کاهش واردات نفتی چهار کشور بزرگ آسیایی از ایران

بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز میزان واردات نفتی ۴ کشور بزرگ آسیایی خریدار نفت ایران در ۸ ماه نخست سال جاری با ۱۶ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است .

به گزارش نکونیوز به نقل از " رویترز" در این گزارش ادعا شده که تحریمهای غربی موجب شده چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در این دوره از وابستگی خود به واردات نفتی ایران بکاهند که این امر زمینه را برای نصف شدن صادرات نفتی ایران نسبت به اوائل سال ۲۰۱۲ میلادی فراهم آورده و میلیاردها دلار از درآمدهای ماهانه ایران کاسته است.

بر پایه این گزارش ۴ کشور بزرگ آسیایی در ماههای ژانویه تا آگوست سال جاری به طور متوسط ماهانه ۹۲۷ هزار و ۸۶۰ بشکه نفت از ایران واردات داشته اند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است .

این چهار کشور تنها در ماه آگوست سال جاری روازنه به طور متوسط ۸۶۵ هزار و ۶۵۰ بشکه در روز نفت وارد کرده اند که البته این رقم نسبت به آگوست سال گذشته افزایش داشته چرا که در ماه اگوست سال گذشته واردات نفتی کره جنوبی از ایران به دلیل مشکلات ناشی از بیمه کشتی ها به صفر رسیده بود .

گزارش ها حاکی است در ماه آگوست سال جاری واردات نفتی ژاپن از ایران روزانه برابر با ۲۱۴ هزار و ۸۷۹ بشکه بوده اما متوسط واردات نفتی این کشور از ایران در این دوره ۸ ماهه با ۲ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۸۷ هزار و ۸۶۰ بشکه در روز رسیده است. اعلام شده که در صورت تداوم تحریمها ژاپن قصد دارد در سال آینده تا ۲۰ درصد دیگر نیز از واردات نفتی خود از ایران بکاهد .

در هند هم اکنون دو شرکت اسار و مانگالور خریدار نفت ایران هستند . شرکت هندوستان پترولیوم که در گذشته خریدار نفت ایران بود واردات نفتی از ایران را به دلیل مشکلات حمل و بیمه کشتیها متوقف ساخته است.

کره جنوبی نیز برای برخورداری از سری جدید معافیتهای تحریمی ایالات متحده آمریکا باید در ۶ ماهه منتهی به ماه نوامبر در مقایسه با دوره ۶ ماهه دسامبر تا می تا ۱۵ درصد از واردات نفتی خود از ایران بکاهد. واردات نفتی این کشور از ایران در ۸ ماه ژانویه تا آگوست ۱۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است .

سه شنبه، 9 مهر ماه 1392 برابر با 2013-10-01 ساعت 10:10
خبر بعدی : مقام سابق آمريکا: تهديد نظامی علیه ملاها باید حفظ شود
خبر قبلی : نایاب شدن دارو و کاهش شدید نان در زندان زاهدان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -