رژیم تهران بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ را رد می کند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اخیراً طی سخنانی با اشاره به اینکه طرح پیشنهادی قبلی گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای دیگر به تاریخ پیوسته، خواستار ارائه پیشنهاد جدیدی از سوی این گروه شده بود. اکنون وزیر خارجه آمریکا ضمن موضع گیری در برابر این سخنان، گفته این رژیم ایران است که باید

به گزارش «تابناک» به نقل از «واشنگتن پست»، جان کری ضمن رد درخواست همتای خود در جمهوری اسلامی مبنی بر ارائه پیشنهادی جدید در مذاکرات هسته ای پیش رو، گفته رژیم ایران هنوز به آخرین پیشنهادی که در ماه فوریه از سوی گروه 1+5 ارائه شده بود پاسخ نداده است.

جان کری افزود، آنچه ما می خواهيم مجموعه ای از پيشنهادات از سوی رژیم ایران است که به طور کامل آشکار سازد که چگونه می خواهد به جهان نشان دهند که برنامه اتمی اش صلح آميز است.


پاسخ رد به پیشنهاد جدید ۱+۵

قانون آنلاین-سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که توقف غنی سازی، تعطیلی فردو و تحویل ذخایر اورانیوم از مواردی است که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان زیر بار آن‌ها نمی‌رود.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون آنلاین در ارتباط با برخی شنیده‌ها در این مورد که بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ شامل مواردی همچون توقف غنی سازی ۲۰ درصدی، بستن تاسیسات هسته‌ای فردو و تحویل ذخایر اورانیوم می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان با چنین بسته‌ای موافقت نخواهد کرد. ما هیچ مرکز هسته‌ای را تعطیل نکرده و ذخایر غنی سازیمان را نیز به هیچ کشوری منتقل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما غنی سازی را تنها در کشور خودمان انجام می‌دهیم و از این توانمندی که داریم دست نخواهیم کشید. از سوی دیگر چنین بسته‌ای اصلا قابل مذاکره نیست چراکه ما قبلا از چنین بسته‌ای عبور کرده‌ایم و نمی‌توان در مورد جزییات چنین بسته‌ای مذاکره کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فعالیت هسته‌ای کشور ما تحت نظارت آژانس انرژی اتمی است و از آنجایی که ما عضو ان پی تی هستیم به هیچ انتظار فرا‌تر از ان پی تی پاسخ نمی‌دهیم.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه پارچین یک مرکز هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: ما از مراکز هسته‌ای کشورمان گزارش‌های لازم را برای اطلاع آژانس اعلام کرده‌ایم و غربی‌ها نمی‌توانند هر جایی که دلشان می‌خواهد را مرکز هسته‌ای بدانند و با این بهانه خاک کشورمان را زیر و رو کنند. ما در مراکز هسته‌ای کشورمان آماده هر گونه بازرسی هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌اش اعلام می‌کنند جمهوری اسلامی ایران باید درهای «فردو» را به روی بازرسان بگشاید، گفت: مشخص نیست که ما باید کجای فردو را به روی بازرسان آژانس باز کنیم؟ حتی رییس جمهور آمریکا هم آگاهی‌های لازم را ندارد ما در چارچوب ان پی تی فعالیت می‌کنیم و به هیچ عنوان زیر بار چنین درخواست‌هایی نمی‌رویم.

دوشنبه، 15 مهر ماه 1392، 3:28 بعدازظهر برابر با 2013-10-07 ساعت 13:10
خبر بعدی : اعتدال آخوندی؛ صدور حکم کورکردن چشم و بريدن گوش
خبر قبلی : کپی برداری حکومت اسلامی از مدل کره شمالی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -