معیاری برای حذف یارانه 20 میلیون ایرانی نداریم

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نظر دارد با ارائه پیشنهادی به صورت ماده واحده، حداقل سه دهک را از فهرست یارانه بگیران حذف کند.
حذف سه دهک پردرآمد یعنی 10، 9 و 8 از فهرست یارانه بگیران در 6 ماهه دوم امسال و همچنین در سال آینده، در رسانه‌ها انعکاس گسترده‌ای داشت.صرف نظر از اینکه یارانه 30 درصد از یارانه بگیرها در 6 ماهه دوم امسال حذف یا اینکه قانون بودجه سال جاری بدون تغییر اجرا شود، انتشار این خبر مردم را نگران کرده است. در حال حاضر آنچه برای یارانه بگیران محل ابهام جدی است، اینکه دولت و مجلس بر چه اساسی اقشار مرفه را از غیر مرفه تشخیص خواهند داد؟ و آیا ضمانتی برای عدم حذف اقشار غیرمرفه در این برنامه وجود دارد؟عزت ا... یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از مخالفان جدی حذف 30 درصدی یارانه بگیران است و این اقدام را «غیرکارشناسی» می داند. دلایل مخالفت او با این پیشنهاد را در مصاحبه ما با این عضو کمیسیون بخوانید:

آقای یوسفیان! حذف دهکهای پردرآمد از فهرست یارانه بگیران حرف تازه‌ای نیست و یکی از شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی دولت دکتر روحانی همین اقدام بود و حالا کمیسیون برنامه مجلس ظاهراً در صدد حذف 30 درصد از این یارانه بگیرها بر آمده است. با توجه به اینکه مردم نگرانند بدون دلیل موجه در فهرست «حذف شده‌ها» قرار بگیرند، برداشت کلی شما از این پیشنهاد همکارانتان چیست؟
- این یک پیشنهاد غیرکارشناسی است که نمایندگان کمیسیون به آن دامن زدند. قطعاً بدون برهان و دلیل نمی‌توان حق مردم را ضایع کرد. حداقل یک سال زمان لازم است تا اطلاعات لازم در زمینه سطح رفاه مردم جمع آوری شود و در حال حاضر نباید با یک جمع بندی نادرست مردم را نگران کرد.

ظاهراً قرار است بر اساس فرم‌های خوداظهاری که مردم پیش از این در خصوص دارایی‌ها، میزان درآمد و هزینه‌هایشان تکمیل کرده‌اند، اقدام شود.
- این خوداظهاری غیرقابل اطمینان است و خیلی‌ها با صداقت فرمها را تکمیل نکرده‌اند. در حال حاضر دولت اطلاعات دقیقی از میزان درآمد مردم ندارد و مجلس هم اگر مدعی داشتن این اطلاعات دقیق است، چرا مدام در پی تغییر بودجه است؟! واقعیت این است که نمی‌توان براحتی حق مردم را ضایع کرد؛ چون خیلی‌ها روی این پول حساب باز کرده‌اند. متأسفانه مرکز آمار قوی و دقیقی هم در کشور وجود ندارد و برای یک نرخ تورم ساده شاهد اختلاف نظرهای متعدد هستیم. پس چطور می توان براحتی تشخیص داد چه کسانی حقیقتاً در فهرست 30 درصدی جا دارند؟

شما معتقدید، حداقل یک سال زمان لازم است برای تشخیص مرفهان از غیرمرفهان. با این حساب شاید دولت با سختی زیادی برای ادامه پرداخت یارانه مواجه شود.
- به هر حال چاره‌ای نیست. باید حذف مرفهان مبنای قانونی داشته باشد و مجلس باید در این زمینه قانونی را به تصویب برساند، نه اینکه با یک پیشنهاد غیرکارشناسی مردم را تحت فشار قرار داد. البته من شخصاً اعتقاد دارم چون 80 درصد درآمد کشور از فروش نفت حاصل می شود و صنعت نفت، ملی است همه مردم باید از این درآمد بهره ببرند و شاید حذف برخی هموطنان از فهرست یارانه بگیرها نوعی ظلم باشد! همچنین عقیده دارم نباید مردم را به تن پروری عادت داد. به هیچ وجه منصفانه نیست شخصی را که پس از تحمل سختی‌های زیاد مدارک تحصیلی بالا اخذ کرده و شغل مناسبی به دست آورده است، صرفاً به خاطر اینکه مثلاً یک و نیم میلیون تومان در ماه درآمد دارد، از فهرست یارانه بگیرها حذف کنیم! البته برخی از هموطنان به صورت داوطلبانه انصراف داده اند که این اقدام قابل تقدیری است و طرف صحبت من اینها نیستند، اما واقعیت این است که در سالهای اخیر و با فشار اقتصادی کم سابقه خیلی از مردم دیگر مرفه محسوب نمی‌شوند و دولت و مجلس باید این نکته را همواره مدنظر قرار دهند.

با توجه به وجود مشکلات زیاد در ادامه اجرای قانون هدفمندی و آسان نبودن تشخیص دقیق دهکهای مرفه، به نظر شما بهترین گزینه برای اینکه مردم کمترین آسیب را ببینند، کدام گزینه است؟
- به نظر من نباید روی یک مسأله خاص بیش از حد تعصب داشت. قانون هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده است و باید متوقف شود؛ چون قرار نبود به یک باره بنزین 80 تومانی 700 تومان شود. مطمئناً مردم هم راضی هستند به اینکه قیمت بنزین در نهایت به لیتری 200 تومان برگردد، اما سالانه 10 درصد به هزینه‌ها اضافه شود؛ چون با این اقدام از بلاتکلیفی عذاب آور فعلی نجات می یابند. واقعیت این است که ما در کشور آمار دقیقی نداریم و فرمهای خوداظهاری هم به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد، پس چه اصراری بر حذف مردم از فهرست یارانه بگیران است، وقتی این پول حق آنهاست؟ حذف 30 درصد از مردم یعنی حذف حدود 20 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیرها. چرا باید تا این حد روی اجرای این قانون اصرار باشد؟ نه به آن آش شوری که در گذشته برای مردم پختیم و حتی به حدود 2 میلیون ایرانی خارج از کشور که از قیمت بنزین داخل کشور تأثیر نمی‌پذیرفتند، یارانه دادیم و نه به آش بی نمکی که حالا می خواهیم به خوردشان بدهیم و همین یارانه اندک را در این اوضاع وخیم اقتصادی از آنان بگیریم.

دوشنبه، 15 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-07 ساعت 03:10
خبر بعدی : جنگ گرگها؛ فساد کرسنت را حاشا کنند، همه چیز را میگویم
خبر قبلی : شبکه‌های اجتماعی در صدر تهدیدات اینترنتی کشور


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -