛چه بسا کارمندانی که به دهکهای اسییب پذیرهم نزول داشته اند و اکنون حتی نیازمند حمایت نهادهای حمایتی هستند.
حال با این واقعیت انها سخن قطع یارانه سه دهک را اصلاح کرده وحرف از چهار یا پنج دهک وحتی بیشتر میزنند ؛ شاید شفاف تر شدن وضعیت گروههای درامدی کشور طی یکی دوسال اخیر این اظهارنظر کارشناسان را بیشتر تایید کند که عمده مردم اعم از کارمند وکارگر در سه دهک پایین درامدی قرار گرفته و هفت دهک دیگر یعنی قشر متوسط و بالا دیگر کمتر به چشم میخورند.
***50 درصدازیارانه بگیران بایدحذف شوند
درهمین راستا یک عضوکمیسیون اقتصادی مجلس گفت:قانون هدفمندی یارانه ها وحی منزلنسیت وایراداتی دارد که باید اصلاح شود.
ابراهیم نکودرگفتگوبا قدس انلاین با بیان این مطلب درخصوص مغایرت قانون هدفمندی با حذف دهک ها گفت:به لحاظ عقلانی اگر درقانون اشتباهات وایرادتی وجود دارد ونیازمند اصلاح باشد باید هر چه سریعتر اطلاح وبرطرف گردد.
وی افزود:درحال حاضر انچه که به صورت ناصحیح ودرقالب یارانه نقدی به افراد جامعه داده می شود خسارات سنگینی به جامعه وارد کرده وباعث ایجاد تورم در جامعه شده است که این مساله با روح قانون مغایرت دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به قدس آنلاین گفت:وضع کنونی چه فرقی دارد که ما پیش از این به اجناس یارانه می دادیم وحالا ان یارانه را حذف کرده ایم وپولش را به مردم می دهیم در حالیکه در شرایط قبلی که یارانه به کالاها وحامل های انرژی می دادیم مردم بیشتر در آرامش بودند در حالیکه در شرایط فعای هر دو با مشکل مواجه هستند.
وی در خصوص بحث حذف دهکها گفت:در حال حاضر هم یارانه ها را حذف کرده ایم وهم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است وهزینه ها بالا رفته دولت با چالش مواجه شده است لذا باید اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد و دهک هایی که نیاز ندارند از لیست یارانه بگیران حذف شوند تا با پول ان دولت به ثبات بیشتر در این حوزه دست پیدا کند ونیاز نباشد برای تامین پول از صندوق توسعه یا بانک ها قرض بگیرد.
وی افزود:دولت باید بایک شیوه مناسب به شناسایی افرادی که می توانند از دریافت یارانه حذف شوند بپردازد وگرنه پرداخت ماهانه 3 هزار میلیارد تومان در جامعه که هیچ کدام در بخش تولید هزینه نمی شود کمکی به مردم نیست.
ابراهیم نکو افزود:بنظر من با حذف 50 درصد از یارانه بگیران وسوق دادن پول آن به سمت تولید ورونق بخشی به کسب وکار شرایط بهتری برای مردم ایجاد می شود.
وی تصریح کرد:در حال حاضر پیشنهاد کنندگان موضوع حذف سه دهک را مطرح کرده اند در حالیکه من معتقدم دولت تا پایان امسال باید پنج دهک را حذف نماید تا بتواند با افزایش کالا وخدمات قدرت خرید مردم را بالا ببرد.
وی در ادامه افزود:هدف قانون هدفمندی ضمن ازاد سازی قیم حامل های انرژی افزایش قدرت خرید مردم بود که باید هر چه سریعتر محقق شود.

*** یارانه 30 درصد مردم حذف شود
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که حذف دهک‌های ثروتمند جامعه برای توجه به جنبه‌های دیگر هدفمندی یارانه‌ها از جمله حمایت از تولید و بخش سلامت اقدام مناسبی است، اما به اعتقاد من سازوکار لازم برای شناسایی این اقشار وجود ندارد و این کار در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.
عیسی امامی ، اظهار کرد: موضوع حذف یارانه ثروتمندان از ابتدای تدوین قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز مطرح بود و دولت وقت هم تلاش کرد مکانیزمی برای شناسایی دهک‌ها پیدا کند اما این کار میسر نشد و به همین خاطر بود که مجلس و دولت برای پرداخت نقدی به همه اقشار جامعه به جمع‌بندی رسیدند. ضمن اینکه عده‌ای این را عادلانه می‌دانستند که از انفال و منابع ملی به همه مردم داده شود.
وی افزود: به نظر می‌رسد هنوز هم شناسایی دهک‌های مختلف جامعه امکان‌پذیر نیست و همان‌طور که در دولت قبل این ظرفیت وجود داشت در این دولت هم سازوکار چندانی وجود ندارد و این موضوع که از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها در حد یک ایده مطرح بوده، مجددا زنده شده به این دلیل که دولت با کسری منابع مواجه است و با سختی منابع هدفمندی یارانه‌ها را تامین می‌کند.
نماینده مردم گرگان در مجلس ادامه داد: به اعتقاد من تا زمانی که ساختارهای درونی نظام اطلاعاتی کشور از جمله ثبت املاک، سیستم بانکی و مالیاتی همه با هم به شکلی ارتباط پیدا نکنند شناسایی دهک‌ها هم امکان‌پذیر نیست و اکنون هم سازوکار قانونمندی برای این کار وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد حذف یارانه دهک‌های بالا در حد یک ایده باقی می‌ماند.
امامی تصریح کرد: ممکن است کسی یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت کند و از یارانه برخوردار باشد اما دارایی و سرمایه‌ای داشته باشد که قابل شناسایی نیست چرا که بسیاری از املاک سند مالکیت ندارند و احراز مالکان آن به سختی انجام می‌شود. همچنین خیلی از دارایی‌های در دست مردم نقد نیست و در قالب سکه و ارز نگهداری می‌شود که اینها هم قابل شناسایی نیست بنابراین شناسایی دهک‌های بالا به سهولت و آسانی انجام نمی‌شود مگر اینکه دولت قائل به این باشد که تا میزانی که می‌توان دهک‌های ثروتمند را شناسایی کرد، یارانه آنها حذف شود و در این مسیر از اطلاعات در اختیار سازمان ثبت، بانک‌ها و معاملات صورت گرفته استفاده کند که البته این اطلاعات جامعی نیست و ممکن است مثلا جعل سندی صورت گیرد یا نقدینگی به سمت سفته‌بازی برود و در بازار غیرمتشکل پولی مشغول شود که قابل ثبت و شناسایی نیست.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که طبق برآوردها شاید بیش از 30 درصد جامعه باید از دریافت یارانه مستثنی شوند قطعا این کمک قابل توجهی به دولت است و اگر این میزان از هزینه‌ها کاسته شود به راحتی می‌توان درمان را رایگان کرد، سهم قابل توجهی به تولید اختصاص داد و با حمایت از تولید، هزینه‌ها را پایین آورد و همچنین می‌شود به راحتی دهک‌های ضعیف را با کمک‌های غیرنقدی بیشتر تقویت کرد چرا که در قانون یارانه غیرنقدی هم پیش‌بینی شده و هدف قانون صرفا پرداخت نقدی نبوده است.
امامی گفت: دولت می‌تواند برای جبران کسری منابع و پاسخ به نیاز بخش‌های دیگر اقدام به حذف یارانه دهک‌های بالا کند و در این راستا مجلس می‌تواند حکم الزام‌آوری برای دولت ایجاد کند تا دولت ظرف مدت مشخصی ماموریت شناسایی این دهک‌ها را به انجام برساند تا بتوانیم به نقطه روشنی با ضریب 70، 80 درصد موفقیت دست پیدا کنیم و سپس این سیاست را اعمال کنیم.
نماینده مردم گرگان در مجلس در پایان اظهار کرد: من با حذف یارانه ثروتمندان به شرط ایجاد سازوکار درست آن موافقم اما با شرایط فعلی آن را امکان‌پذیر نمی‌دانم، اگرچه این کار کمک می‌کند که بتوان پول‌ها را در مسیر خوبی جهت داد و دولت هم ضمن رهایی از چالش کسری منابع با این کار به جنبه‌های دیگر قانون مثل بخش سلامت و حمایت از تولید نیز توجه خواهد کرد.

***چهار دهک باید حذف شود
نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای عادلانه شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید پرداخت یارانه نقدی به چهار دهک متمکن جامعه حذف شود.
سیدسعید حیدری طیب گفت: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برقراری عدالت اجتماعی در کشور بود و اینکه همه دهک‌های جامعه به یک اندازه یارانه دریافت کنند، عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: دهک‌ها هفتم تا دهم جامعه نیازمند دریافت یارانه نیستند و میزان یارانه فعلی برای آنها مبلغی بسیار ناچیز است و اصلاً به حساب نمی‌آید.
به گفته این نماینده مجلس، افراد متمکن جامعه که ماهانه چند میلیون تومان درآمد دارند، از یارانه بنزین و دیگر یارانه‌ها هم استفاده می‌کنند و اینکه یک فرد که حتی خودرو ندارد نیز مثل دهک‌ها بالا یارانه بگیرد، عادلانه نیست.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود تا وضعیت زندگی اقشار ضعیف جامعه بهتر شود. اگر با حذف دهک‌های متمکن از دریافت یارانه، درآمدی برای دولت حاصل شد، باید از آن برای رونق تولید، کشاورزی، بخش‌های صنعتی و عمران استفاده شود.
حیدری طیب با اشاره به اینکه "اطلاعات همه دهک‌ها و خانوارها در سامانه مربوطه مشخص است"، ادامه داد: دولت می‌تواند به راحتی اقشار متمکن را که نیاز به دریافت یارانه ندارند، شناسایی کند./
درهمین راستا ، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یارانه 45 هزار تومانی تاثیر چندانی بر زندگی دهک های پردرآمد ندارد از این رو بهتر است یارانه پردرآمدها حذف و به تولید تزریق شود.
سید احسن علوی در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه یارانه 45 هزار تومانی تاثیر چندانی بر زندگی دهک های پردرآمد ندارد از این رو بهتر است یارانه پردرآمدها حذف و به تولید تزریق شود، گفت: قطعا با توجه به اینکه کسری بودجه به 130 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود لازم است که مورد اصلاح قرار گیرد.
نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس درباره حذف یارانه دهک های پردرآمد، گفت:‌ یکی از مشکلات پیش روی اجرای سیاست هدفمندسازی یارانه ها و حذف یارانه دهک های پردرآمد، نبود آمار دقیق و قابل استناد است و اینکه بانک اطلاعات درستی نداریم .

*** بیش از سه دهک باید حذف شود
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی در مجلس، با تاکید بر این که به طور قطع می توان با حذف یارانه دهک های پردرآمد بخشی از کسری بودجه را جبران کرد، گفت: امکانات کافی برای شناسایی دهک های پردرآمد وجود دارد.
عباس رجایی در گفت و گو با خانه ملت، پرداخت یارانه نقدی به شکل کنونی را سمی برای اقتصاد و معیشت مردم دانست و و با تاکیدبر اینکه یارانه بیش از سه دهک باید حذف شود، گفت: با حذف یارانه دهک های درآمدی موافقم و فکرمی کنم حذف یارانه افرادی غیراز روستاییان و بازنشستگان وآنهایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند مشکلی ایجاد نمی کند.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که به طور قطع می توان با حذف یارانه دهک های پردرآمد بخشی از کسری بودجه را جبران کرد، گفت: امکانات کافی برای شناسایی دهک های پردرآمد وجود دارد.

دوشنبه، 22 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-14 ساعت 03:10
خبر بعدی : خروج یک هواپیما از باند پرواز مهرآباد
خبر قبلی : اعضای بدن یکی از بسیجیان تهران اهدا شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -