زبانه های آتش در چاههای آب

آخرین چاه حفرشده هم دارای گوگرد وگاز است که اصلا مناسب شرب نیست. خشکسالی از یک طرف، این آلودگی هم از طرف دیگر، باعث خسارت و ضرر به کشت و کار مردم شده است .

نفت خام پاسخ زمین به کشتزارهای خشک کوهدشت

شبکه ایران/ چاه حفر می کنند تا آب از دل زمین فواره بزند و به عطش زمین کشاورزی تشنه شان پاسخ دهد اما بجای آب ، مایع سیاه بدبویی همراه با آتش فواره می زند. خشکسالی های اخیردر شهرستان کوهدشت ، شدیدا برکشاورزی منطقه تاثیر گذاشته و خسارات سنگینی به این بخش وارد کرده است به گونه ای که حتی حفر چاههای آب برای سیراب کردن زمین های کشاورزی هم نتوانسته است نیازهای آبی کشاورزی در این منطقه را پاسخگو باشد.

به گزارش شبکه ایران مدتی است درکنار مشکلاتی از این دست، چاههای آب کشاورزی حفرشده بویژه در روستاهای سه آسیابه آزاد بخت، و چم کبود علیا و سفلای کوهدشت ، با پدیده نادری رو به رو شده؛ آتش در چاههای آب ! پدیده ای که باعث نگرانی هایی در بین کشاورزان و مردم منطقه شده است.

در مناطق نفت خیز وجود لایه‌های نفت و گاز باعث ترک خوردن زمین و هجوم آن‌ها به سطح زمین می‌شود. کارشناسان در مورد علت نشت گاز دو احتمال را مطرح کرده‌اند یکی از آنها که قوت بیشتری دارد نشت گاز به دلیل عملیات‌های اکتشاف نفت در منطقه است و احتمالی که قوت آن ضعیف تر است وجود منبع گازی در محل نشت گاز است که به دلایل مختلف از جمله شکستگی‌های زمین به سطح آمده است. با این حال کارشناسان شرکت نفت در آخرین اظهار نظری که داشته‌اند عنوان کرده‌اند که این نشت گاز ربطی به چاه‌های حفر شده در منطقه ندارد تا اظهار نظر در این زمینه پیچیده‌تر شود.

نزدیک به دو سال از آتش گرفتن چاهها و زمین های کشاورزی اطراف کوهدشت می گذرد اما هنوز علت این پدیده به روشنی مشخص نشده است و کشاورزان همچنان با تعطیلی کار کشاورزی در اراضی خود به سرمی برند.

موضوع اراضی کشاورزی روستای سه آسیابه و چشمه آلوده به مواد نفتی چم کبود تاکنون بارها توسط کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد خاک منطقه از سوی مسئولان امر مورد آزمایش قرار گیرد ولی همچنان به گفته متولیان موضوع دردست پیگیری است و به رغم اینکه ماه ها از این موضوع می گذرد اما هنوز برای مردم کوهدشت علت این پدیده و راهکار رفع آن مشخص نشده است.

یکی از کشاورزان که زمین هایش دقیقا در محدوده ی میدان آتش قرار گرفته می گوید: نزدیک به دو سال پیش بود که در زمین کشاورزی ام اقدام به حفرچاه عمیق نمودم اما زمین درعمق 70متری آتش گرفت به طوری که آتش تا سطح زمین بالا آمد.
این کشاورز ادامه می دهد: حالا پس از دو سال، هنوز آتش مهار نشده و روزبه روز بالاتر می آید.

کشاورز دیگری که او نیز از سینه زمینش آتش برمی خیزد می گوید: سه هزار درخت دارم که به علت بی آبی خشک شده اند. یک حلقه چاه حفرکردم اما به جای آب ماده سیاهی از آن بیرون می آید به همین خاطر از دو کیلومتر پایین تر از اراضی آب می آوریم آن هم با هزینه هنگفت.
این کشاورز معتقد است با این وجود به خاطر وجود مواد چرب در خاک، آبیاری هم زیاد موثر نیست و زمینش حاصلخیزی خود را از دست داده است.

حمید آزادبخت صاحب زمینی است که چاه عمیقش دو سال است به جای آب، فواره آتش بالا می آورد. وی می گوید: قبلا هیئتی از سوی زمین شناسی و وزارت نفت به اینجا آمدند و کار نمونه برداری را انجام دادند. پس از مدتی اعلام کردند که جواب آزمایش، حوزه نفتی در منطقه را مشخص کرده است. قرار بود خرداد ماه امسال برای کار اکتشاف به اینجا بیایند اما هنوز خبری نشده است.
اهالی منطقه مدعی هستند بارها به فرمانداری و بخشداری کوهدشت مراجعه کرده اند اما جواب قانع کننده و مشخصی دریافت نکرده اند.

یکی از کشاورزان روستای چم کبود می گوید : از سال 72 تا امروز چاه آب دارم اما به دلیل آلوده بودن آب این منطقه به نفت و نیز وجود آتش در این چاههای آب، چندین بار با صرف هزینه، مجبور شده ام چاه جدیدی حتی با بیش از 700 مترحفرکنم.

آخرین چاه حفرشده هم دارای گوگرد وگاز است که اصلا مناسب شرب نیست. خشکسالی از یک طرف، این آلودگی هم از طرف دیگر، باعث خسارت و ضرر به کشت و کار مردم شده است .
یکی دیگر از اهالی این روستا می گوید : پارسال در زمین کشاورزی ام چاهی به عمق 80 متر حفر کردم ، اما از ته این چاه آب، شعله های آتش بالا می آمد و این چاه برایم مشکلاتی را بوجود آورد .
کشاورز دیگری از اهالی روستای چم کبود که موتور چاه آب کشاورزی اش روشن بود، می گوید : آب این چاه، آلوده به مواد نفتی است و زمین های کشاورزی ام در معرض خشک شدن هستند .

وی ادامه می دهد : بوی بد این آلودگی ها هم برای اهالی آزاردهنده است و بسیاری از مردم هم که خبر این شعله های آتش را شنیده اند، برای دیدن به این منطقه هجوم می آورند، کارم شده نگهبانی از بچه های مردم تا خدای نکرده به دلیل این شعله های آتش، یا مسمومیت آب، مشکلی برایشان پیش نیاید.
کشاورز دیگری از اهالی همین روستا می گوید : برای حل این مشکل، چندین بار با ادارات و مسوولان تماس گرفته ایم و خواسته ایم بیایند و مشکل را برطرف کنند ، حتی چند بار هم کارشناسان آمده اند و آزمایش هایی انجام داده اند ، اما تا حالا به نتیجه ای نرسیده اند.

یکی دیگر از ساکنان روستای چم کبود می گوید: آتش فقط در چاههای آب نیست بلکه 500 مترآن طرف تر از این چاهها، آتش در سطح زمین هم شعله ور است.
اقتصاد و گذران اهالی، وابسته به این کشاورزی است. اما الان مدتی است که بوی بسیار آزار دهنده این چاهها هم، حتی تا 3 کیلومتری، زندگی را مختل کرده و سبب آسیب به محیط زیست هم شده است همچنین حرارت برخی چاهها هم به گونه ای است که حتی دیواره این چاهها هم تخریب شده است.
این در حالی است که در کنار آتش در چاههای آب این منطقه، حدود 2 سال پیش نیزخروج گازهای مشتعل شونده از دل کوه و صخره در بخش رومشکان این شهرستان، گمانه زنی درباره وجود ذخایر نفت و گاز در این منطقه را به دنبال داشت و باعث شد گروهی از کارشناسان دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی و مهندسی سازمان زمین شناسی ایران ، از تهران به منطقه اعزام شوند و آزمایش هایی در این باره انجام دهند.
اخیرا مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هم از کشف میدان نفتی در شهرستان کوهدشت خبر داد.
محدث با بیان اینکه در این بلوک اکتشافی پیمانکار خارجی موفق شد میدان جدید نفتی بابا حبیب را کشف کند ، گفت: توسعه این میدان جدید نفتی برای شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است.

وی ادامه داد: عملیات اکتشاف نفت در شهرستان کوهدشت توسط شرکت اکتشافی سی ان پی سی وابسته به شرکت نفت متشکل از کارشناسان ایرانی و چینی مستقر در منطقه از سالها قبل آغاز شده است و پیش بینی می شود این میدان نفتی حداقل قابلیت استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت را داشته باشد.
وی افزود: قرارداد بلوک اکتشاف - توسعه کوهدشت در برنامه چهارم توسعه با یک شرکت خارجی امضا شد که در این طرح باید پیمانکار خارجی600 کیلومتر عملیات لرزه نگاری و 2 حلقه چاه اکتشافی حفاری می کرد که در نهایت تکمیل مطالعات اکتشافی، منجر به کشف یک میدان نفتی در لرستان شد.
با تایید خبر وجود میدان نفتی و گازی درمنطقه به نظر می رسد علت آلودگی زمین های کشاورزی به مواد آلاینده و نیز دلیل شعله کشیدن چاههای آب این روستاها تا حدود زیادی مشخص شده باشد اما تاکنون گامی عملی برای جبران خسارت، یا تغییر شرایط موجود صورت نگرفته است.

یکی از کشاورزان منطقه می گوید: این آلودگی برای کشاورزی و سلامت منطقه مضر است ، چندین بار مشکل این آلودگی را با مسوولان ارشد استان مطرح کرده ام، خواسته ام حداقل دستگاه تصفیه ای در اختیارمان بگذارند اما تا کنون هیچ همکاری انجام نشده است .
مدیرعامل اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز طی بازدید از منطقه سد آسیاب کوهدشت ، با اشاره به پایداری فوران آتش به مدت 2 سال در این منطقه گفت :‌ با حفاری در اعماق حدود 2 هزار متر امکان مخزن نفتی در این منطقه وجود دارد.
قلاوند افزود : با توجه به وجود چنین نمونه هایی در مناطق مسجد سلیمان، نفت شهر و بابا حبیب و خروج این نفت و گاز، گواه بر شواهد نفتی در زیر زمین است که بر این اساس نیاز به مطالعات بیشتر و در دستور کار قرار گرفتن مدیریت اکتشافات دارد.

وی با بیان اینکه نمونه هایی به داخل و خارج از کشور فرستاده ایم افزود: منتظرجواب این نمونه از خارج از کشور هستیم تا با آماده کردن یک گزارش تکمیلی و بحث اکتشافات بتوانیم تصمیم گیری کنیم.
عزیز پور، کارشناس زمین شناسی نیز درباره علت شعله کشیدن آتش در این منطقه را ، حفاری چاه از سوی متخصصان چینی در این منطقه می داند و معتقد است : 2 سال پیش که چینی ها اینجا حفاری کردند، کار را نیمه کاره رها کردند و به همین علت، مواد سوختی از شکاف ها و خلل های زمین به سطح زمین می آید و همین امر باعث بروز این مشکل در این منطقه شد.
اما دکتر احمدی پور کارشناس زمین شناسی، وجود نفت در عمق 80 متری را رد می کند و با بیان اینکه مشابه این موضوع در دریاچه های استان فارس نیز مشاهده شده است ، یادآور می شود : احتمالی که در مورد این چاه و اراضی کشاورزی منطقه مطرح می شود این است که در سالیان بسیار دور ، نیزارهایی در منطقه وجود داشته است که پس از مدفون شدن تخمیر شدند و حال در اثر حفاری ، گاز متصاعد شده به سطح زمین آمده و شعله ور می شود.


یار احمدی، یکی دیگر از کارشناسان می گوید: گازی که درحال سوختن از زمین ها و چاههای آب منطقه است، گاز h2s است که بوی بسیار بدی دارد و تاثیر بدی نیز بر نظام عصبی انسان می گذارد.
حمزه پور فرماندار کوهدشت هم با بیان اینکه مشکل شعله ور شدن آتش از چاههای آب این منطقه تاکنون مرتفع نشده و نگرانی هایی برای کشاورزی منطقه ایجاد کرده است گفت: از طرف اداره کل مخاطرات زیست محیطی و نیز سازمان زمین شناسی کشور، کارشناسانی برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند و آزمایش هایی گرفته شده است و منتظر اعلام نتایج هستیم.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اظهار نگرانی از وضع پیش آمده برای کشاورزان می گوید :‌ بعضی ازچاههایی که کشاورزی و باغات زیادی نیز تحت شرب آنها است، با مشکل مواجه شده اند و با توجه به اینکه چاهها آتش گرفته اند، این باغات نیز در فصل تابستان به علت کم آبی خشک می شوند.
آقای ملکشاهی با بیان اینکه بحث زندگی مردم از لحاظ زیست محیطی، بهداشتی به خطر افتاده ، از دانشگاه علوم پزشکی خواسته است تا با بررسی کامل بهداشتی، راههای پیشگیری و مقابله را انجام دهند.
با توجه به خطرات زیست محیطی و آلودگی های ایجاد شده که منطقه را تهدید می کند و نیز خسارات وارد شده بر اقتصاد و کشاورزی منطقه ، تسریع در رفع مشکل اهالی ضروری به نظر می رسد.

شنبه، 30 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-21 ساعت 03:09
خبر بعدی : اعتراف پاسداران به مداخله در کشورهای منطقه
خبر قبلی : ادامه ماجرای راستگوی دروغگو


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -