تحرکات غیرقانونی عراق در اروند رود

نیروی دریایی عراق با نادیده گرفتن مفاد عهدنامه 1975 الجزایر اقدام به وارد نمودن دو فروند قایق نظامی متعلق به نیروی دریایی این کشور به داخل اروند کرد.

به گزارش دانا، چندی پیش و پس از حمله گروهی ناشناس به یکی از پایگاه های عراقی، نیروی دریایی این کشور با نادیده گرفتن معاهده 1975 الجزایر که میان ایران و عراق بسته شده است، اقدام به وارد نمودن دو فروند قایق تند روی بزرگ نظامی متعلق به نیروی دریایی این کشور از خور عبدالله به داخل اروند کرد.

این در حالی است که بر اساس این معاهده هرگونه فعالیت نظامی و تردد ادوات از جمله قایق های نظامی، کشتی و ناوهای نظامی اکیداً ممنوع بوده و برقراری امنیت اروند رود در زمان بروز حوادث و بحران ها، فقط با استفاده از پلیس و گارد ساحلی کشورها مجاز است.

با توجه به تحرکاتی که در مرز ایران و عراق در حال وقوع است، درصورت عدم رایزنی های دیپلماتیک با این کشور و حل نشدن موضوع، امکان تکرار این گونه اتفاقات وجود دارد.

قرارداد الجزایر که در سال 1975 بین ایران و عراق با موضوع خط مرزی بین دو کشور منعقد شد ، در طول بیش از سه دهه گذشته ، همواره محل بحث و نزاع دو طرف بوده است به طوری که جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نیز پس از آن آغاز شد که صدام حسین، رییس جمهور وقت عراق ،در 26 شهریور 1359 با پاره کردن این قرارداد در مجلس ملی عراق و در مقابل دوربین های تلویزیونی، آن را ملغی دانست و 5 روز بعد دستور حمله به کشورمان را صادر کرد.

شنبه، 20 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-12 ساعت 14:10
خبر بعدی : معرفی ثروتمندترین "ثروتمندان ایرانی" در جهان
خبر قبلی : اسیدپاشی؛ شیرین: برای درمان کمکم کنید


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -