وضع آبی کل کشور مثل درياچه اروميه است

روزنامه ابتکار: به اعتقاد محمد درويش عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور تاکيد کرد بحران درياچه اروميه بيش از خشکسالي و تغييرات اقليمي،‌ ناشي از بهره‌برداري بيش از حد مجاز از منابع آب منطقه است.
درويش كه دربرنامه اي تلويزيوني درباره بحران ردياچه اروميه با حضور نمايندگان استان‌هاي همجوار اين درياچه و كارشناسان ديگر سخن مي‌گفت معتقد است كه وضعيت درياچه اروميه از کل کشور به مراتب بهتر است. چكيده ديدگاه اين كارشناس محيط زيست چنين است:اتفاقي که در حوزه آبخيز درياچه اروميه با 2/5 ميليون هکتار وسعت درحال وقوع است، در مقياسي بزرگتر در کل کشور ما با وسعت يک ميليون و 648 هزار هکتار در حال رخ دادن است.دليل اهميت اين موضوع از منظر من به عنوان يک فعال محيط زيست اين است که اروميه 7 ميليارد متر مکعب آب قابل استحصال داشت، در حالي که ميزان کل آب قابل استحصال کشور 126 ميليارد متر مکعب است،‌ يعني وضعيت حوزه آبخيز اروميه به مراتب از وضعيت کل کشور ما بهتر است.اگر شهامت و جسارت اين را نداشته باشيم که مهمترين مولفه‌هاي اين بحران را شناسايي و کنترل کنيم، با وضعيتي مخرب تر در سطح وطن مواجه مي‌شويم.مطابق آمارهاي شرکت منابع آب و خاک ايران، دشت‌هاي بزرگ ما سالانه يک و نيم تا دو متر سطح آب زيرزميني شان افت مي‌کند. در حالي که آب اروميه 28 تا 30 سانتي متر افت کرده و اين بحران به وجود آمده است. اين نشان مي‌دهد که چه فجايع بزرگتري در کشور ما در زير زمين رخ مي‌دهد و ما از آنها بي خبريم.محيط زيست يک مسئله فانتزي نيست. اگر حال محيط زيست در هر کشوري خوب باشد، حال مردم خوب است و حال مردم که خوب باشد، شاخص‌هاي مربوط به سرزمين پيشرفت مي‌کند. ما تمام تلاشمان را بايد بکنيم که نگذاريم آب شيرين وارد درياچه اروميه به عنوان درياچه آب شور شود.مهمترين عامل اين بحران اين بود که اوايل دهه هفتاد که وسعت اراضي کشاورزي زياد شد، مسئولان اجازه دادند 380 هزار هکتار زمين کشاورزي به حوزه آبخيز اين درياچه اضافه شود. با اين روند فعلي،‌ ما درياچه را از دست مي‌دهيم و بخشي از آب شرب و توسعه خدمات و صنعت ما هم دچار مشکل مي‌شود.تقصير را گردن آسمان نيندازيم. درست است که ما با بحث تغيير اقليم و خشکسالي روبرو هستيم، ولي وقتي مي‌گويند 24 هزار حلقه چاه غير مجاز و 72 سد کوچک و بزرگ در منطقه حفر شده و وسعت اراضي کشاورزي بيش از 100 درصد زياد شده،‌ آيا درست است که ما انگشت اتهام را به سوي آسمان نشانه برويم.:‌ما طي پنج سال گذشته 2 متر از عمق آب درياچه را از دست داده ايم. بنابراين بايد قبول کنيم که چه اشتباهات مديريتي مرتکب شده ايم و طراحي مهندسي حوزه آبخيز درياچه را بر اساس توانايي بوم شناختي منطقه از نو تعريف کنيم.
***
در برنامه مناظره عصر ديروز شبکه يک سيما، کيخا معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست، جلال زاده استاندار آذربايجان غربي، جهانگير زاده و قاضي پور نمايندگان آذربايجان غربي، دائمي سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو، محمد درويش فعال محيط زيست و عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور و فتحي پور نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس حضور داشتند.


شنبه، 30 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-21 ساعت 11:09
خبر بعدی : ايرانيان، يک سوم کل مهاجران غيرقانونی به استراليا
خبر قبلی : سقوط به زير خط فقر و مرگ بی صدا


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -