مردم بجان آمده: دولت قطار گرانی‌ها را متوقف کند

قدس آنلاین: این روزها در بخش اقتصادی اخبار ضد و نقیضی از تریبونهای دولتی شنیده می‌شود.
درحالی که مسؤولان ارشد کشور با اخبار مثبت خود بویژه عدم گرانی جدید تا آخر سال فضایی از آرامش و ثبات را برای مردم به تصویر می‌کشند، اما از سویی برخی از مدیران همین مسؤولان با نقض اظهارات آنها از گرانی‌هایی خبر می‌دهند که منشا آن خود دولت است .
مردم در این میان در باور و عملکرد مسؤولان درمهارگرانی یا پیشتازی درافزایش قیمت برخی ازخدمات سرگردان شده‌اند اما می‌دانند که با ید منتظر بارمالی سنگین قبض‌هایی باشند که طی چند روز آینده بدستشان خواهد رسید .
موجی از گرانی‌هایی که امنیت روانی مردم و آرامش به دست آمده از وعده‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. رگبارهای ابری گرانی که این بار زودتر برسرمردم شروع به باریدن گرفته است. برق گرانی وزارت نیرو و همراه با پرواز قیمتی در ناوگان هوایی و حالا تخت گاز قبضهای وزارت نفت خاطره شیرین وعده‌های مهار گرانی را ازیاد می‌برد.
در این میان اخبار گرانی برخی از خدمات دولتی از سوی مسوولان بلند پایه درسطح وزارت بویژه وزارت نیرو و نفت به گوش می‌رسد. این گرانی‌های جدید یادآور گرانی‌های تلخ گذشته است؛ گرانی‌هایی که اگر چه بخشی از حیطه اختیار دولت خارج بود، اما ظاهراً قرار است که این‌بار خود دولت درگرانی‌ها پیشقدم شود.
مردم معتقدند که ظاهراً دولت یازدهم برای تأمین همین یارانه 45 هزارتومانی و چراغ سبز افزایش 38 درصدی مجلس به دنبال افزایش قیمت خدمات خود است، هرچند که دوهفته پیش افزایش قیمت 38 درصدی از سوی دولت قویاً تکذیب و تأکید شد که تا آخر سال قیمت حاملهای انرژی گران نخواهد شد. اما حال یک بام و دوهوای وعده ها نشان می دهد، ظاهراً دولت به دنبال گرانی برخی از خدمات خود است.

انتظارات مردم
این در حالی است که انتظار مردم از دولت تدبیر و امید برای مهار گرانی‌ها بیشتر شده است و از همین منظر حساسیت بیشتری نسبت به اظهارات مطرح شده مسؤولان دارند، اگر دولت طی این مدت خبری خوش داده، مردم توقع دارند که دولت به آن عمل کند. برای نمونه به برخی از اظهارت مخاطبانی اشاره می‌کنیم که با تماس و با تحلیلهای جالبی نسبت به سیاست دولت در گرانی برخی از خدمات واکنش نشان داده اند:
- دولت بدون سروصدا به دنبال گرانی خدمات خود است.
- هدفمندی رابدون افزایش نرخ یارانه پله پله اجرا می‌کنند.
- مسؤولان چرا به وعده‌های خود در مهارگرانی عمل نمی کند؟
- گرانی‌های اخیر با چه توجیهی روی داده است؟
- اجرای فاز دوم هدفمندی بدون افزایش یارانه نقدی.
- چرا مسؤولان در گرانی‌ها پیشتاز شده‌اند؟
- آیا دولت قرار است که قیمت بنزین و آب را پس از گاز و برق گران کند؟
- گرانی برق و گاز با برنامه 100 روزه منافات دارد.
اینها بخشی از بازخورد موج گرانی‌هایی است که ازسوی مردم بیان شده است .
درچند روزگذشته به افزایش قیمت برق واحتمال افزایش نرخ بلیت هواپیما اشاره کردیم اما اینبار به افزایش قیمت گاز اشاره می‌کنیم که طبق اظهارات مسؤولان از تیر ماه امسال بدون سر و صدا اعمال شده است.

افزایش 10 هزار تومانی قبوض گاز
مهر در این باره می‌نویسد: پس از افزایش قیمت هر کیلووات ساعت برق مشترکان خانگی در سکوت خبری، قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی تمامی مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها و قیمت هر متر مکعب CNG هم 10 تومان افزایش یافت.هر چند دولت طرح 100 روزه بهبود شرایط اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است، اما مطابق با مصوبات قانون بودجه سال جاری، اختیاراتی به دولت به منظور افزایش قیمت گاز طبیعی، CNG و برق به دولت واگذار شده است. از این رو با اضافه شدن بندی به عنوان عوارض به قبوض برق و گاز مشترکان، بار مالی هر یک از این صورتحسابها برای یک دوره حدود 35 تا 40 روزه به صورت جداگانه تا بیش از 10 هزار تومان افزایش می‌یابد.
مجید بوجارزاده درباره جزئیات اضافه شدن بند عوارض در قبوض مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها گفت: براساس قانون بودجه سال جاری، مجلس این اختیار را به شرکت ملی گاز ایران واگذار کرده است که از ابتدای تیرماه سال جاری به ازای هر یک متر مکعب گاز مصرفی توسط مشترکان 10 تومان عوارض به بار مالی قبوض مشترکان اضافه کند.

گاز CNG هم‌گران شد
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران همچنین از افزایش 10 تومانی هر متر مکعب CNG مورد نیاز خودروهای دوگانه سوز خبر داد.این مقام مسؤول با یادآوری اینکه مقرر شده، این بودجه اضافی که با عنوان عوارض از قبوض گاز مشترکان استحصال می‌شود، صرف توسعه شبکه‌های گازرسانی به روستاها شود. در مجموع پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به طور متوسط بار مالی هر قبض گاز مشترکان حدود 8 تا 10 هزار تومان در فصول مختلف سال باشد. همچنین از سال گذشته هزینه آبونمان هم بار دیگر به قبوض گاز اضافه شده است که براساس برآوردهای شرکت گاز، 2000 تا 3500 تومان دیگر هم به بار مالی صورت‌حساب گاز مشترکان اضافه خواهد شد.

چهارشنبه، 27 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-18 ساعت 03:09
خبر بعدی : تحصیل مجانی طلبه های‌ 120 کشور دنیا ‌در قم
خبر قبلی : سعدآباد از اسباب و اثاثیه شخصی خانم مسئول تخلیه شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -