عراقچی: بدون امتیاز دادن می توان برنده مذاکرات بود

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی با گروه 1+5 اظهار داشت:اگر 1+5 اراده داشته باشند، مذاکرات سریعتر انجام می شود و برنامه ما طوری است که آنها بهانه ای برای رد آن نداشته باشند و در واقع پیشنهاد ایران آزمونی برای طرف مقابل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تنها فردی هستید که در مذاکرات قبلی و فرارو شرکت می‌کنید و این مذاکرات اولین نشست بعد از انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه است؛ چه تفاوت هایی بین این دو مرحله وجود دارد؟ اظهار داشت: این اولین نشست در ژنو بعد از شروع دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است. جلسه اول گفتگو در نیویورک برگزار شد.

عراقچی با اشاره به اینکه جلسه دوم در ژنو برگزار می شود و ما تصمیم گرفتیم در شهرهایی که بین المللی هستند مذاکرات را ادامه دهیم، گفت: تیم مذاکره کننده جدید با استفاده از تجربیات تیم های قبلی و فراز و نشیب های مذاکرات رویکرد جدیدی را طراحی می کند و چارچوب این طراحی جدید در مذاکرات نیویورک را وزیر امور خارجه کشورمان برای وزرای امور خارجه ۱+۵ تشریح کردند و مورد استقبال واقع شد.

وی ادامه داد: این مذاکرات دو مرحله داد؛‌ اول این که باید در ابتدا درمورد اهداف و چشم‌انداز آینده به یک نگاه مشترک برسیم؛ می‌خواهیم بگوییم در تاریکی قدم برنمی‌داریم. هدف باید برنده بودن هر دو طرف باشد.

عراقچی اظهار داشت: هدف مذاکرات باید مشترک باشد و بازی باید برد_برد تعریف شود تا هر دو طرف برنده مذاکرات باشند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است طرف روبرو برنده باشد اینطور نیست که ما امتیازاتی بدهیم و باید هدف را طراحی کرد و طرفین باید برابر باشند و بدون امتیاز دادن می توان برنده مذاکرات بود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آنها مدعی هستند تنها هدفشان این است که برنامه هسته ای ایران به سمت نظامی منحرف شود اما اگر هدفی تعریف کنیم که در آن برنامه ای تعریف شود، که برنامه هسته ای ایران برای ساخت سلاح نیست، هدف آنها تامین شده و وقتی ما برنده هستیم که برنامه صلح آمیز داشته باشیم و حقوق ما به ویژه در غنی سازی به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه داد: این نگاه هدف را تعریف می کند تا هردو طرف برنده مذاکرات باشند و باید این چشم انداز را تعریف کنیم که نور کجاست و در چه مسیری گام بر می داریم.

عراقچی بیان داشت: مرحله دوم این است که چگونه به سمت هدف حرکت کنیم که این همان رویکرد گام به گام است که قبلا هم مطرح شده بود و اینبار گام‌ها ما را به هدف می رساند و گام‌ها متوازن و واقع بینانه است که برداشتن آن برای دوطرف مقدور باشد.

وی ادامه داد: گام اول و آخر مهم است و گام‌های میانی را بعدا می توان برداشت چون اگر گام‌ها درست برداشته شود فضای تقابلی به تعاملی تبدیل می شود و باید در چارچوب مذاکره به این امر رسید.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات آتی ۱+۵ اظهار داشت: زمانی که به گام آخر رسیدیم باید روشن شود که برنامه ایران و وضعیت تحریم به چه شکل است و اگر به هر ترتیبی است، شکل آن چگونه است و چگونه به سرانجام می رسد، البته در آنجا پرونده ایران از شورای امنیت خارج و عادی شده و در آژانس بین المللی انرژی اتمی با آن برخورد می شود.

عراقچی افزود: تفاوت طرح فعلی با گذشته در همین‌جا مطرح است اما از تجربیات گذشته نیز بهره گرفته ایم و طرح مذاکراتی که آماده است در روز سه شنبه توسط وزیر امور خارجه ارائه می شود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرح گذشته آنها در آلماتی ۱ از دید غربیان هنوز روی میز است، اما از نظر ما مدت آن گذشته، چرا که تغییرات مبنایی انجام شده به همین خاطر ما طرح خود را ارائه می کنیم که واقع بینانه تنظیم شده است.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات آتی با ۱+۵ تصریح کرد: دو دوره زمانی را در نظر گرفته ایم که برای دور مذاکراتی توافق ها در این است که در ۶ ماه یا یکسال مذاکرات را جمع بندی کنیم اما برای گام اول زمان ۶ ماهه و برای گام بعدی و گام نهایی ممکن است زمانی مشخص شود که در گام پایانی پرونده بسته می شود.

وی ادامه داد: اگر آنها اراده داشته باشند، مذاکرات سریعتر انجام می شود و برنامه ما طوری است که آنها بهانه ای برای رد آن نداشته باشند و در واقع پیشنهاد ایران آزمونی برای طرف مقابل است.

دوشنبه، 22 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-14 ساعت 02:10
خبر بعدی : کری: توافق نکردن بهتر از يک مصالحه ضعيف است
خبر قبلی : هولوکاست؛ باند ولایت همه تلاش های ظریف را بر باد داد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -