مواد اولیه دارو‌ها چینی و هندی است

دیگربان: حمیدرضا عزیزی‌٬ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که ۷۰ درصد مواد اولیه ۹۰ درصد دارو‌ها در ایران٬ چینی و هندی است.

آقای عزیزی روز شنبه (۲۳ شهریور) به «خانه ملت» گفته که واردات این مواد اولیه از چنین کشور‌هایی به خاطر شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.

وی افزوده تنها ۱۰ درصد دارو‌ها در ایران «بومی» است و «واردات مواد اولیه دارو از کشورهایی مانند هند و چین به صنعت دارو لطمه می‌زند.»

به گفته این نماینده مجلس «واردات مواد اولیه دارو باعث افت شدید کیفیت دارو شده که امیدواریم که با ارتباطات درست با کشورهای دارای صنعت دارویی، ‌ معضلات این حوزه در کشور رفع شود.»

ششم آبان ماه سال گذشته نیز افشین امینی٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تائید کرده بود که ۶۰ درصد مواد اولیه دارو‌ها در ایران چینی و هندی هستند.

با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی٬ واردات دارو به ایران با کاهش چشمگیری همراه شده و این مسئله نیز منجر به بروز مشکلات فراوانی برای بیماران خاص شده است.

قیمت دارو در ایران طی یک سال گذشته در پی محدودیت واردات٬ افزایش سرسام‌آوری داشته به طوری که هزینه دارو و درمان بیش از هفت درصد خانوار‌های ایرانی را به زیر خط فقر برده است.

آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش کرده است از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ به تعداد خانوار‌هایی که به منظور تامین هزینه دارو و درمان به زیر خط فقر رفته‌اند پنج درصد افروده شده است.

این خبرگزاری نوشته این مسئله «حکایت از این واقعیت دارد که نظام سلامت کشور دچار ضعف و اشکالاتی است که متاسفانه هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.»

یکشنبه، 24 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-15 ساعت 10:09
خبر بعدی : حذف یارانه، ضایعات نان را30درصدافزایش داد
خبر قبلی : اعتراض نماینده ولی فقیه به وزیر کشور


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -