حسن نیت آمریکایی ها هم اصالت ندارد

شیردال اهداشده از سوی دولت آمریکا به هیأت ایرانی که «هدیه‌ای برای نشان دادن حسن‌نیت به مردم ایران» نامیده شد، در معرض گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر نداشتن اصالت است.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، کارشناسان آمریکایی گمان برده بودند که شیردال نقره‌ای متعلق به 2700سال قبل و مربوط به سال 700پیش از میلاد مسیح است و آن‌را از یک تاجر عرب توقیف کردند و پس از یک دهه به ایران بازگردانده‌ شد اما برخی باستان‌شناس‌ها در همان روز نخست با اشاره به آنچه اسکارماسکارلا باستان‌شناس موزه متروپولیتن در برخی نشریات منتشر کرده است موضوع اصل نبودن شیردال اهدایی توسط آمریکا را مطرح کردند. به گفته آنها مجسمه شیروعقاب اهدا شده به ایران که به شیردال مشهور است براساس آنچه ماسکارلا تشریح کرده است کپی شده از یک کار اصلی است که کارشناسان آمریکایی اعلام کرده‌اند، ممکن است مربوط به غار غربی یا همان غار کلماکره در پلدختر لرستان باشد. به گفته برخی باستان‌شناس‌ها اشیای موجود در غار کلماکره در سال 1362به غارت رفت و کپی‌های بسیاری از اشیای موجود در آن غار توسط جاعلان حرفه‌ای ساخته و حتی به موزه‌های جهان نیز فروخته شد.

براین اساس، نظر برخی باستان‌شناس‌هایی که معتقدند ممکن است شیردال اهدا شده به ایران نیز از کارهای کپی شده از اشیای به غارت رفته از غار کلماکره باشد قابل تامل است؛ هرچند محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در بدو ورود به تهران و رونمایی از شیردال اهدا شده به ایران براساس یادداشت همراه اثر اعلام کرد که آمریکایی‌ها معتقدند این اثر مربوط به 1700سال پیش است درحالی‌که برخی اعتقاد دارند این اثر به سال 500پیش از میلاد مسیح مربوط است. ولی باستان‌شناس‌های داخلی با تردید در مورد شیردال اهدا شده سخن می‌گویند. برخی کارشناسان در همان نگاه نخست موضوع اصالت این شیء سیمین را زیر سؤال بردند و گفتند که شیء تقلبی است و برخی دیگر می‌گویند اصالت شیء را نه تأیید می‌کنند و نه تکذیب، بلکه اعلام نظر نهایی را به بررسی دقیق آن موکول می‌کنند.

یادآور می شود؛محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی در بدو ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد تهران با نمایش جام شیردال بازگردانده‌شده از نیویورک در حضور خبرنگاران گفت: از وزارت خارجه آمریکا با ما تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند یک شیء باستانی را که سال 2003توسط بخش قاچاق عتیقه در آمریکا ضبط شده و قدمت آن به 700سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد، به مردم ایران بازگردانند.

البته همین که خود مقامات آمریکایی تماس برقرار کرده و اعلام کردند میخواهند شیء باستانی را به ایران تحویل دهندگمان اصل نبودن آن را بالا می برد، البته پیش از این الواحی به دانشگاه شیکاگو امانت داده شده است که رسم امانت داردی را نگه نداشته و الواح هخامنشي ايران بيش از 70 سال به بهانه ترجمه و پژوهش در موسسه شرق شناسي شيكاگو باقي مانده تا اینکه به دلایل سیاسی الواح تخت جمشید توسط دادگاهی در آمریکا مصادره شد.



آدينه، 12 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-04 ساعت 02:10
خبر بعدی : شعار استراتژیک مرگ بر آمریکا باقی می‌ماند
خبر قبلی : مذاکره با آمریکا راه‌حل تمام مشکلات نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -