گدايی ایرانیان در عمان؛ ارمغان حاکمیت منحوس آخوندی

توقف صدور ويزاي توريستي عمان براي ايراني ها
گدايي برخي اتباع ايران موجب شد

روزنامه شرق: سلطان قابوس پادشاه عمان سوم شهريور براي ديدار با حسن روحاني به ايران آمد. او اولين مقام بلندپايه يک دولت خارجي بود که در دوره رياست جمهوري جديد ايران به تهران سفر کرد، به همين دليل نيز بسياري از کارشناسان اين سفر را نشانه اي از عمق روابط دوستانه ايران و اين کشور پادشاهي در جنوب ايران تحليل مي کردند. با اين حال کمتر از 15روز قبل از اين سفر وزارت خارجه عمان صدور ويزاي توريستي براي اتباع ايران را که پيش از آن به راحتي صادر مي شد، براي مدتي نامعلوم متوقف کرد.
«شرق» براي پيگيري علت اين موضوع اقدام کرد با اين حال اگرچه مسوولان سفارت عمان در تهران علت خاصي براي اين کار اعلام نمي کنند اما آنگونه که برخي منابع خبري نزديک به اين سفارتخانه گفته اند، علت اين اقدام ورود برخي از اتباع ايراني به اين کشور با ويزاي توريستي و سپس اقدام به گدايي در شهر مسقط پايتخت عمان علت اصلي آن بوده است.
اين ممنوعيت همچنان ادامه دارد و هنوز هم اگر کسي از اتباع ايران براي دريافت ويزاي توريستي عمان اقدام کند، پاسخي که از سفارت اين کشور در تهران مي شنود منفي خواهد بود. لغو صدور ويزاي عمان براي اتباع ايراني فقط به ويزاي توريستي خلاصه نمي شود، اخبار حکايت از آن دارد سفارت اين کشور حتي صدور ديگر انواع ويزا براي اتباع ايران را به نسبت قبل به شدت سخت تر کرده است. اين اقدام سفر به اين کشور را براي افرادي که به منظوري غير از گردشگري قصد سفر به عمان دارند را هم مشکل کرده است. علي شيرازي عضو يک سازمان غيردولتي به نام موسسه توسعه پايدار از افرادي است که اخيرا به همين دليل با سفرش به عمان براي شرکت در يک همايش زيست محيطي بين المللي موافقت نشد. شيرازي در اين رابطه به «شرق» مي گويد: «من و يک عضو ديگر موسسه از تيرماه امسال براي شرکت در اجلاس معاهده بين المللي منابع ژنتيک گياهي براي غذا و کشاورزي دعوت شده بوديم، چندي پيش براي شرکت در اين اجلاس از سفارت عمان درخواست ويزاي توريستي کرديم، با اين حال پس از مدت زيادي ويزاي ما صادر نشد و پيگيري هاي ما مشخص کرد صدور ويزاي توريستي عمان براي اتباع ايراني کاملامتوقف شده است.» او مي افزايد: «براي حل مشکل دست به دامن يکي از کساني که با اين سفارت در ارتباط است و اصطلاحا به آنها کارراه انداز مي گويند، شديم. او ابتدا قول حل شدن مشکل را داد اما پس از مدتي به ما گفت اين ممنوعيت خيلي جدي است و گويا فعلابه هيچ وجه امکان صدور ويزاي توريستي براي ايرانيان وجود ندارد. وقتي از او علت را پرسيديم، به ما گفت اخيرا تعدادي از اتباع ايران با دريافت ويزاي توريستي به اين کشور سفر مي کنند و با توجه به ارزش بالاي واحد پولي اين کشور که به آن عماني گفته مي شود و هر واحد آن برابر است با يک يورو، اقدام به گدايي و گاهي سرقت مي کنند. همين موضوع هم باعث شده است مسوولان اين کشور صدور رواديد را براي اتباع ايران متوقف کنند.»
آنطور که شيرازي به «شرق» گفته است، در نهايت تلاش براي تغيير نوع ويزا جهت شرکت در اين اجلاس که از 21 تا 28 سپتامبر (30 شهريور تا 6 مهر) برگزار مي شود هم به نتيجه نرسيد و آنها از حضور در اين برنامه محروم شدند.
پيگيري هاي انجام شده از سفارت عمان هم نشان مي دهد قانون توقف صدور ويزاي توريستي براي اتباع ايراني تا اطلاع ثانوي برقرار است. آنطور که برخي از مسوولان آژانس هاي فعال در زمينه راه اندازي تورهاي خارجي به «شرق» مي گويند، صدور ويزاي کشور عمان براي اتباع ايراني يکي از آسان ترين و بي دردسرترين نوع ويزاها بود. با اين حال ويزاي توريستي اين کشور براي اتباع ايراني در زماني که صادر مي شد دو نوع 10روزه و يک ماهه داشت. براي دريافت ويزاي 10روزه عمان هر نفر بايد صددلار به علاوه يک چک ضمانت به مبلغ پنج ميليون تومان و براي ويزاي يک ماه بايد 140دلار پول به علاوه يک چک 10 ميليون توماني از شخص ثالث پرداخت مي کرد. علاوه بر اين ديگر مدارک لازم نيز پاسپورت با اعتبار بالاي شش ماه بود.
نگاهي به آخرين آمار بانک جهاني از درآمد سرانه سالانه در کشورهاي جهان نشان مي دهد عمان با درآمد سالانه سرانه 18 هزارو620دلار در رتبه 43 قرار دارد، اين در حالي است که ايران در ميان 173کشور مورد محاسبه اين آمار با درآمد سالانه سرانه چهارهزارو520دلار در رتبه 96 است. اين آمار از تقسيم درآمد ملي هر کشور به جمعيت آن به دست مي آيد. همچنين واحد پول اين کشور ريال عمان است که در ميان باارزش ترين واحدهاي پولي جهان پس از دينار کويت و دينار بحرين مقام سوم را دارد. ريال عمان به هزاربيضا تقسيم مي شود و يک ريال آن برابر با 59/2دلار است. بر همين اساس و با توجه به آخرين قيمت دلار در بازار ايران هر واحد پولي اين کشور در حدود هفت هزارو500تومان ايران مي ارزد. به نظر مي رسد اين نکات دست به دست هم داده و عامل اصلي سفر تعدادي از اتباع ايران به اين کشور براي انجام گدايي بوده است. شواهد نشان مي دهد گدايان ايراني براي راه اندازي کار و کاسبي در کشور عمان هزينه هاي دريافت ويزا را با فراغ بال تقبل مي کردند تا در اين کشور پادشاهي در جنوب ايران با واحد پولي گرانقيمتش در مدت 10روز يا يک ماه اعتبار ويزايشان، پول قابل توجهي به جيب بزنند. با توجه به ارزش بالاي اين واحد پولي به نظر مي رسد هر گدا در اين کشور اگر به صورت ميانگين روزانه 50ريال هم درآمد داشته باشد، چيزي حدود 370 هزارتومان درآمد کسب کرده است. با اين حال طمعکاري گداهاي هموطن کار را براي ديگر ايرانياني که قصد سفر توريستي واقعي يا کاري به عمان داشته اند را با مشکل مواجه کرده و باعث شده است صدور ويزا براي همه هموطنان متوقف شود.

دوشنبه، 1 مهر ماه 1392 برابر با 2013-09-23 ساعت 10:09
خبر بعدی : جدیدترین آمار کشته ها و ناپدیدشدگان حمله نایروبی
خبر قبلی : سران فتنه مجرم اند؛ مخالفت با آزادی کروبی و موسوی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -