آقای سیف! تقویت پول ملی مهمتر است یا دلار آمریکا؟

دلار نباید بیش از این ارزان شود؛ نرخ ارز در بازار به کف رسیده است، کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست!
به گزارش قدس آنلاین، اینها بخشی از تازه‌ترین اظهارات سیف است که دیروز خبرگزاری‌های رسمی کشور روی خروجی‌ها خود قرار داده بودند؛ اظهاراتی که البته نه تنها مردم بلکه فعالان اقتصادی را هم انگشت به دهان کرد .
این اظهارات در حالی از سوی متولی اصلی صیانت از پول ملی مطرح شده که مردم پس از ماهها تحمل پیامدهای تورمی ناشی از افزایش قیمت ارزو کاهش ارزش ریال، به وعده‌های دولت یازدهم برای بهبود معیشت خود امیدوار شده و در روزهای اخیر با چشم انداز مناسب ایجاد شده در بازار از مسکن گرفته تا بازار موبایل، خودرو، طلا وسکه، افزایش قدرت خرید خود را در آینده نزدیک ترسیم کرده‌اند .
آنطور که فعالان بازار اعلام کرده اند، کاهش قیمت ارز در 45 روز گذشته تأثیر مثبت و مستقیمی در کاهش قیمتها داشته و ادامه این روند مطمئناً تعدیل و واقعی شدن قیمتها را به عنوان یک مطالبه عمومی به همراه خواهد داشت .
البته این اولین بار نیست که آقای رئیس کل با کاهش قیمت ارز مخالفت می‌کند، زیرا وی پس از انتصاب خود نیز اظهارات مشابهی داشته است، بطوری که ولی ا... سیف در اولین روز انتصاب خود بر مسند بانک مرکزی از قیمت 3 هزار و 200 تومانی دلار تلویحاً حمایت کرده و آن را بی‌راه ندانسته بود.
هم زمان برخی از اقتصاددانان برجسته کشورمان با این اظهارات رئیس کل مخالفت کرده بودند، از جمله ابوالقاسم حکیمی‌پور که گفته است: نرخ واقعی دلار 2500 تومان است .
بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از انتخابات قیمت دلار با سقوط تدریجی به زیر 3 هزار تومان رسیده است؛ از این‌رو به نظر می‌رسد، اظهارات آقای سیف چراغ سبزی به دلالان برای افزایش دوباره قیمت ارز و در نتیجه تحمیل دوباره موج گرانی‌ها به مردم و البته فعالان اقتصادی باشد، موضوعی که متأسفانه دو ساعت بعد از اظهارات ایشان مهر تأیید خورد و خبرگزاری‌ها از توقف روند کاهش قیمت ارز و طلا خبردادند.
این در حالی است که یکی از وظایف عمده بانک مرکزی صیانت از ارزش پول ملی است و معلوم نیست آقای سیف چگونه می‌خواهد با دفاع از نرخ ارز بالا به این مأموریت خود عمل نماید.
به هر حال نباید فراموش کرد که اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی در تناقض آشکار با شعار دولت برای مهارتورم قراردارد و صحبتهای وی عملاً با شرایط فعلی، مطالبات مردم برای مهار گرانی‌ها ناشی از قیمت ارزو نیز با سیاستهای دولت ناهمخوان است.
به هرحال آقا ی سیف نباید فراموش کنند که رئیس کل نهادی هستند که کوچکترین نظر ایشان می‌تواند بازار و در نهایت معیشت مردم را بهبود و یا برهم بزند؛ بنابراین از ایشان انتظار می‌رود با در نظر گرفتن منافع ملی، ضمن اصلاح رویکرد گذشته بانک مرکزی در بیان نقطه نظرهای شخصی یا سازمانی خود با احتیاط بیشتری عمل کند.

چهارشنبه، 3 مهر ماه 1392، 0:20 بعدازظهر برابر با 2013-09-25 ساعت 03:09
خبر بعدی : یکی از اعضای انتخاباتی روحانی در اراک بازداشت شد
خبر قبلی : «سیف» روند نزولی قیمت دلار را متوقف کرد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -