دریاچه چیتگر با فاضلاب آبگیری می‌شود

رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد قرار بر این بود که آب دریاچه چیتگر با استفاده از آب تصفیه شده رودخانه کن تامین آب شود اما چون این دریاچه سریعا آبگیری شد، تصفیه خانه‌ها ساخته نشده و این دریاچه با فاضلاب آبگیری می‌شود.

ایسنا ، مهندس شوکتی در بیست و ششمین نشست تالار گفتگوی سبز با محوریت نقش شبکه فاضلاب در حفظ کیفیت محیط زیست شهر تهران افزود: اگر طبق آنچه که پیش‌بینی شده تصفیه‌خانه‌ها ساخته شود این دریاچه قدرت خودپالایی پیدا می‌کند اما در حال حاضر آب این دریاچه آلوده بوده و ماهیان آن مرده و تنها قورباغه‌ها زنده مانده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آلودگی آب این دریاچه چه تاثیری بر سلامت مردم دارد، تنها کاری که در این دریاچه انجام می شود قایق سواری بوده و کسی به آب آن دست نمی‌زند. بنابراین تاثیری در به خطر انداختن سلامت مردم منطقه ندارد.

به گفته وی روستاهای مشرف به رودخانه کن سیستم تصفیه فاضلاب ندارند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه در تمام واحدهای صنعتی و خدماتی شهر تهران به ویژه در مناطقی مانند منطقه ۲۱ و ۱۸ از نظر زیست‌محیطی نظارت می‌شود.

به گفته وی ۱۴۵ بیمارستان از ۱۵۰ بیمارستان شهر تهران مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و اکثر واحدهای صنعتی نیز از فاضلاب صنعتی و انسانی برخوردار است.

شوکتی در خصوص میزان آلودگی رود دره‌های شهر تهران با پساب‌ واحدهای صنعتی اظهار کرد: بسیاری از این رود دره‌ها یا روان‌آب‌ها از مراکز مسکونی و خدماتی عبور کرده و در کنار برخی از آنها واحدهای صنعتی مستقر است که این واحدها نیز آلودگی چندانی ندارند. به عنوان مثال در جنوب شهر تهران صنایع پاکی در کنار این رود دره‌ها وجود دارند که پساب خود را ابتدا تصفیه کرده و سپس وارد این رود دره‌ها می‌کنند.

وی تاکید کرد: به دلیل کمبود نیرو در محیط زیست شهر تهران نمی‌توان به صورت دائم این واحدها را پایش کرد و نظارت هر دو ماه یکبار بر روی هر واحد صنعتی انجام می‌شود.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه هنوز احساس مسئولیت نسبت به حفظ محیط زیست در بخشهای صنعتی خرد و کلان کشور به وجود نیامده و صاحبان این صنایع نمی‌دانند که ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب چقدر مهم است.

شوکتی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد گمان می‌کنند با خاموش کردن سیستم تصفیه فاضلاب صرفه اقتصادی بیشتری نصیبشان می‌شود در صورتی که این صرفه آنی بوده و ضررهای آن بسیار بیشتر است و حتی ممکن است این آسیب‌ها چندین سال بعد بروز کند.

وی با بیان اینکه پایش آنلاین واحدهای صنعتی طبق برنامه پنجم در همه واحدهای صنعتی واجب است افزود: در این بخش نیز باز می‌گردیم به همان مفهوم تعهد زیست محیطی مسئولین و مدیران واحدهای صنعتی که پیش از آنکه به فکر صلاح جامعه باشند به فکر سود خود هستند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: همانگونه که در اکثر کشورهای جهان مردم هنگام خرید محصولی پیش از هرچیز تاییدیه زیست محیطی آن را نگاه می‌کنند باید به جایی برسیم که مردم کشور ما نیز این مساله را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با کشاورزی با آب آلوده در جنوب شهر تهران به شدت برخورد می‌شود، افزود:‌ دیگر سبزی کاری و صیفی کاری با آب فاضلاب مشاهده نمی‌شود و در مواقعی نیز که این کار انجام می‌گیرد، پسابی که استفاده شده با خود محصول نهایی ارتباط مستقیم ندارد.

شوکتی افزود: البته باید در این میان به کشاورزان حق داد چرا که قبل از این کشاورزان از همین آب سالم برای کشاورزی استفاده می‌کردند و این فاضلاب‌ها و پساب‌ها هستند که آب کشاورزان را آلوده کرده‌اند.

به گفته وی با گفتگوهایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده زمین‌هایی که برای کشاورزی از فاضلاب استفاده می‌کرده‌اند با حکم مراجع قضایی شخم زده شده‌اند.

چهارشنبه، 27 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-18 ساعت 03:09
خبر بعدی : ملی‌-‌مذهبی‌ها رقیب سپاه در پروژه‌های عمرانی هستند
خبر قبلی : فرض کنیم که فیس‌بوک اصلا جاسوس نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -